Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Projekt „Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej”

Edukacja
20 lipca 2009
Już 1661 małopolskich nauczycieli ukończyło kursy organizowane w ramach projektu „Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystywania technologii informacyjnej". Blisko połowa przeszkolonych  to nauczyciele ze szkół wiejskich. 

Projekt zatacza coraz szersze kręgi. Jego beneficjentami staje się coraz większa grupa pedagogów, którzy z pożytkiem dla siebie i uczniów poszerzają kwalifikacje. Realizatorem kursów informatycznych jest Małopolski Ośrodek Szkoleniowy w Krakowie we współpracy z Wojewódzkim Urzędem Pracy (inicjatorem projektu), Urzędem Marszałkowskim oraz Małopolskim Kuratorium Oświaty.

Krakowski MOS ma już za sobą trzy cykle edukacyjne (od września rozpoczną się kolejne).  Program każdego obejmował 80 godzin zajęć z zakresu wykorzystania komputera, multimediów i internetu w pracy dydaktycznej. Zajęcia odbywały się dwa razy w tygodniu po cztery godziny lekcyjne. Kursanci otrzymali pakiet materiałów szkoleniowych: trzy podręczniki oraz przybory papiernicze. Udział w szkoleniu był całkowicie bezpłatny. Prócz tego uczestnicy mieli możliwość zdawania egzaminu ECDL START. Przeszkoleni nauczyciele nie kryją zadowolenia z udziału w kursach DZN. Pozytywne opinie, bardzo sprawne działania organizatorek szkoleń, przychylność samorządów lokalnych oraz dobra polityka informacyjna zaowocowały wzrostem zainteresowania projektem w środowiskach nauczycielskich. - Zajęcia odbywały się w warunkach sprzyjających nauce. Każdy miał swoje stanowisko pracy. Na kursie utrwalano, uzupełniano wcześniej zdobytą wiedzę, ale także przedstawiano nowe problemy, z którymi niektóre osoby z grupy spotkały się po raz pierwszy. Ćwiczenia można było powtórzyć kilka razy, by jak najwięcej i jak najlepiej zapamiętać.

Nasz prowadzący (trener Marcin Stawinoga- przyp. autora) to osoba bardzo cierpliwa i wyrozumiała, posiadająca jednocześnie ogromną wiedzę z zakresu wykładanego materiału. Trener był pomocny w każdym momencie kursu. Dostosowywał tempo pracy do indywidualnych potrzeb kursanta. Atmosfera na zajęciach nie powodowała stresu. Uczestnicy mieli możliwość wymiany opinii i wyjaśnienia wszelkich wątpliwości dotyczących omawianego materiału. Mogli podzielić się wrażeniami i wzajemnie poznać, byli to bowiem nauczyciele z różnych typów szkół. Pedagog, który został przeszkolony w ramach projektu może z powodzeniem pochwalić się swoją wiedzą. Może, wykorzystując szkolną pracownię komputerową,  w sposób ciekawy dla ucznia uatrakcyjnić swoje lekcje.  Na takich zajęciach uczniowie na pewno nie tylko z chęcią spędzą czas, ale także czegoś się nauczą – stwierdziła po zakończeniu szkoleń Kinga Głowacz, nauczycielka języka polskiego w SP nr 3 w Trzebini i Płokach w powiecie chrzanowskim (Małopolska Zachodnia).

Liczby mówią same za siebie. W pierwszym cyklu, który startował w październiku  2008 roku udało się wyedukować 100 osób. W kolejnym, który ruszał od stycznia po wiedzę informatyczną sięgnęło już 777 nauczycieli.  Jeszcze więcej, bo aż 784 uczestników, ukończyło kursy informatyczne realizowane w cyklu kwietniowym. Wśród beneficjentów dominują nauczyciele ze szkół podstawowych i gimnazjalnych. Stanowią oni 74%.

Realizacja projektu DZN na tak dużą skalę jest możliwa dzięki ścisłej kooperacji z gminami i powiatami. To właśnie samorządy udostępniają w większości przypadków szkolne pracownie komputerowe, w których edukują się nauczyciele.

- Właściwie od samego początku spotykamy się z przychylnością lokalnych władz samorządowych, które doskonale wyczuły rangę i znaczenie naszego projektu. Prekursorami byli pani wiceprezydent Nowego Sącza - Bożena Jawor  oraz wiceburmistrz Trzebini Wiesław Pierzchała. Oni utwierdzili nas w przekonaniu, że możemy liczyć na partnerstwo samorządów, za co dziękujemy.  Początkowo projekt miał być realizowany tylko w pięciu punktach Małopolski. Obecnie szkolenia prowadzone są w całym województwie. Dzięki samorządom zyskaliśmy rozmach – podkreśla Stanisława Klimczok, dyrektor krakowskiego MOS. W statystykach przodują powiat chrzanowski oraz dwa powiaty grodzkie: Nowy Sącz i Kraków. Przykładowo w szkołach powiatu chrzanowskiego wyszkoliło się już 298 osób. Na terenie powiatu grodzkiego Nowy Sącz informatyczne kwalifikacje podniosło 218 nauczycieli. Niewiele mniej, bo 210 pedagogów ukończyło szkolenia DZN w powiecie grodzkim Kraków.

Warto podkreślić, że projekt adresowany jest nie tylko do uczących w szkołach miejskich czy wielkomiejskich. Ważnym adresatem są nauczyciele pracujący na obszarach wiejskich. Tutaj również trwają intensywne kursy. Dzięki temu aż  48 proc. wszystkich przeszkolonych stanowią nauczyciele z wiejskich placówek oświatowych.

(AK)

Tagi: WYDARZENIA