Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Marszałkowie z ministrem Sławomirem Nowakiem o budowie szybkiej kolei

Samorząd
08 lutego 2012
Marszałkowie ośmiu województw spotkali się we Wrocławiu z ministrem transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomirem Nowakiem, by rozmawiać o perspektywach budowy sieci szybkich kolei, przyszłości przewozów regionalnych oraz finansowaniu infrastruktury kolejowej w przyszłej perspektywie finansowej UE.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Województw: Wielkopolskiego, Łódzkiego, Lubuskiego, Śląskiego, Małopolskiego, Opolskiego oraz Mazowieckiego, które tworzą docelową sieć szybkich kolei. Obecni byli przedstawiciele poszczególnych województw: marszałek Jurkowlaniec, wicemarszałek Łużniak, Witold Stępień marszałek województwa łódzkiego, Adam Struzik marszałek województwa mazowieckiego, Roman Ciepiela wicemarszałek województwa małopolskiego, Wojciech Jankowiak wicemarszałek województwa wielkopolskiego, Tomasz Kostuś wicemarszałek województwa opolskiego, Mariusz Kleszczewski wicemarszałek województwa śląskiego oraz Jarosław Sokołowski wicemarszałek województwa lubuskiego.

W spotkaniu wzięli także udział: prezes PKP PLK, prezesi spółek przewozowych oraz naukowcy. Wszyscy obecni marszałkowie i wicemarszałkowie zgodzili się również, że istnieje konieczność budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce.

Minister Nowak zapewnił, że trasa Gdańsk – Warszawa - Kraków - Katowice  będzie gotowa w 2014 r. Przesunięte w czasie zostały z kolei połączenia Warszawa – Łódź i Wrocław – Poznań.

Mówiąc o finansowaniu infrastruktury kolejowej minister Nowak poinformował także, że rząd planuje w latach 2012-2020 zwiększyć nakłady na inwestycje kolejowe, co da szansę na poprawę połączeń także w Małopolsce i na Śląsku.

Reprezentujący Małopolskę wicemarszałek Roman Ciepiela zaapelował o budowę połączenia kolejowego Kraków – Koszyce.  Zdaniem wicemarszałka taka inwestycja pozwoliłaby na szybkie połączenie z Zakopanem oraz Krynicą. Zaproponował także rozważenie możliwości zmodernizowania węzła Kraków oraz trasy do Oświęcimia. 

Mówiąc z kolei o przyszłości przewozów regionalnych samorządowcy zgodnie podkreślili, że konieczne będzie zaangażowanie środków z  budżetu państwa w rozwiązywanie bieżących problemów spółki. 

Tło dyskusji stanowiła perspektywa budżetowa UE 2014-2020, która otwiera nowe możliwości finansowania projektów infrastrukturalnych. Rozwój infrastruktury kolejowej ma kluczowe znaczenie dla województw, które są organizatorami publicznego transportu zbiorowego. 

Galeria zdjęć