Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Agencja Fitch: rating Małopolski bez zmian!

Biznes i gospodarka
25 stycznia 2016
Fitch Ratings potwierdził ratingi Małopolski (Issuer Default Rating; IDR) dla zadłużenia w walucie zagranicznej na poziomie „A-”, dla zadłużenia w walucie krajowej na poziomie „A” oraz długoterminowy rating krajowy na poziomie „AA+(pol)”. Perspektywa ratingów jest stabilna.

Rating potwierdza, że prowadzona przez nas konsekwentnie polityka finansowa województwa jest odpowiedzialna. Świadczą o tym nie tylko wskaźniki budżetowe, ale także ocena niezależnych ekspertów – komentuje komunikat agencji Jacek Krupa, marszałek Małopolski.

Jak czytamy w komunikacie agencji: potwierdzenie ratingów odzwierciedla niezmienioną opinię Fitch dotyczącą dobrych wyników operacyjnych Małopolski oraz umiarkowanego poziomu zadłużenia w latach 2016 2019 wraz z mocnymi wskaźnikami obsługi zadłużenia.

GŁÓWNE CZYNNIKI RATINGU
Ratingi Województwa odzwierciedlają dobre zarządzanie strategiczne i finansowe, mocne wyniki operacyjne, wysoką zdolność do finansowania inwestycji ze środków własnych oraz elastyczność po stronie wydatków operacyjnych. Fitch spodziewa się, że wyniki operacyjne Małopolski będą mocne w latach 2016-2018 z nadwyżką operacyjną wynoszącą średnio ponad 100 mln zł i stanowiącą 11%-13% dochodów operacyjnych, tj. będą one zbliżone do przewidywanego wykonania 2015 r. (około 90 mln zł i 11%). Będzie to wynikać z rosnących dochodów Małopolski z podatków dochodowych w związku z prognozowanym wzrostem gospodarczym, jak również z polityki Województwa mającej na celu racjonalizację wydatków operacyjnych oraz gromadzenie środków, które od 2016 r. będą mogły zostać przeznaczone na inwestycje.

Fitch prognozuje, że w latach 2016-2019 wydatki majątkowe Małopolski mogą wynieść łącznie 2,9 mld zł (średnio 45% wydatków ogółem rocznie) w związku z przygotowaniami województwa do realizacji inwestycji w ramach perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020. Fitch zakłada, że Małopolska nadal będzie otrzymywać znaczne środki unijne na dofinansowanie programu inwestycyjnego. W rezultacie ponad 90% wydatków majątkowych będzie finansowanych z nadwyżki bieżącej oraz dochodów majątkowych. Pozostała część będzie sfinansowana nowym długiem.

Fitch spodziewa się, że zadłużenie Małopolski będzie rosło o około 50 mln zł rocznie w latach 2016-2019 do około 630 mln zł, ale pozostanie nadal poniżej 70% dochodów bieżących (430 mln zł i 54% spodziewane w 2015 r.). Pomimo wzrostu zadłużenia, Fitch prognozuje, że wskaźniki obsługi zadłużenia pozostaną bezpieczne. Nadwyżka operacyjna może być około 2 razy wyższa od obsługi zadłużenia, która jest prognozowana średnio na poziomie 60 mln zł rocznie. Wskaźnik zadłużenia do nadwyżki bieżącej może się nieznacznie pogorszyć do około 7 lat (5 lat spodziewane w 2015 r.), ale w dalszym ciągu będzie znacznie niższy od okresu pozostałego do ostatecznej spłaty długu (do 10 lat).

Małopolska, podobnie jak inne polskie województwa, charakteryzuje się relatywnie wysoką elastycznością w zakresie wydatków operacyjnych. Znajduje to odzwierciedlenie w niskim udziale wydatków sztywnych w budżecie województwa (wydatki na płace stanowiły średnio 28% wydatków operacyjnych Małopolski w latach 2013-2015). Elastyczność po stron wydatków rekompensuje województwu jego niską zdolność w zakresie zwiększania dochodów, ponieważ stawki podatków dochodowych są ustalane na szczeblu krajowym (dochody z tego źródła stanowiły średnio 47% dochodów operacyjnych województwa w latach 2013-2015).

Gospodarka województwa jest dobrze rozwinięta i zdywersyfikowana. W 2013 r. 66,73% wartości dodanej brutto (WDB) stanowiły usługi, natomiast średnia krajowa wynosiła 63,4%. W 2013 r. udział Małopolski w PKB kraju wynosił 7,7%, co dawało mu piąte  miejsce spośród 16 województw. Jednak z uwagi na wysoką liczbę ludności (3,36 miliona), PKB na mieszkańca Małopolski był o około 11,3% niższy od średniej krajowej. Na koniec listopada 2015 r. stopa bezrobocia w województwie wynosiła 8,2%% i była niższa od średniej krajowej wynoszącej 9,6%. Małopolska realizuje swoje zadania w przewidywalnym otoczeniu instytucjonalno-prawnym. Województwo jest przejrzyste w swoich działaniach, czemu sprzyja fakt publikowania przez nie m.in. wieloletnich prognoz finansowych oraz sprawozdań z wykonania budżetu.

CZYNNIKI ZMIANY RATINGU
Ratingi mogą zostać podniesione, gdy podniesiony zostanie rating Polski i jednocześnie województwo utrzyma dobre wyniki operacyjne, przy jednoczesnej malejącej presji na wydatki majątkowe finansowane długiem oraz niskim ryzyku pośrednim. Ratingi mogą zostać obniżone w przypadku trwałego pogorszenia się wyników operacyjnych Małopolski, przy jednoczesnym wzroście zadłużenia i ryzyka pośredniego powyżej 80% dochodów bieżących w kolejnych dwóch latach.

KLUCZOWE ZAŁOŻENIA
Fitch spodziewa się, że Małopolska będzie kontynuowało swoją politykę finansową i strategiczną, które wspierają dobre wyniki operacyjne województwa w średnim okresie. Fitch zakłada również, że dotychczasowe skuteczne przestrzeganie wszystkich regulacji oraz procedur unijnych pozwoli Małopolsce realizować projekty inwestycyjne w znacznym stopniu współfinansowane ze środków unijnych. W przeciwnym razie Małopolska mógłby stanąć przed koniecznością zwrotu wcześniej otrzymanych dotacji unijnych.

(Biuro Prasowe)

Galeria zdjęć