Przed kilkoma dniami zakończone zostały prace nad pierwszą wersją projektu Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-2020. Dokument ten został przygotowany w wyniku trwających ponad rok prac nad aktualizacją dokumentu – z udziałem Zarządu Województwa Małopolskiego, Radnych Województwa, a także szerokiej i zróżnicowanej reprezentacji kluczowych środowisk oraz instytucji regionalnych. Projekt ten przeznaczony jest do konsultacji społecznych, których elementem będzie dyskusja poświęcona strategicznym przedsięwzięciom dla regionu w perspektywie 2020 roku. Jak przekonywał Marszałek Nawara przygotowanie Strategii to element dobrego zarządzania regionem. Podjęcie prac nad strategią spowodowane było m.in. zróżnicowanym poziomem i tempem rozwoju społeczno-gospodarczego pomiędzy poszczególnymi częściami województwa. Konieczne było także zapewnienie spójności pomiędzy strategią regionalną, a celami dokumentów strategicznych na poziomie krajowym – szczególnie celami Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2010-2020. I tak głównym założeniem perspektywicznej polityki rozwoju Małopolski będzie model oparty na wykorzystywaniu przewagi konkurencyjnej regionu, gdyż - jak pokazały wyniki badań - tradycyjna polityka wyrównawcza nie odnosi zamierzonych efektów. Władze regionu postawią na rozwój sektora biznesu w tym szczególnie MŚP. Priorytetem będzie również rozwój nauki i badań. Samorząd chce także zadbać o dalszy rozwój infrastruktury, w tym transportowej, i kapitału ludzkiego, aby duże miasta w większym stopniu pozytywnie oddziaływały na pozostałe powiaty Małopolski, a powiaty słabo zurbanizowane, ale dysponujące walorami przyrodniczymi, miały możliwość odpowiedniego wykorzystania swoich atutów. Pomoże to także skuteczniej przyciągać inwestorów. Małopolska chce być także bardziej atrakcyjna w obszarze przemysłów czasu wolnego dzięki wykorzystaniu potencjału dziedzictwa regionalnego i kultury.
Małopolska południowa została przedstawiona w Strategii, jako subregion o dużym potencjale rozwojowym, ale także mocno problemowy. Na Podhalu obserwuje się niewielki, jednak stabilny przyrost liczby firm działających w tym subregionie. Atutem, z kolei, jest wysoki potencjał kultury i rozwinięta infrastruktura ukierunkowana na obsługę ruchu turystycznego i lecznictwa uzdrowiskowego.
MATERIAŁY DO POBRANIA:
Aktualizacja wizji, celów i obszarów Strategii Rozwoju Województwa - Marszałek Marek Nawara
Diagnoza obszaru podhalańskiego - Członek Zarządu Marek Sowa
Stan prac nad aktualizacją Strategii- konteksty i uwarunkowania - Dyrektor Departamentu Polityki Regionalnej Jacek Woźniak
Prezentacja zagregowanych wyników badania ankietowego "Potencjały, bariery i najważniejsze sprawy subregionu"
"Potencjały rozwojowe, bariery oraz najważniejsze sprawy subregionu"- szczegółowe wyniki badania ankietowego