Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Hugona Kołłątaja w Krakowie jest jedną z najstarszych bibliotek pedagogicznych w Polsce i jedyną mogącą poszczycić się statusem naukowym. Biblioteka posiada bogaty, niezwykle cenny księgozbiór zawierający m.in. literaturę źródłową z dziedziny wychowania, pedagogiki, metod wychowania, organizacji szkolnictwa, największy w Polsce zbiór przedwojennych sprawozdań szkolnych oraz starodruki z okresu działalności Komisji Edukacji Narodowej.
Dzisiejszy jubileusz jest świętem Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, jej pracowników oraz osób, którym bliskie sercu jest rozwijanie czytelnictwa, popularyzacja książki oraz kształtowanie życia kulturalnego Krakowa
- mówiła Marta Malec-Lech z zarządu województwa.
Biblioteka Pedagogiczna zgodnie z założeniami i tradycją od początku istnienia służyła doskonalącym się nauczycielom, studentom, uczniom, pracownikom oświaty i nauki, a także wszystkim osobom podnoszącym własne kwalifikacje zawodowe i rozwijającym zamiłowania czytelnicze.
Współcześnie Biblioteka Pedagogiczna pełni funkcję naukową, informacyjną, samokształceniową, a nawet rekreacyjną. Jest ośrodkiem kulturotwórczym, przestrzenią spotkań, płaszczyzną do wymiany doświadczeń, źródłem pomysłów, dobrych praktyk i inspiracji. Wspomaga szkoły w procesie kształcenia, wychowania i opieki oraz nauczycieli w procesie rozwoju zawodowego i samokształcenia.
Składam słowa uznania oraz podziękowania dla wszystkich pracowników za zaangażowanie w wykonywanie zawodu bibliotekarza, który cały czas się zmienia, zobowiązuje nauczycieli do zdobywania wszechstronnej wiedzy i umiejętności, by sprostać wymaganiom związanymi z nowymi technologiami i oczekiwaniami użytkowników biblioteki
- dodała Marta Malec-Lech z zarządu województwa.
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka jest miejscem spotkań z czytelnikiem, z książką, ciekawymi osobowościami, zabawą i sztuką. Organizowane są tutaj sieci współpracy nauczycieli, wieczory autorskie, konkursy, gry edukacyjne, miejskie oraz zajęcia warsztatowe i integracyjne, których adresatami są uczniowie - głównie przedszkoli oraz szkół podstawowych. Prowadzone są przez nauczycieli bibliotekarzy, zarówno w budynku biblioteki, jak i w okolicznych placówkach oświatowych, lekcje biblioteczne oraz warsztaty cieszące się dużym zainteresowaniem uczniów i ich opiekunów.
Z okazji jubileuszu nauczyciele bibliotekarze przygotowywali publikację o historii pisma wraz z aplikacją VR (rozszerzona rzeczywistość). Książeczka „Od znaku do litery” jest nowatorskim narzędziem pozwalającym na korzystanie z cyfrowych rozwiązań przy odbiorze treści.
Biblioteki pedagogiczne mają szczególne zadania w zakresie edukacji i wspierania procesu nauczania oraz kompetencji potrzebnych do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie ery cyfrowej, nie tylko w aspekcie zawodowym, ale także w życiu osobistym i społecznym. Książeczka stanowi nową, niekonwencjonalną formę promowania czytelnictwa.