Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Rozbudowa systemów elektronicznej administracji w Małopolsce

18 lutego 2005
Ponad 100 podmiotów administracji publicznej wraz z Województwem Małopolskim 11 lutego 2005 zgłosiło projekt w ramach działania 1.5 do Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego  "Rozbudowa systemów elektronicznej administracji w Małopolsce"

Celem projektu jest:

  • Rozwój Województwa Małopolskiego poprzez rozbudowę regionalnej i lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego.
  • Wyrównanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania Internetu oraz technik informacyjnych poprzez integrację wysiłków różnorodnych partnerów w regionie w celu rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz budowy w województwie infrastruktury do realizacji wszechstronnych usług on-line.

Cele projektu są zbieżne z:

  • celami ustalonymi przez Unię Europejską w odniesieniu do eGovernment i społeczeństwa informacyjnego. Projekt ma bezpośredni wpływ na realizację postanowień Inicjatywy eEurope 2005, punkt: 3.1.1 Nowoczesne usługi publiczne dostępne w sieci: Rząd on-line. Cel ogólny projektu, jak i cele szczegółowe są zbieżne z celami operacyjnymi NPR i ZPORR.
  • Strategią Informatyzacji Polski na lata 2004-2006 w polach: A3 Infrastruktura dostępu, A5 Bezpieczeństwo w sieci, B1 Wrota Polski, B3 Polskie treści w Internecie. 
  • Strategią Rozwoju Województwa Małopolskiego w Polu: Więzi, z celem D: Lepsza dostępność komunikacyjna całego regionu, Cel strategiczny D.3 - Infrastruktura niezbędna dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego, Działanie D. 3.1. Wsparcie rozwoju infrastruktury dla Internetu oraz z celem E: Lepsza współpraca wewnątrzregionalna, Cel strategiczny E.3 - Regionalny wspólny rynek informacji, Działanie E. 3.2. Wspieranie tworzenia i rozwoju regionalnych serwisów informacyjnych.

Projekt prezentuje kompleksowe podejście do rozwoju e-administracji.
Województwo Małopolskie dysponując doświadczeniem (Wrota Małopolski, Cyfrowy Urząd, BIP) i odpowiednimi środkami finansowymi jest jako jedyne w stanie wdrożyć tego typu rozwiązanie na tak dużym obszarze Małopolski.

Projekt obejmuje kompleksowe, jednolite na poziomie wojewódzkim działania zmierzające do rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w zakresie funkcjonowania administracji publicznej.

W ramach projektu zostaną zrealizowane następujące zadania:

  1. Wdrożenie systemów elektronicznego obiegu dokumentów w urzędach administracji samorządowej - w celu poprawy efektywności obsługi ludności przez wdrożenie systemów wsparcia zarządzania i organizacji pracy urzędów. Zadanie to obejmie urzędy w 73 gminach i 10 powiatach. Przewidywana liczba użytkowników systemów: 3726 osób w 83 urzędach z terenu Małopolski
  2. Wdrożenie niekwalifikowanego podpisu elektronicznego w administracji publicznej z terenu województwa małopolskiego (76 urzędów gminnych i 11 urzędów powiatowych, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, 20 jednostek terenowej administracji zespolonej i niezespolonej). Przewidywana liczba subskrypcji podpisu elektronicznego: 4421.
  3. Budowa regionalnej platformy aukcji elektronicznych - mającej na celu zmniejszenie kosztów funkcjonowania urzędów oraz zmniejszenie zagrożenia korupcją poprzez budowę/wdrożenie systemu zakupów i udzielania zamówień publicznych - platformy aukcji elektronicznych, zgodnej z Prawem zamówień publicznych. Przewidywana liczba użytkowników platformy: 64 jednostki samorządu terytorialnego (55 gmin i 8 powiatów oraz Województwo Małopolskie).
  4. Rozszerzenie zakresu środków dostępu do informacji publicznej poprzez zbudowanie sieci 151 infomatów (kiosków multimedialnych) na terenie Małopolski. Infomaty zostaną zainstalowane w 53 gminach i 6 powiatach (urzędy i inne lokalizacje) oraz w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego i jego jednostkach organizacyjnych.

Cel - wykazanie zgodności z "Celami działania" i "Celami cząstkowymi" opisanymi dla konkretnego Działania (i Poddziałania) w Uzupełnieniu Programu.

Uzyskane w wyniku realizacji projektu produkty i rezultaty są zgodne z celem głównym działania 1.5 ZPORR, tj. wspieraniem rozwoju województw poprzez rozbudowę regionalnej i lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, a także wyrównanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania Internetu oraz innych Technologii  Informacyjnych  i Komunikacyjnych (ICT) pomiędzy regionami w Polsce i Unii Europejskiej oraz w układzie wewnątrz regionalnym, a w szczególności pomiędzy dużymi ośrodkami, a obszarami wiejskimi i małymi miastami.
Są również zgodne z celami szczegółowymi działania:

  • zapewnienie powszechnego, szybszego i bezpieczniejszego dostępu do Internetu dla przeciwdziałania marginalizacji terenów zdefaworyzowanych, t.j. obszarów wiejskich i małych miast.
  • rozwój dostępu do infrastruktury komunikacji elektronicznej, w szczególności na obszarach wiejskich i w małych miastach,
  • wykorzystanie nowych Technologii  Informacyjnych i Komunikacyjnych  dla realizacji usług publicznych,
  • rozwój e-usług publicznych spełniających specyficzne potrzeby obywateli,
  • użycie Technologii  Informacyjnych i Komunikacyjnych do poprawienia efektywności pracy administracji (e-administracja)

W ramach projektu zostaną przygotowane następujące produkty:

  • infrastruktura podpisu elektronicznego;
  • jednolity system obiegu dokumentów;
  • platforma do przeprowadzania aukcji elektronicznych;
  • Publiczne Punkty Dostępu - infomaty

Projekt będzie wdrażany na prawie całym obszarze Województwa Małopolskiego, głównie na terenach wiejskich i małych miast.

Bezpośrednie dla beneficjentów i występujące natychmiast po zakończeniu wdrażania przewidywanych działań efekty realizacji projektu to:

Korzyści dla mieszkańców

  • zapewnienie obywatelom powszechnego dostępu do informacji sektora publicznego, przy zachowaniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa;
  • oszczędność czasu użytkowników - interesantów urzędów administracji publicznej;
  • ułatwienie obywatelom dostępu do Internetu;
  • zwiększenie liczby osób korzystających z Internetu w regionie 

Nowoczesne technologie dla administracji:

  • zastosowanie technik i technologii społeczeństwa informacyjnego do opracowywania nowych aktów prawnych, aktów administracyjnych, dokumentów urzędowych;
  • pełna kontrola oraz ewidencja realizowanych spraw;
  • odciążenie urzędników z wykonywania funkcji informacyjnych i większe zaangażowanie ich w realizację zadań o charakterze merytorycznym;
  • terminowość oraz sprawność realizacji zadań; 

Oszczędności dla administracji i wzrost bezpieczeństwa:

  • oszczędność zasobów materiałowych:
  • zmniejszenie ilości dokumentów papierowych,
  • zmniejszenie kosztów przesyłu informacji;
  • zwiększenie bezpieczeństwa przesyłania dokumentacji wewnątrz administracji oraz w kontaktach zewnętrznych;
  • zapewnienie zgodności technicznej i kompatybilności systemów wprowadzanych w jednostkach uczestniczących w projekcie;
  • usprawnienie realizacji zamówień publicznych dla sektora publicznego w ramach wspólnego systemu elektronicznych zamówień publicznych;
  • znaczące udoskonalenie monitorowania działalności służb publicznych
Tagi: WYDARZENIA