Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Z oscypkiem i śliwowicą w świat

Samorząd
19 kwietnia 2006
W ostatnich latach zmądrzeliśmy, zaczęliśmy bowiem dostrzegać i skutecznie wykorzystywać bogactwo małopolskich produktów regionalnych. Samorząd regionalny dąży do stworzenia spójnej promocji tych produktów, wspiera także wszelkie inicjatywy w tym zakresie, np. Małopolski Festiwal Smaków, Festiwal Chleba. Wszystko w trosce o dziedzictwo kulturowe, rozwój poszczególnych regionów, umocnienie tożsamości społeczności lokalnych, a przede wszystkim pozyskiwanie turystów z zagranicy – swoje słowa wicemarszałek Andrzej Sasuła skierował do przedstawicieli samorządów lokalnych, instytucji zajmujących się promocją produktów regionalnych i tradycyjnych w Małopolsce oraz producentów tychże produktów -  uczestników konferencji "Produkt regionalny jako narzędzie rozwoju regionu", zorganizowanej przez  Małopolską Agencję Rozwoju Regionalnego.

Pracownicy MARR zapoznali wszystkich zebranych ze swoimi działaniami z zakresu promocji produktów regionalnych. Przybliżyli m.in. ideę powołania Centrum Promocji Produktów Regionalnych w Zakopanem. Jak podkreślała prezes MARR Marzena Piszczek centrum ma pośredniczyć w rejestracji produktów regionalnych, wydawać materiały promujące produkt, organizować wystawy produktów i twórczości regionalnej, prowadzić stałe stoiska sprzedaży produktów regionalnych. Zadaniem centrum jest także otwarcie restauracji oferującej dania kuchni regionalnej, organizowanie wymiany produktów regionalnych między Polską a innymi krajami i regionami oraz organizowania okazjonalnych kiermaszy i innych form sprzedaży produktów regionalnych. Organizatorzy konferencji zwrócili także uwagę na realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Małopolskie Forum Winne i Polskim Instytutem Winorośli i Wina projekt "Winnice Małopolski". Jego celem jest odrodzenie tradycji winiarskich na terenie Małopolski. Celem szczegółowym zaś stworzenie unikalnego w skali Polski produktu regionalnego, który stanie się dodatkowym źródłem utrzymania pewnej liczby gospodarstw rolnych, powstanie nowych atrakcji turystycznych i promocja regionu. Adresatem projektu jest każdy, kto posiada odpowiednią dla profesjonalnej uprawy winorośli działkę o powierzchni co najmniej 10 arów.

Konferencja "Produkt regionalny jako narzędzie rozwoju regionu" miała na celu podniesienie świadomości producentów produktów lokalnych i regionalnych w zakresie możliwości rejestracji produktów zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym oraz wykorzystania tych produktów dla celów promocji i rozwoju turystyki, a tym samym rozwoju lokalnego i regionalnego. Swoimi doświadczeniami z zakresu promocji produktów regionalnych podzielili się z zebranymi przedstawiciele regionów partnerskich Małopolski (m.in. z Flandrii, Sycylii).

Galeria zdjęć