Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Szkolenia informatyczne na miarę XXI wieku

Edukacja
09 kwietnia 2010
Małopolscy nauczyciele ostro wzięli się za uzupełnianie wiedzy informatycznej.  Jest to możliwe dzięki projektowi unijnemu  „Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej”. Właśnie zakończył się kolejny cykl szkoleniowy, w którym wyedukowało się blisko 500 osób. Zaś do tej pory kwalifikacje podniosło już ponad 2900 małopolskich pedagogów. Rekrutacja wciąż trwa.

Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Priorytet IX. Pierwsze szkolenia wystartowały w październiku 2008 roku. Od początku realizuje je Małopolski Ośrodek Szkoleniowy w Krakowie we współpracy z inicjatorem projektu - Wojewódzkim Urzędem Pracy, Urzędem Marszałkowskim oraz Kuratorium Oświaty w Krakowie. Informatyczna edukacja miała początkowo formę stacjonarną. Od stycznia wprowadzono nowość: e-lerning (zdalne nauczanie). Na tę formę nauki zdecydowało się 95 osób. 

Z kwartału na kwartał beneficjentami szkoleń staje się coraz większa grupa pedagogów. Uczestnikami kursów są nauczyciele wszystkich przedmiotów (oprócz informatyków), którzy pragną ułatwić sobie pracę przez wykorzystanie zdobyczy nowoczesnej technologii informacyjnej. Szkolenia są bezpłatne. Kursantki i kursanci uczą się stosować w pracy dydaktycznej podstawowe programy i aplikacje komputerowe, bardzo użyteczne w edukacji. Sprawne posługiwanie się komputerem, Internetem czy multimediami powinno ułatwić przygotowanie materiałów do lekcji, dokumentowanie pracy oraz komunikowanie z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami.

Projekt „Doskonalenie zawodowe nauczycieli” obejmuje całą Małopolskę. Tak duży zasięg możliwy jest dzięki przychylności samorządów lokalnych, które na potrzeby kursów DZN (doskonalenie zawodowe nauczycieli) udostępniły szkolne pracownie komputerowe. Dyrektorzy placówek znakomicie rozumieją rangę projektu i szansę, jaką on z sobą niesie.

- Technologie informacyjne we współczesnym nauczaniu są raczej niezbędne. Trzeba jednak zachować odpowiednie proporcje, by uniknąć podejścia monotematycznego. Nauczanie, jeśli ma być skuteczne, musi być różnorodne. Dziś trudno dotrzeć do ucznia z perspektywy kredy i tablicy. Stoję na stanowisku łączenia metod tradycyjnych z nowoczesnymi. Takie podejście łączy pokolenia. By zrozumieć mechanizmy myślenia i działania współczesnego młodego człowieka, by dotrzeć do niego w każdym calu, trzeba być na czasie – mówi Michał Kaczmarczyk, dyrektor Powiatowego Zespołu nr 8 Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Chełmku (powiat oświęcimski), gdzie edukowały się dwie grupy nauczycieli. 

Również sami nauczyciele nie kryją satysfakcji z udziału w kursach DZN. Szkolenia uzyskują bardzo wysokie oceny. W skali sześciostopniowej jest to ponad „pięć”. Co więcej, mają już pomysły, jak wykorzystać wiedzę w praktyce.

- Doskonalenie zawodowe nauczycieli placówek oświatowych jest bardzo ważnym zadaniem. Sądzę, że każdy uczestnik szkolenia wyniósł przekonanie, że dzięki zastosowaniu komputerów szkoła może stać się lepsza, a praca zdecydowanie przyjemniejsza, nie tyle od strony „szkolnej biurokracji”, ale przede wszystkim od strony wykorzystania wszystkich swoich zasobów w procesie dydaktycznym. Bardzo ważnym elementem kursu było przygotowanie merytoryczne trenerów i ich umiejętność zainteresowania nauczycieli komputerem jako narzędziem niezbędnym w pracy w szkole XXI-go wieku - podkreśla Beata Wiśniewska - Pasierb, dyrektor Zespołu Szkół w Babicach (powiat chrzanowski).

Po kilku cyklach edukacyjnych widać wyraźne tendencje, które rysują się w szkolonych grupach. Wśród kursantów dominują nauczyciele ze szkół podstawowych. Zdecydowana większość to kobiety, co nie może zresztą dziwić biorąc pod uwagę feminizację zawodu. Niemal wszyscy kursanci (w zakończonych szkoleniach styczniowych: 93 proc.) mogą się poszczycić wyższym wykształceniem magisterskim.

W cyklu styczniowym najliczniej za zgłębianie tajników technologii informacyjnej zabrali się nauczyciele kształcenia zintegrowanego, nauczania przedszkolnego, wczesnoszkolnego, poloniści oraz – co ciekawe – wuefiści. Interesującym jest również fakt, że te same tendencje wystąpiły wśród nauczycieli, którzy zdecydowali się na szkolenia e-learningowe.

Projekt DZN to szansa dla wszystkich nauczycieli, a w szczególności dla uczących na obszarach wiejskich. Kursy trwają także w małych szkołach, gdzie nikt nigdy wcześniej nie prowadził szkoleń. W zakończonym cyklu nauczyciele z obszarów wiejskich stanowili blisko 46 proc. uczestników.

Nauczyciele zainteresowani podnoszeniem informatycznych kwalifikacji wciąż mogą przystąpić do projektu i skorzystać z darmowych szkoleń. Pierwszy krok to rejestracja za pośrednictwem strony www.nauczyciele.mos.pl. Strona to bogate źródło informacji dla wszystkich beneficjentów szkoleń DZN. Zapraszamy.

Anna Kasprzyk
Małopolski Ośrodek Szkoleniowy w Krakowie 

Tagi: WYDARZENIA