Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Konkurs „Każde dziecko jest zdolne”

Edukacja
08 czerwca 2022
W środę, 8 czerwca w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie odbyło się spotkanie kapituły konkursowej „Każde dziecko jest zdolne”. W wydarzeniu wzięła udział Marta Malec-Lech z zarządu województwa, Anna Mikosz radna województwa, prof. Jan Tadeusz Duda przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego, dr Łukasz Cieślik dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Dariusz Styrna dyrektor Departamentu Edukacji UMWM.

Podczas spotkania kapituła konkursowa zatwierdziła wyniki oceny prac konkursowych. W ten sposób została zamknięta bieżąca edycja projektu, która - dzięki zebranym doświadczeniom- otwiera pole do dalszych działań, służących realizacji zasady, że każde dziecko jest zdolne.

Konkurs jest realizowany w ramach projektu "Każde dziecko jest zdolne". Jego celem jest zapewnienie wsparcia zdolnym uczniom na I i II etapie edukacyjnym, adekwatnie do poziomu ich predyspozycji i możliwości

- mówiła Marta Malec-Lech z zarządu województwa.

Adresatami projektu są uczniowie uzdolnieni poznawczo ze szkół podstawowych, wywodzący się ze środowisk zagrożonych marginalizacją i defaworyzowanych. Projekt ma się przyczynić do podniesienia motywacji do rozwoju i nauki, wzmocnienia poczucia wartości i wiary we własne możliwości, budowania kompetencji uczenia się oraz gotowości do rozwijania pasji i talentów.

Zakres zadań obejmuje:

  • opracowanie rozwiązań programowych na potrzeby projektu (model diagnozy, programy zajęć i materiały pomocnicze dla uczniów, programy i scenariusze szkoleń);
  • przeprowadzenie rekrutacji szkół;
  • wyłonienie liderów, koordynujących działania projektowe w szkołach (po 2 osoby w każdej placówce);
  • szkolenia rad pedagogicznych szkół objętych projektem;
  • diagnozę uczniów pod kątem uzdolnień oraz uwarunkowań  ich nieadekwatnych osiągnięć;
  • wsparcie dla uczniów w formie zajęć rozwijających umiejętność uczenia się, planowania własnego rozwoju, kreatywności i kompetencji społecznych;
  • wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla uczniów w formie indywidualnych spotkań z ekspertami, służących pogłębieniu diagnozy i wyznaczeniu kierunków dalszego rozwoju;
  • warsztaty i indywidualne konsultacje z psychologami /pedagogami dla rodziców;
  • konkurs na prezentację sukcesu, uzyskanego dzięki udziałowi w projekcie.

W projekcie uczestniczy 19 szkół, które zostały wyłonione drogą konkursu. W każdej z nich ze wsparcia korzysta 24 uczniów z klas 1-3, klas 4-6 i klas 7-8 oraz ich rodzice i nauczyciele. Działania projektowe zamykają się w okresie od marca 2021 r. do czerwca 2022 r.

Konkurs wpisuje się w cele projektu i stanowi jego podsumowanie zarówno dla uczestników, jak i dla realizatorów. Przedmiotem konkursu jest prezentacja sukcesu, uzyskanego dzięki udziałowi w projekcie. Należy podkreślić, że kategoria sukcesu nie została zawężona do poprawy oceny/ocen – przez sukces rozumie się osiągnięcia w dowolnej formie aktywności ucznia, zarówno szkolnej, jak i pozaszkolnej. W ślad za tym kryteria oceny prac konkursowych priorytet stanowił sposób realizacji tematu, czyli to, w jakim zakresie i w jaki sposób uczeń zilustrował (w klasach 1-3) lub opisał, omówił czy zaprezentował (w klasach 4-8) swój sukces.

Mniejszą wagę przypisano kryteriom związanym z formą pracy (prace  plastyczne w klasach 1-3 oraz prace literackie lub prezentacje multimedialne lub filmy w klasach 4-8). Poprzez taką formułę konkursu realizatorzy chcieli stworzyć uczestnikom projektu przestrzeń do refleksji nad osobistym rozwojem oraz wzmocnić poczucie własnej wartości i wiary we własne możliwości. Materiał zawarty w pracach uczniów stanowi dla nas jednocześnie cenne źródło informacji o efektach projektu i stopniu realizacji założonych celów.

Do konkursu złożono łącznie 148 prac: 100 prac z klas 1-3, 34 prace z klas 4-6 i 14 prac z klas 7-8. Oceny prac dokonała Komisja Konkursowa złożona z nauczycieli konsultantów i doradców metodycznych MCDN. Rekomendacje Komisji dotyczą przyznania 16 nagród oraz 16 wyróżnień.

 

Galeria zdjęć