Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Nowy model współpracy szkół z przedsiębiorcami

Samorząd
05 listopada 2010
Fot. Józef Augustyn Fot. Józef Augustyn
W jaki sposób pracodawcy mogą mieć wpływ na szkolny program nauczania zawodu? Jak mogą pozyskać dobrych pracowników? Na te pytania odpowiada nowy model współpracy szkół z sektorem prywatnym. Propozycję tego modelu przedstawił przedsiębiorcom w piątek, 5 listopada, wicemarszałek Leszek Zegzda.

Trwała współpraca szkół z pracodawcami to jeden z kluczowych elementów projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce”. Podczas konferencji pod hasłem „Współpraca szkół i pracodawców – niedoceniany obszar edukacji zawodowej” przedstawiony został niewprowadzony dotąd w Polsce, ale praktykowany w wielu krajach Europy model współpracy sektora prywatnego ze szkołami zawodowymi oraz formy współpracy szkół i pracodawców realizowane w projekcie.

Wicemarszałek Leszek Zegzda zaproponował przedsiębiorcom utworzenie branżowych zespołów wsparcia kształcenia zawodowego, które przygotowałyby pakiet niezbędnych zmian eliminujących luki kompetencyjne i dostosowujących program kształcenia zawodowego do potrzeb reprezentowanej branży.

- Szkolenie zawodowe jest problemem wielowątkowym i wielowarstwowym. Prostymi rozwiązaniami nie jesteśmy unowocześnić tego procesu. Idziemy w dobrym kierunku wyposażając sale, realizując programy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, po to, by tą formę edukacji podnieść na wyższy poziom. Nie ma prostych rozwiązań, ale nikt nas nie usprawiedliwi, jeśli nie będziemy odpowiadać na potrzeby rynku pracy w kontekście kształcenia zawodowego - podkreslił Leszek Zegzda.

- Zadaniem dla nas jest doprowadzenie do współpracy szkół z przedsiębiorcami. Partnerstwa branżowe byłyby bardzo dobrym rozwiązaniem, gdyż umożliwiłyby spotkania i wymianę informacji pomiędzy specjalistami danej branży, reprezentującymi zarówno sektor edukacji i gospodarki. Dzięki temu przedsiębiorcy uzyskaliby realny wpływ na kształt programów nauczania i sposób szkolenia młodzieży – dodał wicemarszałek.

Projekt „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce” stwarza możliwości nawiązywania współpracy szkół z przedsiębiorcami. Uczniowie mogą korzystać z dodatkowej oferty praktyk i staży zawodowych realizowanych w małopolskich firmach oraz wizyt zawodoznawczych. W przedsiębiorstwach mogą również odbywać się, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, szkolenia i kursy specjalistyczne.

Współpraca szkół i pracodawców w powiecie nowosądeckim odbywać się będzie w ramach praktyk dla zawodów: technik żywienia i gospodarstwa domowego, technik kelner oraz kucharz małej gastronomii. Uczniowie, w ramach zajęć z nowoczesnych technologii, uczestniczyć będą także w wizytach zawodoznawczych w sądeckich firmach. W szkołach miasta Nowego Sącza odbywać się będą praktyki dla techników i mechaników pojazdów samochodowych, techników logistyki oraz lakierników samochodowych. W ramach nawiązania i rozbudowy współpracy szkół z pracodawcami, w powiecie tatrzańskim ok. stu uczniów weźmie udział w praktykach dla zawodów branży gastronomicznej np. z cukiernictwa i analityki żywności.

 „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce” to projekt Województwa Małopolskiego realizowany w latach 2010-2014 w partnerstwie z powiatami, gminami i szkołami niepublicznymi w naszym regionie. Jego głównym celem jest wzmocnienie kształcenia zawodowego i skuteczniejsze powiązanie oferty edukacyjnej z potrzebami rynku pracy.  Obecnie, w projekcie udział bierze 1378 uczniów, w tym 612 dziewcząt i 766 chłopców, a ponad 100 z nich pochodzi z terenów wiejskich. W trakcie pięcioletniego okresu realizacji projektu weźmie w nim udział ponad 37 tysięcy uczniów małopolskich szkół zawodowych.

Galeria zdjęć