W ramach prac nad planem zagospodarowania przestrzennego Województwa Małopolskiego zostaną wykonane koncepcje przestrzenne poszerzone o zagadnienia ekonomiczne dla infrastruktury drogowej. Planistyczny dokument, który obejmie drogi Małopolski Zachodniej i Małopolski Południowo – Wschodniej powstaje z pieniędzy województwa. I tak już teraz na siatce docelowego układu komunikacyjnego Małopolski wyznaczono priorytetowe zadania, dla których eksperci opracują szczegółowe analizy. W efekcie powstaną koncepcje dla kluczowych połączeń drogowych w tym m.in.: Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, jej połączenia z drogą krajową nr 94, trasy z Krakowa do Olkusza i drogi S1 z Oświęcimiem. Pozwoli to określić szacunkowe koszty planowanych inwestycji, przybliżyć trasowanie przebiegu szlaków komunikacyjnych i przewidzieć konflikty społeczne i środowiskowe z uwzględnieniem obszarów chronionych i terenów osuwiskowych. – Chcieliśmy podejść do planu zagospodarowania przestrzennego bardziej szczegółowo niż dotychczas. Wykonanie koncepcji przestrzennej dróg da nam wiedzę na temat tego, jakie inwestycje są realne do zrealizowania tak, by w przyszłości uniknąć konfliktów przy uzgadnianiu przebiegu tras – zaznaczył marszałek Marek Sowa.
Nowy plan zagospodarowania przestrzennego ma być gotowy już za 3 lata. Już dziś gospodarze regionu podpisali porozumienie z przedstawicielami lokalnych samorządów o współpracy przy pracach nad koncepcją przestrzenną docelowego układu drogowego.
Zdaniem wicemarszałka Romana Ciepieli zaangażowanie samorządów lokalnych i uzyskanie ich stanowiska w odniesieniu do planowanych inwestycji drogowych będzie kluczowe dla całego przedsięwzięcia. – Od samorządów oczekujemy współpracy na każdym etapie prac, a podpisane dziś porozumienie da im szansę na wnoszenie uwag pokazujących ewentualne zagrożenia i konflikty społeczne dla planowanych inwestycji – dodał.