– Program pilotażowy Małopolska Chmura Edukacyjna to innowacyjne przedsięwzięcie w obszarze dydaktycznym. Jest to gigantyczna, pionierska inwestycja, prekursor nie tylko w skali kraju, ale i Europy. Cyfryzacja w edukacji jest procesem nieuniknionym, dlatego w ramach tego projektu dążymy do wyrównania dostępu do wiedzy i nauki na terenie województwa oraz podniesienia kompetencji, niezbędnych do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym – mówił podczas zebrania wicemarszałek Roman Ciepiela.
Spotkanie było okazją do rozwiania wątpliwości, które wystąpiły przed wdrożeniem projektu. Wicemarszałek wraz z przedstawicielami uczelni wyższych, będących partnerami w projekcie, nauczycielami szkół ponadgimnazjalnych oraz reprezentantami instytucji i środowisk wspierających rozwój edukacji w Małopolsce dyskutowali o ostatnim etapie prac. Pojawiły się obawy i wątpliwości dotyczące kompetencji nauczycieli w prowadzeniu tego rodzaju zajęć. Pomocą w tym zakresie ma być program szkoleń dla nauczycieli w ramach projektu Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej. Jest to drugie obok Małopolskiej Chmury Edukacyjnej innowacyjne przedsięwzięcie realizowane na terenie województwa. Jego głównym celem jest poprawa jakości nauczania w województwie małopolskim poprzez podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie prowadzenia dydaktyki cyfrowej.
Na zebraniu został również przedstawiony stan zaawansowania prac i działań. I tak do 30 czerwca we wszystkich 21 szkołach biorących udział w projekcie zakończą się prace nad instalacją urządzeń do prowadzenia wirtualnych wykładów.
Zajęcia on- line w ramach Małopolskiej Chmury Edukacyjnej ruszają we wrześniu, ale już podczas wakacji najzdolniejsi uczniowie będą mogli uczestniczyć w letnich warsztatach, zorganizowanych przez uczelnie wyższe. 900 najlepszych uczniów z 11 liceów z 10 techników na przełomie czerwca i lipca będzie odkrywało tajniki nauki z obszaru fizyki i informatyki. Zajęcia będą miały postać dwóch równoległych ścieżek: warsztatów i laboratoriów. Uczniowie podczas szkolenia poznają mi.in czym jest fizyka atmosfery, dowiedzą się czym i po co są dane, jak powstaje obraz cyfrowy oraz jak stworzyć wirtualny świat.
Projekt pilotażowy potrwa do kwietnia 2015 r. Pomysłodawcy liczą na sukces przedsięwzięcia i dalszą jego kontynuację. Jeśli tak się stanie w przyszłości ma on dotrzeć do wszystkich szkół ponadgimnazjalnych w Małopolsce. Według szacunków, docelowo będzie w nim uczestniczyło 50 tysięcy uczniów z 200 szkół.
(mjanus)