Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Uroczyście w Bobowej

Samorząd
19 maja 2006
Zakończyła się modernizacja drogi wojewódzkiej Zborowice – Grybów - Krzyżówka oraz budowa wiaduktu nad torami kolejowymi w Bobowej. Wszystkie prace, również roboty mostowe i modernizacja nawierzchni kosztowały prawie 28 milionów złotych, z czego UE dofinansowała 20 milionów zł.

Prace modernizacyjne trwały od marca 2005 roku do maja tego roku. W tym czasie odnowiono nawierzchnię wraz z poboczami o łącznej długości 20 km, wybudowano wiadukt kolejowy w Bobowej, przebudowano skrzyżowanie w Jankowej, wybudowano i przebudowano chodniki, a także most we Florynce.

Wiadukt w Bobowej powstał w miejsce starego, ponad 100-letniego, o konstrukcji stalowej z drewnianym pomostem. Był w bardzo złym stanie technicznym, podobnie jak znajdujący się tuż obok przepust (pod drogą i torem kolejowym), którym prowadzona była woda z pobliskiego strumyka. Stara droga miała w tym miejscu 6 metrów szerokości. Pobocza były ziemne. Nie było też chodników dla pieszych.
Na tej samej drodze w miejscowości Florynka znajdował się trzynastometrowy most o nośności 12 ton z drewnianym pomostem. Jego fatalny stan techniczny przesądził o konieczności całkowitej rozbiórki.

Budowa nowego wiaduktu została podzielona na dwa etapy. Było to konieczne, ponieważ przez cały czas trwania budowy odbywał się ruch kolejowy i drogowy. Tylko na czas budowy podtorza, ruch pociągów został chwilowo wstrzymany (przerwy kilkudniowe).
Nowy obiekt ma kształt łuku o wymiarach 162 m szerokości i 10 metrów rozpiętości – na poziomie gruntu. Konstrukcja została wykonana z blachy karbowanej otulonej trzydziestocentymetrowym płaszczem żelbetowym i oparta na fundamentach. Całość przykryła warstwa ziemi i konstrukcja drogi. Nowa droga została tak zaprojektowana, by pokonując wiadukt nie jechać szybciej niż 50 km na godzinę. Jezdnia ma 7 metrów szerokości (po 3,5 metra dla pasa ruchu w jedną stronę), chodnik i bezpiecznik – co daje w sumie szerokość 10 metrów.

- Modernizacja odcinka tej drogi wojewódzkiej powinna przyczynić się do aktywizacji gospodarczej tych terenów, wzrostu liczby przedsiębiorstw i redukcji liczby bezrobotnych. – mówił marszałek Janusz Sepioł na uroczystym otwarciu przebudowanej drogi.

Galeria zdjęć