- Połączenie olimpiady przedmiotowej z zabawą jest bardzo ciekawym przedsięwzięciem. Z jednej strony bardzo poważny sprawdzian, z drugiej odkrywanie , poznawanie Tarnowa - kawałka Małopolski. Zawsze podróżuje się po coś – poznać kogoś, coś zobaczyć, opisać. Życzę pasji odkrywania i dobrej zabawy – powiedział wicemarszałek Ciepiela otwierając piknik.
Wydarzenie ma zasięg ogólnopolski i uczestniczy w nim 44 drużyny. Jest turniejem skierowanym do nauczycieli i uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz do słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku. W pierwszej części pikniku uczniowie rozwiązują zadania egzaminacyjne, słuchacze UTW – zadania krajoznawcze dotyczące Tarnowa i Małopolski, natomiast nauczyciele uczestniczą w warsztatach prowadzonych przez metodyka i edukatora Ogólnopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Geografii - Grażynę Wnuk oraz przez Marcina Pałacha – dyrektora Tarnowskiego Centrum Informacji. W drugiej części uczniowie i słuchacze UTW uczestniczą w turnieju topograficznym. W centrum Tarnowa zostały rozmieszczone 24 punkty kontrolne , które uczestniczące drużyny mają w jak najkrótszym czasie odszukać i odebrać w nich karty obecności.
XIII Piknikowi Geograficznemu towarzyszy 1.Tarnowska Akademia Podróżowania Trzy Żywioły w kinie Marzenie. Jest to festiwal filmów podróżniczych połączonych z multimedialnymi prezentacjami autorów tych filmów - pasjonatów przygody. Gośćmi festiwalu będą podróżnicy : Ryszard Czajkowski, Tomasz Grzywaczewski , Marcin Obałek , Marek Tomalik oraz Piotr Trybalski.
Głównymi organizatorami XIII Pikniku Geograficznego są: Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych im. Jana Szczepanika w Tarnowie, Urząd Miasta Tarnowa, Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Tarnowie, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Oświatowiec - Oddział w Toruniu oraz Klub Podróżników Trzy Żywioły. Główne cele pikniku to sprawdzenie wiedzy geograficznej uczniów i studentów, integracja młodzieży gimnazjalnej szkół i studentów i nauczycieli geografii Polski południowej, zdobywanie praktycznych umiejętności rozwiązywania zadań problemowych, zainteresowanie osobliwościami regionu, rywalizacja geograficzno – topograficzna szkół , poznanie nowych metod i form nauczania.