Przyjęciu deklaracji towarzyszyły oklaski radnych i zgromadzonych gości. XXXI sesja Sejmiku to kontynuacja sesji z 4 kwietnia – radni przerwali wtedy obrady po oddaniu hołdu Janowi Pawłowi II.
"Przepełnieni uczuciami smutku i bólu, ale także i nadziei składamy hołd największemu z naszych rodaków Karolowi Wojtyle, Janowi Pawłowi II. Jesteśmy świadomi roli Jego życia, nauczania i dzieła dla naszej Ojczyzny i całego świata, a wielu z nas składa za Niego dzięki panu Bogu. Dołożymy wszelkich starań, by zachować dla potomnych Jego postać i Jego dzieło, podkreślając także Jego związki z Małopolską i Krakowem.
Ojciec Święty zostawia po sobie nauczanie, wzór postępowania, modlitwy, miłości oraz poszanowania godności człowieka. Ten dar zasługuje na największą pieczołowitość i troskę. Musimy go przekazać następnym pokoleniom. Na nas – mieszkańcach Małopolski, w której jest tyle śladów Ojca Świętego – spoczywa szczególny obowiązek pamięci o Janie Pawle II, Jego życiu, dziele i nauczaniu. Podejmujemy to zadanie i apelujemy do wszystkich, którym droga jest osoba Jana Pawła II, by wzięli udział w tym dziele." – tak brzmi pełny tekst rezolucji skierowanej do najwyższych władz kościelnych, państwowych oraz samorządów.
W dalszej części obrad odbyła się debata poświęcona małopolskiemu transportowi. Jako pierwszy zabrał głos marszałek Janusz Sepioł. - To nie akademia na cześć transportu, ale okazja do nieco bardziej pogłębionej dyskusji. Ton mojej wypowiedzi będzie w wielu punktach polemicznych. Ale myślę, ze takie całościowe spojrzenie na politykę transportową Małopolski winno obejmować dwa aspekty. Po pierwsze, jak realizowane są cele zapisane w Strategii Rozwoju Małopolski? Drugie ujęcie to aspekt z zakresu zarządzania transportem, a wiec pytanie jak realizowana jest fundamentalna dla polityki regionalnej zasada pomocniczości – mówił marszałek Sepioł. - Nietrudno zauważyć, że w ciągu piętnastu lat w moim przekonaniu istotnego postępu w tym zakresie nie odnotowano. Nie doszło do minimalizacji ani regionalizacji poziomu zarządzania w tym zakresie.
Udział w dyskusji wzięli też m.in. Ryszard Krystek Podsekretarz Stanu ds. Polityki Transportowej Ministerstwa Infrastruktury, Janusz Ciechociński Przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury oraz Zbigniew Rapciak Dyrektor GDDKiA w Krakowie. O sieci dróg wojewódzkich w województwie Małopolskim mówił Jan Bereza – członek Zarządu Województwa. - Od początku kadencji rosną nakłady na drogi, zwłaszcza nakłady inwestycyjne. Coraz ściślej współpracujemy też z samorządami lokalnymi – podkreślał członek Zarządu Jan Bereza.
W dalszej części debaty przewidziano dyskusję poświęconą transportowi lotniczemu ze szczególnym uwzględnieniem portu w Balicach, transportowi kolejowemu oraz rzecznemu.
Prezentacje:
Zarządzanie transportem w Małopolsce - kluczowe zagadnienia
Janusz Sepioł Marszałek Województwa Małopolskiego
Inwestycje Zarządu Dróg Wojewódzkich na drogach wojewódzkich Małopolski
Jan Bereza Członek Zarządu Województwa Małopolskiego
Rozwój sieci dróg krajowych i autostrad na terenie Województwa Małopolskiego
Zbigniew Rapciak – Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie.
Polityka Transportowa Polskiw Unii Europejskiej Horyzont czasowy - 2025
Ryszard Krystek Podsekretarz Stanu ds. polityki transportowej Ministerstwo Infrastruktury
Lotnisko Jana PawłaII 46MB
Kazimierz Czekaj Radny Województwa Małopolskiego