Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Relacja z debaty „Wolontariat pracowniczy – wspólnota interesów”

20 czerwca 2012
„Wolontariat pracowniczy jest wartością dopiero wtedy, gdy rozwiązuje konkretny problem” – takie słowa skierował do uczestników debaty dr Grzegorz Baran, adiunkt w Katedrze Metod i Technik Zarządzania w Sektorze Publicznym w Instytucie Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego podczas wykładu otwierającego konferencję „Wolontariat pracowniczy – wspólnota interesów”, która odbyła się 14 czerwca br. w budynku Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego w Krakowie.

„Dzisiaj nie można być dumnym tylko z tego, że jest się przedsiębiorcą, należy zaspokajać cele ekonomiczne i społeczne jednocześnie” przekonywał dalej dr Baran. Podstawą CSR powinno być współtworzenie społecznych wartości – przez pracowników, ich klientów, ale także przez społeczność lokalną. Dopiero współdziałanie tych 3 grup pozwoli na efektywną realizację zamierzonych celów.

„Firma musi wyznaczać standardy, kierunki, ale to ludzie – pracownicy - są wolontariuszami” powiedziała Marta Walkowska-Lipko ze Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu z Warszawy. Jak zatem wprowadzić program wolontariatu pracowniczego w firmie? Trzeba zacząć od wypytania pracowników, w jakichobszarach chcieliby pomagać. Ważne jest, aby zarząd także angażował się w działania, w końcu przykład idzie z góry. Trzeba się zastanowić, jakie projekty wolontariackie chcemy prowadzić w naszej firmie – czy będą to konkursy grantowe, działania lokalne bądź regionalne, a może zdecydujemy się na projekt długofalowy. O formach, jakie przybiera wolontariat pracowniczy w ich firmach opowiadali uczestnicy panelu: Agnieszka Krajnik – przedstawicielka Providenta, Małgorzata Walędzińska - Półtorak z Kampanii Piwowarskiej SA oraz Marek Solak z Orange Polska. Przeważnie to pracownicy sami piszą projekty, na które zdobywają granty. „Pracownicy utożsamiają się ze swoimi projektami. Wolontariat jest odpowiedzią na problemy społeczne i najlepiej te problemy znają ludzie, którzy stykają się z nimi, na codzień” – zaznacza Małgorzata Walędzińska-Półtorak. Firma natomiast może wesprzeć pracowników w rozpowszechnieniu informacji o organizowanym przez nich projekcie (np. za pośrednictwem Internetu) oraz poprzez stworzeniewewnętrznej platformy wolontariatu.

Paneliści zgodnie stwierdzili, że korzyści, jakie niesie ze sobą wolontariat pracowniczy są różnorakie. Co najważniejsze – nasi beneficjenci, społeczność, otrzymują wsparcie, nagłaśniamy problemy lokalne i w mniejszy bądź większy sposób zbliżamy się do ich zaspokojenia. Pracownicy bezpośrednio angażujący się w działania mają okazję rozwinąć własne kompetencje, samorealizować się, lepiej poznać swoich współpracowników, ale przede wszystkim poczuć satysfakcję z tego, że pomagają. Także firma odnosi korzyści – zwiększa się zaangażowanie pracowników i zmienia sposób postrzegania firmy, jako społecznie odpowiedzialnej.

W drugiej części konferencji zaproszeni goście wzięli udział w trzech seminariach, poprowadzonych przez naszych panelistów, którzy zaprezentowali programy wolontariackie realizowane w swoich firmach. Jako pierwszy program „Tak! Pomagam-nie tylko wolontariat pracowniczy” przedstawiły Agnieszka Krajnik i Katarzyna Wójcik z firmy Provident Polska S.A. Marek Solak,reprezentującyOrange Polska, opowiedział jak działa Fundacja Orange oraz na czym polega „Wolontariat pracowniczy w Orange Polska”. Na zakończenie Lucyna Mach z IBM Polska z Krakowa przybliżyła uczestnikom „Wolontariat Pracowniczy 3.0-IBM Polska”.

A jakie wrażenia towarzyszyły uczestnikom po debacie? „Jestem bardzo zadowolona z udziału w konferencji, reprezentuję niewielką firmę, mam nadzieję, że uda nam się zaszczepić ideę wolontariatu pracowniczego na nasz grunt” – opowiada Iwona Palęcka z LS Logistyka Szkoleń. Także Anna Andreasik z firmy LERG zaznacza, że „nasza firma już od pewnego czasu prowadzi działania, które praktykują firmy społecznie odpowiedzialne. Interesuje nas również wolontariat pracowniczy. Zastanawiamy się nad jego formą i wprowadzeniem – jednym słowem, uczymy się i zastanawiamy jak podjąć ten pierwszy krok”.  Z kolei Łukasz Gorzym, z firmy Nowe Trendy mówi „pewne rzeczy z obszaru wolontariatu pracowniczego się już u nas działy, ale w nieplanowany i nie zorganizowany sposób. Nie były też tak nazwane. Teraz chcę to zmienić i zintensyfikować te działania”. Mamy nadzieję, że udział w debacie w tym pomoże!

Organizatorami konferencji było Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu w Warszawie oraz Regionalne Centrum Wolontariatu w Krakowie, działające przy Fundacji Biuro Inicjatyw Społecznych. Patronatem Honorowym konferencję objął: Marek Sowa – Marszałek Województwa Małopolskiego, Jerzy Miller – Wojewoda Małopolskioraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości PARP,
a patronatem medialnym Radio Kraków.

Konferencja zorganizowana została w ramach projektu edukacyjnego „Akademia Liderów Wolontariatu Pracowniczego” dofinasowanego ze środków Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.

Tagi: NGO