W dyskusji, prócz marszałka Małopolski Łukasza Smółki uczestniczyli: Adelio Debenedetti - ekspert w dziedzinie rozwoju marki i biznesu, z wieloletnim doświadczeniem w rozwoju terytorialnym, specjalizujący się w rozwijaniu produktów żywnościowych, wina oraz zrównoważonej turystyki, założyciel Monferrato Explorer (Piemont, Włochy), inicjatywy promującej Monferrato jako miejsce doskonałości w turystyce doświadczalnej, Jerzy Kwieciński - były minister rozwoju i finansów, ekspert w zakresie Strategii Karpackiej, Tudor Udrea - dyrektor ds. programowania Agencji Rozwoju Regionalnego Centru (Rumunia), oraz Klára Mándli - członek Rady Rewizyjnej w Fundacji im. Wacława Felczaka, doradca ds. spraw zagranicznych (Węgry). Dyskusję prowadziła Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Członek Zarządu Województwa Podkarpackiego.
Przewodnim tematem dyskusji były doświadczenia Makroregionu Alpejskiego związane z budową silnej marki i wizerunku oraz to, jak z tych doświadczeń mógłby skorzystać Makroregion Karpacki, tworząc własną strategię marki.
Jak podkreślił Adelio Debenedetti, w Alpach udało się stworzyć bardzo silną markę, opartą m.in. na wysokiej jakości produktach regionalnych i turystycznych. Było to możliwe w znacznej mierze dzięki dobrej współpracy z przedsiębiorcami i lokalnymi producentami. – Marka alpejska słynie na całym świecie z wysokiej jakości, dostępności. Jest przykładem, za którym Karpaty mogą podążać – zaznaczył. – Markę oparliśmy na silnych fundamentach: wysokiej jakości produktach, dobrej infrastrukturze i dostępności, współpracy z lokalnymi producentami i rolnikami, wzmocnieniu bazy turystycznej – wymienił.
Zwrócił przy tym uwagę, że budowanie silnej marki regionalnej wiąże się z kosztami. – Pamiętajmy jednak, że realizowane projekty i wielkie inwestycje, to koszty, które wraz z rozwojem regionu czy mówiąc szerzej makroregionu, zwracają się w pełni. Turysta opuszcza nas z sentymentem, z niedosytem. Ma dobre skojarzenia z miejscem i chce do niego wrócić – wyjaśnił Adelio Debenedetti.
Zdaniem Debenedettiego, kluczowe w budowaniu silnej marki jest podejście strategiczne i długoterminowe, oparte na współpracy, bazujące na wykorzystaniu różnego rodzaju funduszy, w tym środków europejskich. - Dzięki determinacji, podejściu długoterminowemu i sercu, jakie włożycie w inwestycje, można osiągnąć sukces w Karpatach – podsumował.
Ogromne znaczenie współpracy dla rozwoju regionów i makroregionów podkreślił także Jerzy Kwieciński. – Region musi mieć strategię długoterminową, osadzoną w strukturach europejskich. Posiadanie takiej strategii narzuca konkretne podejście do rozwoju regionu. Nieprzypadkowo w tym kontekście mówimy o Alpach – tam to się fantastycznie udało. Alpy są dziś synonimem wysokiej jakości życia, miejscem które przyciąga rozwiniętą turystyką, kuchnią. To przyciąga nie tylko turystów ale też inwestorów – podkreślił. – By to było możliwe dla Karpat, potrzebna jest współpraca sektora publicznego i prywatnego. Musimy rozmawiać na poziomie poszczególnych regionów i krajów. Może warto powołać struktury, które by to ułatwiły – dodał.
Mówiąc o korzyściach płynących ze współpracy w pracy samorządu, marszałek Łukasz Smółka przypomniał, że w 2020 roku województwa: Małopolskie, Podkarpackie i Śląskie wspólnie podpisały deklarację poparcia dla utworzenia Strategii Karpackiej.
W mojej pracy bardzo mocno stawiam na partnerstwo. To porozumienie między trzema samorządami było również ukierunkowane właśnie na to. Często powtarzam, że w pojedynkę idzie się szybciej, ale w zespole idzie się dalej. Dlatego tak istotne jest, by w dyskusję o rozwoju regionu włączyć szerokie grono, w tym przedsiębiorców
- powiedział marszałek Łukasz Smółka.
Ważny dla rozwoju każdego regionu jest z pewnością solidny ruszt komunikacyjny, dostępność transportowa. Połączenia lotnicze, kolejowe, dobre drogi. Na przykładzie Małopolski mogę powiedzieć, że cieszymy się ogromnym zainteresowaniem turystów m.in. dzięki promocji gospodarczej, również z udziałem przedsiębiorców. Nasza branża dostosowuje się do oczekiwań turystów. Dokłada starań, by turysta zachwycił się, pozostał z niedosytem i wrócił
- podkreślił marszałek Małopolski.
Najważniejsze jest przygotowanie dobrej strategii, zbudowanie partnerstwa, zainwestowanie, nakreślenie kamieni milowych. Takich, dzięki którym będziemy mogli powiedzieć potem, że dotrzymaliśmy słowa i osiągnęliśmy sukces
- dodał Łukasz Smółka.
W dyskusji podkreślono, że wszystkie regiony i kraje karpackie mają ogromne walory turystyczne. Ludzie poszukujący lokalnych tradycji i różnorodności z łatwością odnaleźliby je w Karpatach. Coraz bardziej świadomi konsumenci chcą wiedzieć co kupują, szukają wartościowych produktów i wysokiej jakości w każdej dziedzinie życia. Odpowiedzią na to może być właśnie zrównoważona turystyka Makroregionu Karpackiego.