Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Żelazne organy Władysława Hasiora

Kultura
28 października 2015
29 października w Muzeum Tatrzańskim, instytucji kultury Województwa Małopolskiego, poszukiwano mitycznego dźwięku jednej z najbardziej znanych prac Hasiora – „grającego pomnika” z Przełęczy Snozka. Było to kolejne wydarzenie realizowane w ramach programu Otoczenie. W spotkaniu udział wzięli: Lucy Sosnowska i Wojtek Gąsiorowski.

Kompozycja Johna Cage’a na organy ORGAN2/As slow as possible to najdłuższy utwór muzyczny na świecie. „Uruchomiony” w 2001 roku w Halberstadt w Niemczech ma rozbrzmiewać przez 639 lat, tj. do 2640.

A gdyby zatrzymać się na dłużej przy tej przewrotnej idei?

Gdyby to Organy Hasiora „uruchomić” przenosząc przeszłość w teraźniejszość, odszukać dźwięk zapisany w milczeniu ostatnich 50 lat? Gdyby można było je usłyszeć, bo projekt grającej rzeźby zostałby dokończony zgodnie z założeniami artysty?

Hipotez o powodach ich milczenia istnieje wiele, wplecione są w kontekst społeczny, polityczny, kulturowy, a także przestrzenny. Szczególnie warto podążyć tropem fonosfery miejsca, stawiając pytanie o to, jak położenie geograficzne kształtuje muzykę i wpływa na dźwięk? Jak dotrzeć do milczących dźwięków Żelaznych Organów Władysława Hasiora?
Jak brzmiałyby dziś? W jaki sposób opowiedzieć o relacji rzeźby i przestrzeni, która ją otacza, a więc obiektu i miejsca, czy dźwięku i wiatru i ciszy?
Jak opowiedzieć o tym, co mogłoby się wydarzyć od 1966 roku?

Kurator programu: Ewa Tatar
Koordynacja i współpraca merytoryczna: Julita Dembowska

29 października 2015 (czwartek), godz. 16:00
Galeria Władysława Hasiora
(filia Muzeum Tatrzańskiego)
Zakopane, ul. Jagiellońska 18b