Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Biznes po chłopsku, czyli przyjemny sposób na historię

Edukacja
24 marca 2010
Negocjacje, dobijanie targów, wymiana handlowa, organizowanie wypraw kupieckich... Wkrótce będziemy mogli wcielić się w role przedsiębiorczych mieszkańców Andrychowa, których dzieje stały się kanwą edukacyjnej gry historyczno-ekonomicznej „Chłopska Szkoła Biznesu”. Taki atrakcyjny i niekonwencjonalny sposób uczenia historii, wiedzy o społeczeństwie i przedsiębiorczości proponuje Małopolski Instytut Kultury. Wydanie gry planowane jest jeszcze przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.

Inspiracją dla projektu była historia społeczno-gospodarcza Andrychowa w okresie poprzedzającym rewolucję przemysłową. W XVIII wieku chłopi z położonego w Małopolsce ośrodka andrychowskiego osiągnęli sukces handlowy na międzynarodową skalę: wytwarzali lniane płótna, które sprzedawali w całej Europie (docierali między innymi do Barcelony, Amsterdamu, Stambułu i Moskwy).

Gracze wcielają się w role XVIII-wiecznych przedsiębiorców. Jako uczestnicy wymiany handlowej na rynku lokalnym lub europejskim ponoszą koszty produkcji i negocjują warunki sprzedaży swoich wyrobów. Sukces gracza w dużej mierze zależy od umiejętności współpracy z innymi graczami. „Chłopska Szkoła Biznesu” to symulacja gry rynkowej – jak w świecie rzeczywistym, występuje w niej możliwość zarówno konkurowania, jak i współpracy między graczami. Gra może być wykorzystana jako narzędzie edukacyjne przez nauczyciela, pracownika muzeum lub osobę pracującą z grupą. W rozgrywce może brać udział jednocześnie od kilkunastu do 30 graczy.

Prototypowa wersja gry już powstała. Rozgrywki obyły się w ubiegłym roku podczas 9. Festiwalu Nauki i Sztuki w Toruniu i podczas finału „Muzeobrania” w Izbie Regionalnej Ziemi Andrychowskiej w Andrychowie.

Projekt gry opartej na faktach z historii Małopolski otrzymał dofinansowanie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach programu Muzeum Historii Polski „Patriotyzm Jutra”. Dotacja w wysokości 25 tys. zł pozwoli na pokrycie części kosztów wydania gry.

Muzeum Historii Polski w ramach Programu Operacyjnego „Patriotyzm Jutra” wspiera finansowo inicjatywy edukacyjne i artystyczne, które promują postawy patriotyczne i obywatelskie oraz zachęcają do poznawania historii. W tegorocznym konkursie udział wzięło ponad 600 projektów, z których 76 otrzymało dofinansowanie. Wśród nich projekt Małopolskiego Instytutu Kultury.

Galeria zdjęć

Tagi: WYDARZENIA