Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Innowacyjny nauczyciel dla kreatywnego ucznia

Edukacja
21 maja 2021
Dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli dr Łukasz Cieślik Dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli dr Łukasz Cieślik
W środę 19 maja około 500 nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych z województwa małopolskiego wzięło udział w konferencji online, zorganizowanej przez doradców metodycznych Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie.

Konferencja miała na celu zainspirowanie nauczycieli do innowacyjnych działań oraz promowanie nowatorskich rozwiązań w edukacji. Konferencję otworzył dr Łukasz Cieślik, dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Podczas wykładu Odwaga innowatora w trudnych czasach” Małgorzata Wojnarowska-Grzebień – konsultant ds. edukacji historycznej i obywatelskiej zaprezentowała istotę działań innowacyjnych, aspekty prawne i procedury, kluczową rolę dyrektora oraz źródła inspiracji dla nauczycieli szukających niekonwencjonalnych rozwiązań.

O innowacyjnym projekcie interdyscyplinarnym, łączącym edukację polonistyczną i muzyczną, opowiedziała Agnieszka Gietner – doradca metodyczny ds. muzyki oraz Barbara Sykulska i Agata Wójcik – doradczynie ds. języka polskiego. Prelegentki zaprezentowały pomysły na lekcje będące „podróżą po wielu lądach”, poprzez łączenie treści, uświadomienie uczniom zależności między przedmiotami, systematyzowanie wiedzy, wykorzystywanie umiejętności i uruchamianie kreatywności.

Podczas wystąpienia „Biologiczna i chemiczna innowacja” dr Kinga Wierzbicka – doradca metodyczny ds. biologii i dr Karol Dudek-Różycki – doradca metodyczny ds. chemii wprowadzili powiew świeżości, przedstawiając propozycje innowacji z zakresu biologii i chemii.

Agnieszka Kurnik – doradca metodyczny ds. technologii informacyjno-komunikacyjnej poprowadziła warsztat „Inter@ktywny uczeń”, podczas którego uczestnicy poznali bezpłatne strony i narzędzia przydatne do konstruowania lekcji z wykorzystaniem umiejętności cyfrowych uczniów.

„Zaprezentuj się! Propozycja innowacji metodycznej kształtującej umiejętności prezentacyjne i autoprezentacyjne u nastolatków” to temat wystąpienia dr Joanny Rzońcy – doradcy metodycznego ds. plastyki i technologii informacyjno-komunikacyjnych, która opowiedziała o czterech formach prezentacyjnych: Pecha Kucha, Speech, Story Up oraz Elevator Pitch na przykładzie całorocznych projektów edukacyjnych.

W wystąpieniu „Uczeń to nie skrzynka pocztowa na wiedzę dydaktyczną ..., czyli o lekcjach WDŻ inaczej” Antonina Świeży i Joanna Wołoszyn – doradcy metodyczni ds. Wychowania do życia w rodzinie (WDŻ) przedstawiły propozycje, jak sprawić, by lekcje WDŻ były inne niż wszystkie, by chciało się w nich uczestniczyć niezależnie od wieku, by były lekarstwem na przytłaczającą, schorowaną rzeczywistość, a jednocześnie inspirowały, motywowały, bawiły i skłaniały do refleksji. Wśród propozycji zaprezentowane zostały gry interakcyjne Vopla oraz szerokie możliwości wykorzystania filmów fabularnych, krótkometrażowych i animowanych.

Wychowanie fizyczne to przedmiot, który daje ogromne możliwości zastosowania innowacji. Doradcy metodyczni: Daniel Domagała, Tomasz Dudek i Agata Wdowik zainspirowali i zachęcili nauczycieli do tworzenia innowacji, dzieląc się własnym doświadczeniem i dobrymi praktykami. W trakcie wykładu „Wychowanie fizyczne – innowacje w praktyce” przedstawiono propozycje innowacji, które można realizować zarówno w czasie nauczania zdalnego jak i nauki stacjonarnej.

Patronat nad wydarzeniem objęli Witold Kozłowski, Marszałek Województwa Małopolskiego oraz Barbara Nowak, Małopolski Kurator Oświaty. 

Galeria zdjęć

Autor: Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli