Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

7 mld zł na drogi i kolej dla Sądecczyzny

Samorząd
24 września 2014
Pierwszy – 16 kilometrowy - odcinek drogi krajowej Brzesko-Nowy Sącz, budowa drugiego odcinka obwodnicy Nowego Sącza, trasy kolejowej na odcinku Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja i rozbudowa linii Chabówka – Nowy Sącz –  to najważniejsze inwestycje transportowe dla subregionu sądeckiego, na które władzom Małopolski udało się pozyskać rządowe gwarancje. Dziś w Nowym Sączu mówili o nich marszałek Marek Sowa i radny województwa Leszek Zegzda.

- Z puli 24 mld zł zapisanych w Kontrakcie Terytorialnym, gdzie niemal 23 mld zł stanowią projekty kolejowe i drogowe, prawie 7 mld zł jest zarezerwowane dla Sądecczyzny – mówił dziś marszałek Marek Sowa.

Przypomnijmy, że zeszłotygodniowe negocjacje Kontraktu Terytorialnego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju dotyczyły właśnie przede wszystkim infrastruktury transportowej. Ustalenia kontraktu muszą teraz zostać przyjęte przez rząd, następnie zostanie zawarta umowa pomiędzy rządem, a Samorządem Województwa Małopolskiego. Uzyskane przez Władze Małopolski w MIR zapisy dają gwarancję realizacji kluczowych przedsięwzięć w perspektywie finansowej 2014-2020.

 - W październiku br. Zarząd Województwa podpisze z Ministrem Infrastruktury i Rozwoju umowę, która w świetle prawa stanowi zobowiązanie cywilno-prawne, co jest zupełnie nowym elementem ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Takiego modelu nie było wcześniej – tłumaczył marszałek Marek Sowa. - Z punktu widzenia umocowania samorządu regionalnego jest to gigantyczny przełom w zakresie prowadzenia polityki rozwoju, bo ustawia region jako równego partnera  – podkreślał.

Na liście drogowych przedsięwzięć podstawowych z subregionu sądeckiego (które mają zapewnione gwarancje rządowe) znalazły się: oczekiwana od dawna realizacja pierwszego odcinka drogi krajowej Brzesko-Nowy Sącz (Łososina Dolna – Nowy Sącz) -  szacowany koszt inwestycji 500 mln zł i budowa odcinka obwodnicy Nowego Sącza do Biczyc Dolnych (30 mln zł).

 - Najważniejszym wsparciem naszych negocjacji były opracowania, zlecone przez samorząd województwa, które miały pokazać rozwiązania komunikacyjne dla Sądecczyzny. Kluczową dla subregionu okazała się trasa Brzesko – Nowy Sącz – zaznaczył Marek Sowa. - Te dokumenty wyposażyły nas w argumenty do dyskusji z ministerstwem i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad - dodał.

Na drogowej liście rezerwowej figurują: obwodnica Limanowej (500 mln zł), obwodnica Gorlic (150 mln zł) oraz budowa nowego połączenia Nowego i Starego Sącza, tzw. Węgierska bis. Zadania z tej listy mają szansę wejść na listę podstawową w momencie, kiedy zwolnią się środki na realizację dodatkowych projektów.

Najwyżej wycenianym i największym zadaniem „kolejowym”, które otrzymało gwarancję realizacji jest budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja Istniejącej Linii Kolejowej Nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. Projekt został wyceniony na 6 mld zł. Na liście rezerwowej znalazła się rewitalizacja linii kolejowych Stróże - Muszyna oraz Stróże – granica województwa.

Przed Województwem Małopolskim jeszcze drugi etap negocjacji, w czasie których zostaną podjęte decyzje w sprawie gwarancji rządowych inwestycji w infrastrukturę m.in. badawczo-rozwojową uczelni wyższych, kultury, zdrowia, lotniczą czy przesyłu energii. Obszary te będą mogły być rozpatrywane dopiero po rozstrzygnięciu negocjacji pomiędzy rządem a Komisją Europejską oraz regionami a KE co do sposobu wykorzystania środków z funduszy strukturalnych w okresie 2014-2020.

Ponadto niektóre projekty w ramach Kontraktu Terytorialnego wymagają weryfikacji przez właściwe resorty – one również będą przedmiotem drugiego etapu negocjacji Województwa Małopolskiego z rządem. Dotyczy to zadań z zakresu infrastruktury sportu (Minister Sportu i Turystyki) i częściowo wsparcia Ministra Zdrowia w finansowaniu zadań dot. opieki zdrowotnej.

Kontrakt Terytorialny będzie umową zawieraną pomiędzy rządem, a samorządem województwa, której przedmiotem będą wspólnie uzgodnione cele rozwoju dotyczące danego regionu. Zarząd Województwa Małopolskiego 26 sierpnia br. przyjął projekt stanowiska dotyczącego zakresu i treści Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Małopolskiego. Dokument ten został zaopiniowany przez jednostki samorządu terytorialnego 10 września br.

(jaug,mprz)

 

Galeria zdjęć