Rozpoczął się sezon urlopowy i jak co roku odżywa dyskusja na temat tego, jak uniknąć wpadek przy wyborze organizatora wypoczynku i obronić się przed pełnymi kruczków prawnych umowami.
Zanim wyjedziesz na urlop najważniejsze jest - by sprawdzić - czy podmiot oferujący imprezę turystyczną jest wpisany do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Można to zrobić wchodząc na stronę internetową www.turystyka.gov.pl. Znajduje się tu lista organizatorów turystyki z terenu całej Polski. Podobny rejestr obejmujący organizatorów turystyki działających w Małopolsce dostępny jest na stronie www.malopolskie.pl/Uslugiturystyczne.
By uniknąć wpadek przy wyborze oferty wakacyjnej warto dopilnować, aby umowa określała cenę, sposób zapłaty, miejsce pobytu, termin, środek transportu, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, program i termin powiadomienia klienta na piśmie o odwołaniu przez organizatora imprezy turystycznej z powodu niewystarczającej liczby chętnych.
Problem w tym, że perspektywa urlopu powoduje, iż wiele osób ogranicza przeglądanie umowy do odnalezienia miejsca na złożenie podpisu. A potem – „mądry Polak po szkodzie”.
Problemy z umowami są często związane ze zmianą ceny imprezy. Warto pamiętać, że na 20 dni przed terminem wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona.
Bywa jednak, że organizator turystyki przed rozpoczęciem imprezy jest zmuszony – z przyczyn od niego niezależnych – zmienić warunki umowy z klientem. Wtedy klient biura może zgodzić się na taką zmianę umowy lub odstąpić od niej i domagać się natychmiastowego zwrotu wszystkich wpłaconych wcześniej pieniędzy. Jeśli klient odstępuje od umowy lub jeśli firma odwołuje imprezę turystyczną z przyczyn niezależnych od klienta, to ma on prawo – według swojego wyboru – do uczestniczenia w imprezie zastępczej.
Urzędnicy marszałka przestrzegają też przed tzw. „hakami” w umowach gwarancji i ubezbieczenia, gdyż to one – na wypadek niewypłacalności organizatora imprezy turystycznej – zapewniają klientom biur podróży powrót do kraju. Są też podstawą do zwrotu pieniędzy w przypadku gdy do wyjazdu nie dojdzie.
Klientom biura przysługuje prawo do reklamacji, którą może zgłosić w trakcie trwania imprezy lub nie później niż na 30 dni od dnia jej zakończenia. Gdy skargi klientów odnoszą się do kwestii cywilnoprawnych, swoich roszczeń można dochodzić na drodze sądowej.
(arud)