W miniony weekend (23-24 listopada) Klub Studencki „Kwadrat” stał się miejscem, gdzie innowacyjne pomysły i energia uczestników, mentorów oraz ekspertów przerodziła się w rozwiązania, które mogą zmienić przyszłość regionu. Hackathon dla Małopolski 2024 był częścią programu Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Małopolsce, który odbywał się w dniach 18-24 listopada 2024 r., a którego koordynatorem jest Województwo Małopolskie.
Dwa dni twórczej burzy mózgów
Główne tematy, które postawiono przed uczestnikami, dotyczyły zrównoważonego transportu, zarządzania gospodarką wodną, eko-turystyki i budowania świadomego społeczeństwa. Swoje wyzwania do Hackathonu zgłosiły Koleje Małopolskie, Tatrzański Park Narodowy oraz Departament Turystki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Interdyscyplinarne zespoły pracowały intensywnie nad innowacyjnymi pomysłami, wymieniając się inspiracjami i testując kolejne rozwiązania. Na każdym etapie swoje wsparcie oferowali mentorzy oraz eksperci.
To wydarzenie pokazuje, jak wielki potencjał tkwi w studentach. Liczę, że powstałe tutaj pomysły zainspirują i zaowocują realnymi zmianami dla Małopolski. Już teraz zauważamy, że Hackathon dla Małopolski to nie tylko konkurs – to przede wszystkim przestrzeń do nauki, współpracy i wymiany doświadczeń. Z niecierpliwością czekamy na następne odsłony Hackathonu już w przyszłym roku
- podkreśla marszałek Łukasz Smółka.
Zwycięskie projekty, które robią wrażenie
11 zespołów zbudowanych przez ponad 60 studentów wspierało 13 mentorów i ekspertów na każdym etapie rywalizacji. Większość z nich powstała właśnie na Hackathonie a rozwiązania, które przedstawiono na scenie, często gotowe aplikacje, powstały w dwa dni! Podczas sesji finałowej, zespoły w kilkuminutowej prezentacji przedstawiły swoje rozwiązania, a Jury wybrało najlepsze z nich:
Miejsce I przyznano zespołowi, który zaprezentował aplikację „Dracart”. Studenci opracowali inteligentny system zarządzania podróżą kolejami, który pomaga monitorować trasę pociągu i jego opóźnienia. Podczas wystąpienia lider zespołu przedstawił funkcjonalność działającej już aplikacji stworzonej na Hackathonie.
Miejsce II zajął zespół z aplikacją „Szlakownik” wspierającą zrównoważoną turystykę w Małopolsce. W aplikacji z planerem trasy AI, alertami o bieżących warunkach atmosferycznych, opcją rezerwacji schroniska, czy też rozwiązaniami dotyczącymi usuwania śmieci, swoją górską przygodę mogą zaplanować też osoby z niepełnosprawnością ruchową. Dzięki specjalnej funkcjonalności będą mogli skorzystać z pomocy innych turystów, by dotrzeć do celu górskiej wędrówki.
Miejsce III przyznano startupowi Grepo, który stworzył aplikację mającą na celu promowanie ekologicznego stylu życia poprzez aplikację pozwalającą użytkownikom zdobywać punkty za zakupy ekologicznych produktów oraz wymieniać je na nagrody. Projekt koncentruje się na rozwiązaniu problemów związanych z wysokimi kosztami żywności ekologicznej, niezdrowymi nawykami żywieniowymi i negatywnym wpływem konsumpcji na środowisko.
Nagrodzone zespoły nie tylko zdobyły uznanie jury, ale także atrakcyjne nagrody i możliwość dalszego rozwoju swoich projektów. Pierwsza edycja Hackathonu dla Małopolski udowodniła, że warto dawać młodym ludziom przestrzeń do działania. Dlatego już w przyszłym roku zapraszamy na II edycję Hackathonu dla Małopolski. Inicjatorem wydarzenia jest Województwo Małopolskie.
Hackathon dla Małopolski 2024 zorganizowany został w ramach projektu pn. „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych”, współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, inwestycja A3.1.1 Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie (numer umowy o objęcie wsparciem: KPO/22/LLL/U/0002).