Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Strategia przyjęta!

30 stycznia 2006
Sejmik Województwa Małopolskiego przyjął Strategię Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2007-2013. To najważniejszy dokument przygotowywany przez samorząd województwa. Określa on cele i priorytety polityki rozwoju prowadzonej na terenie regionu. Powstanie Strategii poprzedziła wielka regionalna debata poświęcona obecnej sytuacji Małopolski, jej przyszłości i najważniejszych kierunkach rozwoju.

- Przedstawiamy dokument obszerny, opracowany na okres nowej perspektywy finansowej. Na ten okres przygotowywane są wszystkie dokumenty rządowe związane z wykorzystaniem pieniędzy europejskich. Strategia wykracza jednak poza ścisły horyzont planu finansowego 2007-2013, to spojrzenie dalej. Powodem jest także możliwość wydatkowania pieniędzy europejskich dwa lata po tym okresie, czyli do 2015 roku - stąd tytuł dokumentu Małopolska 2015 - tłumaczył marszałek Janusz Sepioł, przedstawiając Strategię radnym.

Jak powstawała Strategia?

Prace rozpoczęły się w kwietniu 2004 roku a projekt nazwano "Małopolska 2015". Intencją samorządu województwa było, by nowa strategia nie była dziełem jedynie ekspertów zajmujących się rozwojem regionalnym. Właśnie dlatego do publicznej debaty nad przyszłością regionu zostały zaproszone środowiska naukowe i gospodarcze, małopolscy samorządowcy i parlamentarzyści, przedstawiciele instytucji państwowych, organizacji pozarządowych oraz młodzieży. We wszystkich małopolskich powiatach odbyły się warsztaty, podczas których na temat przyszłości regionu dyskutowali lokalni samorządowcy, liderzy opinii, przedstawiciele przedsiębiorców, organizacji pozarządowych. Projekt został opublikowany w Internecie, rozesłany do wielu instytucji, udostępniony wszystkim zainteresowanym.

Od października 2005 roku nad Strategią pracował Sejmik Województwa Małopolskiego. Podczas spotkań, warsztatów, posiedzeń Komisji radni dyskutowali i formułowali poprawki do poszczególnych części dokumentu. Ciężar koordynacji prac spoczywał na Komisji Rozwoju Regionu, Promocji i Współpracy z Zagranicą, wcześniej jednak każda z komisji Sejmiku opiniowała projekt, zgłaszając do niego niezbędne w jej ocenie uzupełnienia. Efektem kilkumiesięcznej żmudnej pracy nad dokumentem w komisjach Sejmiku jest jego ostateczna wersja.

Dokąd zmierzamy?

Zakres tematyczny Strategii zamyka się w trzech tzw. polach - konkurencyjność gospodarcza, spójność społeczna oraz potencjał instytucjonalny. Odpowiadają im wyznaczone trzy główne cele strategiczne:

- wzmocnienie konkurencyjności gospodarczej, która określi atrakcyjność i pozycję regionu jako miejsca aktywności gospodarczej, co jest fundamentem ekonomicznym pomyślności i standardu życia mieszkańców województwa.

- stworzenie warunków dla wszechstronnego rozwoju społecznego i wysokiej jakości życia, co decyduje o atrakcyjności i spójności regionu jako bezpiecznego i przyjaznego miejsca zamieszkania i pobytu, a w konsekwencji o jego konkurencyjności jako wszechstronnego środowiska życia.

- wzmocnienie potencjału instytucjonalnego województwa, co jest niezbędnym narzędziem realizacji pozostałych zmian.

„Chcemy, aby Małopolska była regionem szans wszechstronnego rozwoju ludzi i nowoczesnej gospodarki; silnym aktywnością swych mieszkańców, czerpiącym z dziedzictwa przeszłości i zachowującym tożsamość w integrującej się Europie." - to główne przesłanie stanowi kontynuację kierunku obranego podczas tworzenia pierwszej małopolskiej Strategii w 2000 roku.

Podstawowa część Strategii to bardzo precyzyjne i wyczerpujące wskazanie głównych celów rozwoju w niemal wszystkich dziedzinach życia społecznego i gospodarczego naszego regionu. Dodatkiem jest załącznik statystyczny oraz załącznik informacyjny. Pierwszy zawiera szereg informacji na temat obecnej sytuacji Małopolski, drugi przybliża proces powstawania Strategii oraz zespoły ludzi biorących w nim udział.

Czy Małopolska odniesie sukces?

Strategia określiła też szereg wymiernych wskaźników, dzięki którym możliwe będzie badanie realizacji określonych w nim celów. Na przykład, wzrost poziomu Produktu Krajowego Brutto w odniesieniu do europejskiej średniej (z obecnego 38,8 proc. do 54 proc. w 2015 roku), czy wzrost pensji mieszkańców - to miara wzmocnienia konkurencji gospodarczej województwa. Jeśli saldo migracji do Małopolski będzie dodatnie - czyli do naszego województwa będzie przyjeżdżało więcej osób, niż z niego wyjeżdżać - a nasze domowe budżety będą się powiększać, oznaczać to będzie dobrą realizację celu polegającego na stworzeniu warunków dla wszechstronnego rozwoju społecznego i wysokiej jakości życia. Natomiast na przykład wzrost frekwencji w wyborach samorządowych w Małopolsce, czy też informatyzacja administracji to wskaźnik wzmocnienia potencjału instytucjonalnego regionu.

Skąd pieniądze?

Strategia określa również skąd pochodzić będą pieniądze konieczne do jej realizacji. Budżet państwa, budżetu samorządów, fundusze celowe oraz środki europejskiej - to główne źródła pieniędzy przeznaczonych do realizacji celów określonych w strategii. W perspektywie lat 2007 - 2013 same tylko programy rozwojowe w Małopolsce kosztować będą blisko 21 miliardów złotych!

- Myślę, że to, co tutaj prezentujemy - kilka miliardów euro, które będą do dyspozycji Małopolski w tym okresie - to strategia dokończenia transformacji, stworzenia wstępującemu teraz w dorosłe życie pokoleniu warunków normalnego życia. To nie opowieść o cudownej krainie i propaganda sukcesu. Przypomnę, że gdy zatwierdzaliśmy poprzednią strategię stąpaliśmy po ruchomych piaskach - nie znaliśmy wtedy skali środków, które będą do naszej dyspozycji, ani sposobów ich wdrażania. Teraz skala środków jest jasna, mamy więc w sobie więcej optymizmu! - zakończył swoje wystąpienie marszałek Janusz Sepioł.

Sejmik przyjął dokument niemal jednogłośnie - przy dwóch głosach wstrzymujących się.

Strategia Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2007-2013