Podczas spotkania kapituła konkursowa zatwierdziła wyniki oceny prac konkursowych. W ten sposób została zamknięta bieżąca edycja projektu, która - dzięki zebranym doświadczeniom- otwiera pole do dalszych działań, służących realizacji zasady, że każde dziecko jest zdolne.
Konkurs jest realizowany w ramach projektu "Każde dziecko jest zdolne". Jego celem jest zapewnienie wsparcia zdolnym uczniom na I i II etapie edukacyjnym, adekwatnie do poziomu ich predyspozycji i możliwości
- mówiła Marta Malec-Lech z zarządu województwa.
Adresatami projektu są uczniowie uzdolnieni poznawczo ze szkół podstawowych, wywodzący się ze środowisk zagrożonych marginalizacją i defaworyzowanych. Projekt ma się przyczynić do podniesienia motywacji do rozwoju i nauki, wzmocnienia poczucia wartości i wiary we własne możliwości, budowania kompetencji uczenia się oraz gotowości do rozwijania pasji i talentów.
Zakres zadań obejmuje:
- opracowanie rozwiązań programowych na potrzeby projektu (model diagnozy, programy zajęć i materiały pomocnicze dla uczniów, programy i scenariusze szkoleń);
- przeprowadzenie rekrutacji szkół;
- wyłonienie liderów, koordynujących działania projektowe w szkołach (po 2 osoby w każdej placówce);
- szkolenia rad pedagogicznych szkół objętych projektem;
- diagnozę uczniów pod kątem uzdolnień oraz uwarunkowań ich nieadekwatnych osiągnięć;
- wsparcie dla uczniów w formie zajęć rozwijających umiejętność uczenia się, planowania własnego rozwoju, kreatywności i kompetencji społecznych;
- wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla uczniów w formie indywidualnych spotkań z ekspertami, służących pogłębieniu diagnozy i wyznaczeniu kierunków dalszego rozwoju;
- warsztaty i indywidualne konsultacje z psychologami /pedagogami dla rodziców;
- konkurs na prezentację sukcesu, uzyskanego dzięki udziałowi w projekcie.
W projekcie uczestniczy 19 szkół, które zostały wyłonione drogą konkursu. W każdej z nich ze wsparcia korzysta 24 uczniów z klas 1-3, klas 4-6 i klas 7-8 oraz ich rodzice i nauczyciele. Działania projektowe zamykają się w okresie od marca 2021 r. do czerwca 2022 r.
Konkurs wpisuje się w cele projektu i stanowi jego podsumowanie zarówno dla uczestników, jak i dla realizatorów. Przedmiotem konkursu jest prezentacja sukcesu, uzyskanego dzięki udziałowi w projekcie. Należy podkreślić, że kategoria sukcesu nie została zawężona do poprawy oceny/ocen – przez sukces rozumie się osiągnięcia w dowolnej formie aktywności ucznia, zarówno szkolnej, jak i pozaszkolnej. W ślad za tym kryteria oceny prac konkursowych priorytet stanowił sposób realizacji tematu, czyli to, w jakim zakresie i w jaki sposób uczeń zilustrował (w klasach 1-3) lub opisał, omówił czy zaprezentował (w klasach 4-8) swój sukces.
Mniejszą wagę przypisano kryteriom związanym z formą pracy (prace plastyczne w klasach 1-3 oraz prace literackie lub prezentacje multimedialne lub filmy w klasach 4-8). Poprzez taką formułę konkursu realizatorzy chcieli stworzyć uczestnikom projektu przestrzeń do refleksji nad osobistym rozwojem oraz wzmocnić poczucie własnej wartości i wiary we własne możliwości. Materiał zawarty w pracach uczniów stanowi dla nas jednocześnie cenne źródło informacji o efektach projektu i stopniu realizacji założonych celów.
Do konkursu złożono łącznie 148 prac: 100 prac z klas 1-3, 34 prace z klas 4-6 i 14 prac z klas 7-8. Oceny prac dokonała Komisja Konkursowa złożona z nauczycieli konsultantów i doradców metodycznych MCDN. Rekomendacje Komisji dotyczą przyznania 16 nagród oraz 16 wyróżnień.