Praktyczny poradnik ma wesprzeć wysiłki władz publicznych różnych szczebli zaangażowanych w ocenę programów innowacji. Ma on pomóc w przygotowaniu, wykorzystaniu i monitoringu programów publicznych w kontekście innowacji. Jako taki zawiera dużą kolekcję pytań i odpowiedzi powstających w trakcie tworzenia narzędzi ewaluacyjnych tego rodzaju programów.
Struktura przewodnika jest logicznie podzielona na kilka części przedstawiających istotę procesu oceny innowacji i powodów, dla których należy ją przeprowadzać. W tym kontekście są przedstawione także argumenty przeciw prowadzeniu takich ewaluacji. Są one połączone z przedstawieniem i omówieniem kwestii oceny oddziaływania innowacji i innowacyjności. W końcu przewodnik przedstawia kwestie związane z raportowaniem, wykorzystaniem wniosków z takich badań w praktyce.
Główne tezy przewodnika są przedstawione poniżej:
- kultura ewaluacji kształtuje się w Europie, choć jednocześnie na przykładzie wybranych krajów i regionów mamy do czynienia z dobrymi praktykami do których można się odnieść
- w miejscach, gdzie kultura ewaluacji jest bardziej zaawansowana, wychodzi ona poza proste audytowanie i mierzenie realizacji zadań ale staje się integralną częścią podejścia do kształtowania i programowania polityk publicznych
- programy oceny innowacyjności mogą w dużym stopniu korzystać z dorobku oceny programów badawczych
- efektywne wykorzystanie ewaluacji potrzebuje poinformowanego i świadomego użytkownika, który jest w stanie wykorzystać informacje i rekomendacje wynikające z ewaluacji.
Przewodnik w języku angielskim jest dostępny na stronie:
ftp://ftp.cordis.lu/pub/innovation/docs/sar1_smartinnovation_master2.pdf