Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Małopolska ma najlepszą strategię promocji Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych w Europie Wschodniej

Biznes i gospodarka
15 lutego 2012
Małopolska ma najlepszą strategię promocji Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych w Europie Wschodniej. Zespół „The fDi Intelligence” – wchodzący w skład grupy The Financial Times Limited, opublikował kolejną edycję raportu „European Cities and Regions of the Future 2012/13”. To jeden z najważniejszych europejskich rankingów inwestycyjnych wskazujących na miasta i regiony cieszące się największym zainteresowaniem inwestorów oraz oferujące najlepsze warunki dla realizacji nowych projektów gospodarczych. Wśród wielu kategorii znajduje się także ocena regionalnych strategii przyciągania Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych.

W najnowszym raporcie Małopolska zajęła I miejsce wśród regionów Europy Wschodniej ze względu na realizowaną strategię. Pozwoliło to ,po raz pierwszy, znaleźć się Małopolsce w ekskluzywnym gronie 25 europejskich regionów o najlepszych strategiach przyciągania BIZ (na miejscu 17). Wśród TOP 10 dużych europejskich regionów Małopolska znalazła się na miejscu 10 jako jedyny polski region w tej kategorii. W czołówce jak zwykle regiony angielskie, niemieckie i skandynawskie. W kategorii najlepszy region Europy Środkowej (biorąc pod uwagę wszystkie oceniane czynniki) Małopolska znalazła się na miejscu 7, tuż przed Mazowszem i Śląskiem. Miejsce Małopolski należy uznać za znakomite zwłaszcza, że w czołówce rankingu znalazły się regiony stołeczne – Praga, Bratysława, Centralna Rosja (Moskwa), Bukareszt.

Doskonała pozycja Małopolski w rankingu opracowanym przez fDi Intelligence „European Cities and Regions of the Future 2012/13” jest tym cenniejsza, że poprzednia edycja opracowania (na lata 2010/2011) tylko dwukrotnie odnotowywała działania podejmowane w Małopolsce – jako 7 region wśród regionów Europy Wschodniej (utrzymanie pozycji) oraz jako drugi region pod względem posiadanej strategii BIZ w Europie Wschodniej. Wejście do grona najlepszych 25 regionów czy TOP 10 to znaczący wzrost uznania dla małopolskiego potencjału ekonomicznego, a przede wszystkim dla stworzonej i realizowanej strategii przyciągania nowych inwestycji. Raport „European Cities and Regions of the Future 2012/13” porównuje 110 europejskich regionów i 253 miasta. Opiera się na analizie kilku kategorii charakteryzujących dany obszar: potencjał ekonomiczny, zasoby ludzkie, efektywność kosztów, jakość życia, infrastruktura i nastawienie do biznesu. W najnowszym raporcie czołowe miejsca zajmują takie regiony jak obszar tzw. Wielkiego Sztokholmu, Południowo-Zachodniej Anglii, Kopenhagi, Ile-de-France (Paryż) czy Szkocji. Jeśli zaś chodzi o najlepsze strategie BIZ to na czele rankingu znajduję się Północna Nadrenia – Westfalia, Katalonia, Kopenhaga, Region Madrytu i Szkocja. Prezentacja wyników rankingu i wręczenie nagród dla najlepszych europejskich miast i regionów odbędzie się w marcu w Cannes w czasie największych międzynarodowych targów inwestycyjnych MIPIM 2012.

Opracowanie BiM , luty 2012