Celem projektu jest:
- Rozwój Województwa Małopolskiego poprzez rozbudowę regionalnej i lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego.
- Wyrównanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania Internetu oraz technik informacyjnych poprzez integrację wysiłków różnorodnych partnerów w regionie w celu rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz budowy w województwie infrastruktury do realizacji wszechstronnych usług on-line.
Cele projektu są zbieżne z:
- celami ustalonymi przez Unię Europejską w odniesieniu do eGovernment i społeczeństwa informacyjnego. Projekt ma bezpośredni wpływ na realizację postanowień Inicjatywy eEurope 2005, punkt: 3.1.1 Nowoczesne usługi publiczne dostępne w sieci: Rząd on-line. Cel ogólny projektu, jak i cele szczegółowe są zbieżne z celami operacyjnymi NPR i ZPORR.
- Strategią Informatyzacji Polski na lata 2004-2006 w polach: A3 Infrastruktura dostępu, A5 Bezpieczeństwo w sieci, B1 Wrota Polski, B3 Polskie treści w Internecie.
- Strategią Rozwoju Województwa Małopolskiego w Polu: Więzi, z celem D: Lepsza dostępność komunikacyjna całego regionu, Cel strategiczny D.3 - Infrastruktura niezbędna dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego, Działanie D. 3.1. Wsparcie rozwoju infrastruktury dla Internetu oraz z celem E: Lepsza współpraca wewnątrzregionalna, Cel strategiczny E.3 - Regionalny wspólny rynek informacji, Działanie E. 3.2. Wspieranie tworzenia i rozwoju regionalnych serwisów informacyjnych.
Projekt prezentuje kompleksowe podejście do rozwoju e-administracji.
Województwo Małopolskie dysponując doświadczeniem (Wrota Małopolski, Cyfrowy Urząd, BIP) i odpowiednimi środkami finansowymi jest jako jedyne w stanie wdrożyć tego typu rozwiązanie na tak dużym obszarze Małopolski.
Projekt obejmuje kompleksowe, jednolite na poziomie wojewódzkim działania zmierzające do rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w zakresie funkcjonowania administracji publicznej.
W ramach projektu zostaną zrealizowane następujące zadania:
- Wdrożenie systemów elektronicznego obiegu dokumentów w urzędach administracji samorządowej - w celu poprawy efektywności obsługi ludności przez wdrożenie systemów wsparcia zarządzania i organizacji pracy urzędów. Zadanie to obejmie urzędy w 73 gminach i 10 powiatach. Przewidywana liczba użytkowników systemów: 3726 osób w 83 urzędach z terenu Małopolski
- Wdrożenie niekwalifikowanego podpisu elektronicznego w administracji publicznej z terenu województwa małopolskiego (76 urzędów gminnych i 11 urzędów powiatowych, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, 20 jednostek terenowej administracji zespolonej i niezespolonej). Przewidywana liczba subskrypcji podpisu elektronicznego: 4421.
- Budowa regionalnej platformy aukcji elektronicznych - mającej na celu zmniejszenie kosztów funkcjonowania urzędów oraz zmniejszenie zagrożenia korupcją poprzez budowę/wdrożenie systemu zakupów i udzielania zamówień publicznych - platformy aukcji elektronicznych, zgodnej z Prawem zamówień publicznych. Przewidywana liczba użytkowników platformy: 64 jednostki samorządu terytorialnego (55 gmin i 8 powiatów oraz Województwo Małopolskie).
- Rozszerzenie zakresu środków dostępu do informacji publicznej poprzez zbudowanie sieci 151 infomatów (kiosków multimedialnych) na terenie Małopolski. Infomaty zostaną zainstalowane w 53 gminach i 6 powiatach (urzędy i inne lokalizacje) oraz w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego i jego jednostkach organizacyjnych.
Cel - wykazanie zgodności z "Celami działania" i "Celami cząstkowymi" opisanymi dla konkretnego Działania (i Poddziałania) w Uzupełnieniu Programu.
Uzyskane w wyniku realizacji projektu produkty i rezultaty są zgodne z celem głównym działania 1.5 ZPORR, tj. wspieraniem rozwoju województw poprzez rozbudowę regionalnej i lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, a także wyrównanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania Internetu oraz innych Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT) pomiędzy regionami w Polsce i Unii Europejskiej oraz w układzie wewnątrz regionalnym, a w szczególności pomiędzy dużymi ośrodkami, a obszarami wiejskimi i małymi miastami.
Są również zgodne z celami szczegółowymi działania:
- zapewnienie powszechnego, szybszego i bezpieczniejszego dostępu do Internetu dla przeciwdziałania marginalizacji terenów zdefaworyzowanych, t.j. obszarów wiejskich i małych miast.
- rozwój dostępu do infrastruktury komunikacji elektronicznej, w szczególności na obszarach wiejskich i w małych miastach,
- wykorzystanie nowych Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych dla realizacji usług publicznych,
- rozwój e-usług publicznych spełniających specyficzne potrzeby obywateli,
- użycie Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych do poprawienia efektywności pracy administracji (e-administracja)
W ramach projektu zostaną przygotowane następujące produkty:
- infrastruktura podpisu elektronicznego;
- jednolity system obiegu dokumentów;
- platforma do przeprowadzania aukcji elektronicznych;
- Publiczne Punkty Dostępu - infomaty
Projekt będzie wdrażany na prawie całym obszarze Województwa Małopolskiego, głównie na terenach wiejskich i małych miast.
Bezpośrednie dla beneficjentów i występujące natychmiast po zakończeniu wdrażania przewidywanych działań efekty realizacji projektu to:
Korzyści dla mieszkańców
- zapewnienie obywatelom powszechnego dostępu do informacji sektora publicznego, przy zachowaniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa;
- oszczędność czasu użytkowników - interesantów urzędów administracji publicznej;
- ułatwienie obywatelom dostępu do Internetu;
- zwiększenie liczby osób korzystających z Internetu w regionie
Nowoczesne technologie dla administracji:
- zastosowanie technik i technologii społeczeństwa informacyjnego do opracowywania nowych aktów prawnych, aktów administracyjnych, dokumentów urzędowych;
- pełna kontrola oraz ewidencja realizowanych spraw;
- odciążenie urzędników z wykonywania funkcji informacyjnych i większe zaangażowanie ich w realizację zadań o charakterze merytorycznym;
- terminowość oraz sprawność realizacji zadań;
Oszczędności dla administracji i wzrost bezpieczeństwa:
- oszczędność zasobów materiałowych:
- zmniejszenie ilości dokumentów papierowych,
- zmniejszenie kosztów przesyłu informacji;
- zwiększenie bezpieczeństwa przesyłania dokumentacji wewnątrz administracji oraz w kontaktach zewnętrznych;
- zapewnienie zgodności technicznej i kompatybilności systemów wprowadzanych w jednostkach uczestniczących w projekcie;
- usprawnienie realizacji zamówień publicznych dla sektora publicznego w ramach wspólnego systemu elektronicznych zamówień publicznych;
- znaczące udoskonalenie monitorowania działalności służb publicznych