Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Sprawdź biuro podróży zanim wykupisz wczasy !

13 lipca 2011
Zanim wyjedziesz na urlop sprawdź organizatora imprezy i upewnij się czy umowa nie zawiera „kruczków” prawnych. Urzędnicy marszałka przypominają o czym należy pamiętać kupując wczasy w biurze turystycznym, by ustrzec się przed nieuczciwymi organizatorami.  

Rozpoczął się sezon urlopowy i jak co roku odżywa dyskusja na temat tego, jak uniknąć wpadek przy wyborze organizatora wypoczynku i obronić się przed pełnymi kruczków prawnych umowami. 

Zanim wyjedziesz na urlop najważniejsze jest - by sprawdzić - czy podmiot oferujący imprezę turystyczną jest wpisany do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Można to zrobić wchodząc na stronę internetową  www.turystyka.gov.pl. Znajduje się tu lista organizatorów turystyki z terenu całej Polski. Podobny rejestr obejmujący organizatorów turystyki działających w Małopolsce dostępny jest na stronie www.malopolskie.pl/Uslugiturystyczne.  

By uniknąć wpadek przy wyborze oferty wakacyjnej warto dopilnować, aby umowa określała cenę, sposób zapłaty, miejsce pobytu, termin, środek transportu, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, program i termin powiadomienia klienta na piśmie o odwołaniu przez organizatora imprezy turystycznej z powodu niewystarczającej liczby chętnych.

Problem w tym, że perspektywa urlopu powoduje, iż wiele osób ogranicza przeglądanie umowy do odnalezienia miejsca na złożenie podpisu. A potem – „mądry Polak po szkodzie”.

Problemy z umowami są często związane ze zmianą ceny imprezy. Warto pamiętać, że na 20 dni przed terminem wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona.

Bywa jednak, że organizator turystyki przed rozpoczęciem imprezy jest zmuszony – z przyczyn od niego niezależnych – zmienić warunki umowy z klientem. Wtedy klient biura może zgodzić się na taką zmianę umowy lub odstąpić od niej i domagać się natychmiastowego zwrotu wszystkich wpłaconych wcześniej pieniędzy. Jeśli klient odstępuje od umowy lub jeśli firma odwołuje imprezę turystyczną z przyczyn niezależnych od klienta, to ma on prawo – według swojego wyboru – do uczestniczenia w imprezie zastępczej.

Urzędnicy marszałka przestrzegają też przed tzw. „hakami” w umowach gwarancji i ubezbieczenia, gdyż to one – na wypadek niewypłacalności organizatora imprezy turystycznej – zapewniają klientom biur podróży powrót do kraju. Są też podstawą do zwrotu pieniędzy w przypadku gdy do wyjazdu nie dojdzie.

Klientom biura przysługuje prawo do reklamacji, którą może zgłosić w trakcie trwania imprezy lub nie później niż na 30 dni od dnia jej zakończenia. Gdy skargi klientów odnoszą się do kwestii cywilnoprawnych, swoich roszczeń można dochodzić na drodze sądowej.

 (arud)

 


 

Tagi: WYDARZENIA