Dlatego też trzy lata temu władze Uniwersytetu Jagiellońskiego wraz z Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu (CITTRU) postanowiły z początkiem wiosny zorganizować konferencję „Uniwersytet dla przemysłu”. Oczywiście koniec okresu zimowego nie był jedynym, ani głównym powodem zaistnienia takiego wydarzenia. U podstaw decyzji dotyczącej organizacji leżała koncepcja „otwarcia Uniwersytetu” w kierunku biznesu, poruszenia tematyki dotyczącej współpracy i korzyści z niej wynikających. Tym samym uczelnia z ponad 600-letnią tradycją, postawiła kolejny krok w kierunku nowoczesności i współczesności.
W informacji zapowiadającej pierwszą edycję konferencji organizatorzy pisali, że: „(…) zależy im na ukazaniu Uniwersytetu, który może szczycić się osiągnięciami w wielu dziedzinach nauki i edukacji, ale także kluczową sprawą jest pokazanie uczelni, jako partnera dla nowoczesnego przemysłu i instytucji finansowych oraz władz regionalnych”. Dlatego też logo konferencji stanowi herb Uniwersytetu z komputerowym procesorem w tle, łącząc idee współpracy nauki i biznesu, odkryć naukowych i zaawansowanych technologii. Wspomniane kluczowe idee, podczas kolejnych konferencji, nie uległy całkowitemu przeobrażeniu, były jednak modyfikowane i uszczegółowiane, zależnie od różnych wątków, które pojawiały się w związku z hasłem „Uniwersytet (a szerzej nauka polska) dla przemysłu”.
Pierwsza konferencja odbyła się 21 marca 2003 roku w Collegium Maius UJ. Jej główna część poświęcona była innowacyjnym rozwiązaniom oraz kierunkom kooperacji z przemysłem, które zaprezentowali przedstawiciele kilku wydziałów UJ. Konferencję zamknęła dyskusja uczestników odnosząca się do różnorodnych aspektów „partnerstwa” między uczelnią i firmami.
Po upływie roku w trakcie jednego z pierwszych słonecznych dni wiosny - 29 marca 2004 ponownie w Sali im. Bobrzyńskiego Collegium Maius spotkali się reprezentanci nauki, biznesu, władz lokalnych i krajowych oraz instytucji okołobiznesowych. Otwierając tę edycję konferencji Rektor UJ prof. Ziejka wystąpił z apelem, aby wspieranie rozwoju gospodarczego stało się obok kształcenia i badań naukowych jednym z fundamentów działania szkół wyższych w społeczeństwie. Rektor Ziejka mówił między innymi, iż: „Należy rozważyć uzupełnienie zapisów nowej ustawy o szkolnictwie wyższym o zachętę do współpracy między uczelniami, a firmami”.
Zagadnienia związane z rozwojem regionalnym znalazły swe odbicie w trakcie III Konferencji, która odbyła się 4 kwietnia 2005, tym razem w auli głównej nowego uniwersyteckiego kampusu w Pychowicach. Zgromadziła ona kilkuset gości: przedstawicieli firm inwestujących w rozwój technologiczny, naukowców, reprezentantów władz centralnych i regionalnych oraz instytucji zajmujących się pośrednictwem technologicznym.
Podtytuł tego spotkania brzmiał „Autostrada Innowacji”, odwołując się do koncepcji rozwoju - opartych na bazie osiągnięć naukowych - przedsięwzięć zlokalizowanych wzdłuż autostrady A4, przecinającej wzdłuż Polskę południową.
Określenie „Autostrada Innowacji” nie jest użyte na wyrost. Dane statystyczne opracowane przez naukowców z Zakładu Rozwoju Regionalnego, Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ wskazują, że w pasie od Krakowa przez Górny Śląsk po Wrocław studiuje 41% polskich studentów. W 2003 roku co drugi absolwent w kraju ukończył jedną z uczelni południowej Polski. Nie ma potrzeby przekonywać, że potencjał wiedzy i kapitał ludzki to podstawowe elementy rozwoju gospodarki.
Inne dane, określone jako syntetyczny wskaźnik innowacyjności wskazują na korzystną przewagę połączonych sił Krakowa, Śląska i Wrocławia nawet w konfrontacji z aglomeracją warszawską. Warto, aby instytucje z regionu południowej Polski – na co zwracał uwagę Rektor Elekt UJ, prof. Karol Musioł – działając razem, wykorzystały tę konkurencyjną przewagę. Stąd potrzeba wspólnych projektów, interdyscyplinarnych przedsięwzięć i szerokiej współpracy z firmami nowych technologii. A na wspomnianym obszarze jest ich niemało – by wymienić dla przykładu: centra zaawansowanych usług (np. księgowych, analitycznych), firmy biomedyczne (np. krakowskie Biomed i Pliva), centra badawczo-rozwojowe (np. Motorola) lub firmy przemysłu samochodowego.
Piotr Żabicki
CITTRU