Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Małopolskie firmy stawiają na uczciwość w biznesie

Biznes i gospodarka
02 sierpnia 2016
Dobre relacje z kontrahentami, zadowolenie klientów i pracowników – to według małopolskich firm najważniejsze wartości, zgodnie z którymi warto prowadzić swój biznes. W dalszej kolejności wskazują też na dbałość o środowisko i społeczności lokalne. To wnioski wypływające z badania na temat proekologicznych zachowań i działań małopolskich przedsiębiorstw w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. Badanie zrealizowało Małopolskie Obserwatorium Rozwoju Regionalnego.

Małopolskie firmy są odpowiedzialne…

Zgodnie z definicją Komisji Europejskiej pod pojęciem społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) rozumie się odpowiedzialność przedsiębiorstw za wpływ na społeczeństwo. Sami przedsiębiorcy dostrzegają szereg korzyści wypływających ze stosowania CSR, wskazując m.in. na poprawę wizerunku zarówno na rynku (77% badanych), jak i wśród swoich pracowników (75%) czy większe zainteresowanie ze strony kontrahentów (71%). To wnioski wypływające z badania przeprowadzonego przez Małopolskie Obserwatorium Rozwoju Regionalnego, które dotyczyło proekologicznych zachowań i działań małopolskich przedsiębiorstw w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu. Niemal wszystkie badane firmy (93%) twierdziły, że podejmując działania biznesowe, kierują się trwałością relacji z kontrahentami. Dla 90% z nich najważniejsze jest jednak stosowanie uczciwych praktyk biznesowych.

Bardzo dobrze prezentują się też wyniki dotyczące stosowania CSR w praktyce, do czego przyznaje się aż 63% badanych firm. Prym wiodą tu firmy średnie, małe i jednoosobowe, a także przedsiębiorstwa z branży finansowej i ubezpieczeniowej oraz zakwaterowania i usług gastronomicznych. Ponad połowa firm stosujących koncepcję CSR realizuje ją w obszarach: środowisko, społeczności lokalne, praktyki z zakresu pracy, prawa człowieka i zagadnienia konsumenckie. Wysoką aktywnością w realizacji działań CSR wyróżniły się przedsiębiorstwa z branży: zakwaterowanie i usługi gastronomiczne.

…i ekologiczne

Małopolskie przedsiębiorstwa podejmują szereg działań na rzecz ochrony środowiska. 73% badanych firm deklaruje, że robią to w trosce o środowisko, chociaż nie brakuje i takich, które w ten sposób chcą oszczędzać. 61% z nich wskazuje dążenie do zmniejszania zużycia energii (np. poprzez inwestycje w energooszczędne źródła światła), 39% badanych firm dba o środowisko zmniejszając zużycie wody, a 38% - stawia na wprowadzanie technologii przyjaznych dla środowiska. Firmy często wskazywały też na: zmniejszenie ilości wytwarzanych odpadów (36%) czy ścieków (34%). 16% badanych firm korzysta w swojej działalności z odnawialnych źródeł energii, najczęściej wskazując wykorzystanie energii słonecznej. Co ciekawe, firmy z podregionu nowosądeckiego częściej wykorzystują energię pochodzącą ze spiętrzonej wody, a firmy zlokalizowane w podregionie nowotarskim – energię geotermalną. Biorąc pod uwagę przyszłe działania proekologiczne 25% badanych firm chciałoby wykorzystać na ten cel środki unijne.

Najnowsze opracowanie to kontynuacja badań przeprowadzonych w 2011 roku. Pokazuje on podejście małopolskich firm do społecznej odpowiedzialności biznesu i ekologii. 

Raport: „Zachowanie proekologiczne oraz działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wśród małopolskich przedsiębiorców”.

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM