Mowa o prawie 130 wolontariuszach, którzy w trakcie Euro 2012 w charakterystycznych zielonych koszulkach pomagali w obsłudze ruchu turystycznego w stolicy Małopolski. Obecność wolontariuszy ubranych w koszulki Małopolskiego Systemu Informacji Turystycznej w różnych częściach miasta to element kampanii promocyjnej Województwa Małopolskiego pod hasłem WAY TO GO! MAŁOPOLSKA, KRAKÓW DOBRZE TRAFISZ!
Zgodnie przyznają, że doświadczenia, które zdobyli w czerwcu nie da się porównać z niczym innym. Podszkolili języki, nawiązali nowe przyjaźnie, poczuli się ważnym elementem wielkiego sportowego święta. – Praca wolontariusza dała mi satysfakcję z faktu, że jestem częścią tak ważnego wydarzenia i mogę przyczynić się do propagowania pozytywnego wizerunku Polski za granicą. Miło było słyszeć, że Polska to fajny kraj, a my jesteśmy sympatyczni i gościnni – mówi Agata Mrowiec. – Wolontariat był swojego rodzaju wyzwaniem, które pomogło sprawdzić siebie i swoje możliwości – dodaje Anna Dyląg.
Codziennie odpowiadali na setki pytań. Najczęściej dotyczyły one tego, co warto zwiedzić w Krakowie i Małopolsce, gdzie kupić bilety na przejazdy lub pamiątki, jak dojść do strefy kibica, w jakim pubie warto obejrzeć mecz oraz jakich specjałów koniecznie należy spróbować. Zdarzały się też pytania mniej standardowe, przy których również musieli wykazać się pełnym profesjonalizmem. – Raz zapytano mnie, gdzie można kupić laleczkę vodoo – opowiada Dorota Dziedzina. Agata Mrowiec została natomiast poproszona przez włoskiego kibica o pomoc w doborze odpowiedniej biżuterii dla jego żony. Pewna dociekliwa turystka przepytywała ją z kolei ze znajomości historii Polski i życiorysu znanych Polaków. Wolontariusze musieli się też wykazać wiedzą, gdzie można wypić piwo domowej roboty, wypożyczyć rowery, gdzie znaleźć popularną sieciową kawiarnię lub jakie drużyny rozgrywają mecze danego dnia i jakie wyniki padły w ostatnich rozgrywkach.
Wolontariusze na swojej drodze najczęściej spotykali turystów z Anglii, Włoch, Hiszpanii, Irlandii, a także z Holandii, Niemiec, Rosji i Francji, którzy dziwili się, że tak profesjonalną i życzliwą pomoc otrzymują od ludzi, którzy działają w ramach wolontariatu. – Pytali nas parę razy, czy my naprawdę robimy to za darmo – śmieją się wolontariusze. Goście dzielili się z nimi także swoimi wrażeniami z pobytu w Małopolsce. Wielu turystów - oprócz samego Krakowa - odwiedziło Wieliczkę, Oświęcim i Zakopane. Były to 3 najpopularniejsze kierunki, o które byli pytani wolontariusze. Wielokrotnie słyszeli od kibiców, że Małopolska jest regionem pełnym urokliwych i niezapomnianych miejsc, do którego na pewno chętnie wrócą i które z pewnością polecą swoim znajomym do odwiedzenia.
Kampania promocyjna WAY TO GO! MAŁOPOLSKA, KRAKÓW DOBRZE TRAFISZ! realizowana była w partnerstwie z Miastem Krakowem i współfinansowana ze środków unijnych.
(mprzy)