Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

BO Małopolska: Ucz się efektywnie, baw się i doświadczaj!

Edukacja
15 września 2016
Jak zdobywać konkretne umiejętności a nie tylko kolejne świadectwa i dyplomy? Jak kształcić wszechstronnie i efektywnie? Pomysł na to mają autorzy zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego z dziedziny edukacji.

- W dzisiejszych czasach dla pracodawców liczą się przede wszystkim realne umiejętności, a nie kolejne dyplomy. Właśnie dlatego niezwykle ważne jest kształcenie młodych ludzi w taki sposób, by zapewnić im wszechstronny rozwój osobowości i przygotowywać do samodzielnego, twórczego myślenia. Ogromnie cieszy mnie, że z wielu projektów zgłoszonych w ramach Budżetu Obywatelskiego Małopolski mieszkańcy wybrali inicjatywy edukacyjne, które pokazują że najlepsze efekty przynosi nauka przez doświadczenia, a zdobywanie wiedzy może być wspaniałą przygodą, nie zaś nudnym obowiązkiem – mówił Grzegorz Lipiec z zarządu województwa.

BO: zabawa to podstawa

Mind Mapping, Dasign Thinking, Mindfulness, Speed Reading to nie lekcja angielskiego dla zaawansowanych ale metody skutecznego pogłębiania wiedzy, które zostaną wykorzystane podczas „Multikreatywnych Warsztatów – świat inspiracji dla dzieci i rodziców”. Inicjatywa powstała w oparciu o analizę naturalnych cech najmłodszych, którzy podczas zabawy nie boją się próbować nowych rzeczy, nie czują skrępowania i strachu przed porażką. Projekt nastawiony jest na pobudzenie naturalnego potencjału intelektualnego każdego człowieka. Nowoczesne metody zastosowane przez trenerów mają wpłynąć m.in. na: poprawę procesu uczenia się, zapamiętywania, szybkiego i efektywnego czytania, koncentracji oraz kreatywnego myślenia. Spotkania będą sumą zajęć o charakterze edukacyjnym, manualnym, artystycznym i rozrywkowo-kulturalnym. Niezwykle ważną rolę odegrają w nich trenerzy. To właśnie ich zadaniem będzie stworzenie atmosfery, która zainspiruje dzieci i rodziców do wspólnego zdobywania wiedzy przez zabawę. Kreatywna, kolorowa aranżacja przestrzeni edukacyjnej, a także wyjątkowe scenariusze nastawione na integrację dzieci z rodzicami przyczynią się do zacieśniania relacji rodzinnych oraz będą inspiracją przy tworzeniu pomysłów na wspólne spędzanie wolnego czasu.

- Każdy człowiek dysponuje ogromnym potencjałem, który ma szanse rozwinąć, jeśli stworzy mu się właściwe warunki i środowisko stymulujące jego kreatywność. Taka była idea powstania projektu. Chcieliśmy połączyć dobrą zabawę z różnymi obszarami wiedzy, bo to przy wykorzystaniu unikatowych programów edukacyjnych przynosi najlepsze rezultaty – mówi Magdalena Majorczyk autorka zadania.

Swoją inicjatywę autorzy kierują do 420 krakowskich dzieci w wieku 5-12 lat oraz ich rodziców. Program składał się będzie z 28 odrębnych pięciogodzinnych spotkań podzielonych na 8 obszarów tematycznych.

Kolejny projekt edukacyjny nastawiony na zdobywanie wiedzy przez doświadczenie złożyli mieszkańcy powiatu proszowickiego. Zadanie „Edukacja dla przyszłości” dedykowane jest uczniom wszystkich typów szkół wchodzących w skład zespołu im. Bartosza Głowackiego. Oprócz cyklicznych zajęć z przedmiotów ogólnokształcących poprowadzonych metodami aktywizującymi młodzi ludzie będą mieli szansę wziąć udział w obozach językowych w Londynie, odwiedzić muzea, oraz wybrać się na spektakle teatralne.

BO: szybciej zapamiętuje się to co można zobaczyć przeżyć, dotknąć

Ze stwierdzeniem, że nie ma nic bardziej cennego niż ludzkie życie zgodzi się każdy. Niestety statystyki wyraźnie pokazują, że Polacy udzielają pierwszej pomocy jedynie w 15 na 100 przypadków. Dlaczego się tak dzieje? Powodów jest kilka, głównie to niewiedza i strach tą niewiedzą spowodowany decydują o tym, że nie pomagamy potrzebującym. Tymczasem, co trzecia ofiara wypadku komunikacyjnego przeżyłaby, gdyby ktoś tylko odchylił jej głowę i udrożnił drogi oddechowe.

- Każda upływająca minuta zmniejsza szanse na przeżycie poszkodowanego o 7-10 proc. W przypadku zatrzymania akcji serca szanse na uratowanie spadają o 10 proc. co minutę. To oznacza, że możemy zwiększyć szanse na przeżycie danej osoby dwu lub nawet trzykrotnie jeśli podejmiemy akcję ratunkową – mówi Patryk Wicher autor zadania „Pierwsza pomoc od podstawówki”. - Dlatego tak ważne jest wpajanie od najmłodszych lat nie tylko samych zasad udzielania pierwszej pomocy, ale również zasad ogólnego zachowania się, kiedy jest się świadkiem wypadku – dodaje.

Projekt zakłada utworzenie sal pierwszej pomocy w 18 szkołach z subregionu sądeckiego. Pracownie wyposażone zostaną w nowoczesny sprzęt multimedialny oraz pomoce dydaktyczne: fantomy osób dorosłych, fantomy dzieci, apteczki szkoleniowe, zestawy do imitacji ran oraz deski do przenoszenia poszkodowanego.

W ramach Budżetu Obywatelskiego Młopolski swoją wiedzę w zakresie udzielania pomocy osobom potrzebującym podniosą także specjaliści z Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego, ratujący życie ludzie każdego dnia. Wszystko dzięki zadaniu „Zwiększenie kwalifikacji ratowników i dyspozytorów medycznych”, który zyskał uznanie mieszkańców miasta Krakowa.

 

Przeczytaj także:

BO Małopolska: Seniorze żyj aktywnie!
BO Małopolska: Lepiej edukować niż leczyć
BO Małopolska: Rowerem przez Małopolskę

BO Małopolska: Małopolska kulturą silna

BO Małpolska: W zdrowym ciele zdrowy duch

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM