Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Małopolska stawia na promocję kultury

Kultura
17 marca 2010
9 marca zakończyło się przyjmowanie zgłoszeń do konkursu "Złote Formaty 2010" w ramach Festiwalu Promocji Miast i Regionów. W konkursie będą oceniane małopolskie pomysły na budowanie wizerunku regionu w oparciu o jego ofertę kulturalną, turystyczną i kulinarną. Jednym z najbardziej zaskakujących konceptów promocyjnych z Małopolski są Uchofony – rzeźby dźwiękowe emitujące brzmienia wsi, miast i natury. Laureatem poprzedniej, III edycji konkursu „Złote Formaty” był projekt kampanii outdoorowej „Małopolska na Zawsze”, opracowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

Małopolska najlepsza w konkursie na ogólnopolskie kampanie reklamowe

Małopolska laureatką Złotych Formatów

W tegorocznym konkursie Małopolska zaprezentowała projekt działań promocyjnych „Kulturalna Małopolska. 2007-2009”, outdoorowe kampanie reklamowe „Południe. Małopolska” i „Smakowanie Małopolski”, wydawnictwa promocyjne z serii „Małopolska. Niepospolita” (2008) i „Małopolska. Czas ludzki” (2009) oraz album „Smakowanie Małopolski”, a także projekt wydarzenia promocyjnego – „Uszy na Małopolskę. Podróż Uchofonów 2009”.

Projekt „Kulturalna Małopolska” przedstawia cykliczne małopolskie przedsięwzięcia kulturalne spoza Krakowa, które cechują się oryginalnością i uwypuklają różnorodność dziedzictwa cywilizacyjnego regionu. Dopełnieniem tych działań są wydawnictwa promocyjne, eksponujące nieodkryte elementy spuścizny kulturowej Małopolski oraz intrygujące miejsca, zjawiska i zwyczaje. Seria wydawnicza „Małopolska. Niepospolita” i „Małopolska. Czas ludzki” przełamuje język i formę typowych przewodników turystycznych, wyróżniając się zaskakującą grafiką i kompozycją.

Dwuczęściowe wydawnictwo „Małopolska. Niepospolita” oraz „Małopolska. Czas ludzki” prezentuje nieznane, mniej znane bądź niedoceniane elementy bogactwa kulturowego województwa małopolskiego. Podejmuje temat tradycyjnych obrzędów i zwyczajów towarzyszących mieszkańcom Małopolski w ich życiu codziennym. Stara się przybliżyć lub wręcz odkryć na nowo obyczaje, zachowania oraz miejsca stanowiące ważny składnik dziedzictwa historyczno-kulturowego naszego regionu. Cała seria zachęca i pobudza odbiorców do samodzielnego odkrywania niesamowitych postaci, miejsc, zwyczajów, których wciąż wiele można znaleźć w Małopolsce. Skierowana jest do odbiorcy aktywnego i puszkującego, zainteresowanego pogłębianiem swej wiedzy dotyczącej dorobku kulturowego Małopolski; osób, których nie zadowala zawartość „zwykłych” przewodników, dążących do odkrywania niepopularnych, a ciekawych miejsc, obiektów i zjawisk.

Założeniem ogólnopolskiej kampanii wizerunkowej „Smakowanie Małopolski” była innowacyjna promocja Małopolski bazująca na niestandardowym przekazie i podejściu, opartym o grę zmysłów – wzroku, smaku, słuchu, węchu i dotyku. Hasło kampanii ”Smakowanie Małopolski” było zaproszeniem do zasmakowania wszystkiego, co w Małopolsce najlepsze – kultury, dziedzictwa historycznego, bogactwa krajobrazów, kuchni małopolskiej.

Zastosowane w kampanii outdoroowej kreacje nawiązywały do rozpoznawalnej na terenie Polski symboliki regionu, przedstawionych w kontekście zmysłów: ucho z kolczykiem w kształcie krakowskiego obwarzanka, oko ze źrenicą w formie góralskiego kapelusza czy usta ze smyczkiem z góralskich skrzypiec. Obrazy te miały w sposób naturalny budzić miłe skojarzenia i pozytywne emocje.

Kampania przeprowadzona została w dniach 4 sierpnia – 31 września 2009 r. w największych miastach Polski (Kraków, Warszawa, Poznań, Wrocław, Trójmiasto, Łódź, Górny Śląsk), z wykorzystaniem komplementarnych kanałów dotarcia do odbiorców – reklamy zewnętrznej, telewizji Discovery, komunikacji bezpośredniej i wydarzeń promocyjnych.

Album „Smakowanie Małopolski”  przedstawia tradycje, rzemiosła i produkty, które tworzą wyjątkowy klimat regionu. Niczym w staropolskim raptularzu znajdują się w nim wiadomości o ciekawostkach i atrakcjach z rozmaitych dziedzin życia, ukazywanych oczom czytelnika, jak skarby z babcinej skrzyni. Wydawcy książki nie bez kozery odwołują się do tradycji staropolskiej sylwy tak właśnie nazywając pierwszy rozdział. Książka prowadzi tropem przydrożnych niezwykłości, wślizguje się do klasztornych bibliotek z ich ukrytymi skarbami o tęczowym i złotym blasku oraz do antykwariatów i na słynne Krakowskie Targi Książki. Smakowanie Małopolski proponuje czytelnikowi wycieczkę w podziemne królestwo soli, jak również do skansenów, gdzie chroni się budynki i przedmioty wypierane z codziennego życia przez postęp techniczny. Wkracza na Małopolski Szlak Architektury Drewnianej, odkrywając skarby zgromadzone na tej unikatowej trasie. Jest w Smakowaniu Małopolski także ścieżka, która biegnie przez tradycyjne rzemiosła odsłaniając dzieła mistrzów starodowanych fachów.

Kampania outdoorowa „Południe. Małopolska” promowała Województwo Małopolskie jako zagłębie niezliczonych atrakcji turystycznych, budując zarazem wizerunek regionu w nawiązaniu do bogatych znaczeniowo symboli. Kampania zrealizowana została na 300 nośnikach typu bilbord bezpłatnie udostępnionych przez firmę „Ströer” w dniach 1-15 grudnia 2009 r. w 16 miastach: Bydgoszczy, Gdańsku, Gdyni, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Nowym Sączu, Nowym Targu, Poznaniu, Rzeszowie, Sopocie, Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu i w Zakopanym.


Uszy na Małopolskę. Podróż Uchofonów 2009” to wyjątkowa wyprawa małopolskich brzmień po całej Polsce i przestworzach Internetu. Uchofony – trzy interaktywne rzeźby dźwiękowe o kształcie wielkich,  półtorametrowych ludzkich uszu – emitują trzy rodzaje dźwięków, zaklasyfikowane do trzech kategorii. Dźwięki miejsko-industrialne to hejnał mariacki, odgłosy wydawane przez  nowohucki zgniatacz stali, dźwięk zapalania lampy naftowej i odbijania szpuntu. Brzmienia nawiązujące do kultury ludowej regionu to buczenie trombity oraz żywioł góralskich, żydowskich i cygańskich kapeli. Dźwięki związane z naturą to odgłosy hali z owcami, Jaskini Wierzchowskiej, Puszczy Niepołomickiej i Pustyni Błędowskiej.

Podróż Uchofonów 2009 to projekt zrealizowany przez Małopolski Instytut Kultury dla Samorządu Województwa Małopolskiego. Internauci mogą zapoznać się z Uchofonami na stronie http://www.malopolskiedzwieki.pl/uchofony.html

Tagi: WYDARZENIA