- Jesteście naszą nadzieją – mówił wicemarszałek Zegzda. – Projekt, w którym uczestniczycie jest po to, by na takich ludzi jak wy – ludzi zdolnych – Małopolska mogła liczyć w przyszłości. Specjalnie przygotowani nauczyciele są do waszej dyspozycji.
O metodach stosowanych podczas zajęć, które będą się znacznie różnić od typowych szkolnych lekcji, opowiadali nauczyciele. Będzie wykorzystywana innowacyjna metoda projektu z elementami tzw. strategii PBL - problem based learning - uczenie się na bazie problemu.
Wicemarszałek Leszek Zegzda życzył młodym ludziom wytrwałości, by praca w ramach projektu przełożyła się na sukcesy życiowe.
Zajęcia w ramach projektu „Diament” będą realizowane w Powiatowych Ośrodkach Wspierania Uczniów Zdolnych (POWUZ), uruchamianych na bazie wybranych szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. W zajęciach uczestniczą uczniowie z całego powiatu/gminy, którzy uzyskali najlepsze wyniki w testach diagnostycznych z zakresu matematyki, języka angielskiego, technologii informacyjno-komunikacyjnych i przedsiębiorczości. W całym województwie do zajęć zakwalifikowano ok.13 000 uczniów szkół podstawowych (od klasy 4), gimnazjów, liceów i techników.
„Diament” to systemowy projekt innowacyjny Województwa Małopolskiego realizowany przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w partnerstwie z Wyższą Szkołą Biznesu - National-Louis University w Nowym Sączu oraz National-Louis University w Chicago. Jego celem jest stworzenie systemu pracy z uczniami zdolnymi w województwie małopolskim.
Projekt powstał z inicjatywy Zarządu Województwa Małopolskiego i jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX, Działanie 9.6. Budżet przedsięwzięcia wynosi 20 mln zł. W ramach projektu zostały wypracowane i są testowo wdrażane systemowe rozwiązania programowe i organizacyjne służące wspieraniu rozwoju uzdolnień uczniów w zakresie kompetencji kluczowych w obszarach: twórczego myślenia (klasy 1-3 szkoły podstawowej) oraz technologii informacyjno - komunikacyjnej, języka angielskiego, przedsiębiorczości i matematyki (klasy 4-6 szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna).