

12
VIA REGIA PLUS
Zrównoważony transport
ibwspółpraca regionalna wzdłuż
III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego
Cel ibzakres tematyczny projektu
Celem projektu było wypracowanie wspólnej strategii rozwoju
przestrzennego oraz działań na rzecz zrównoważonego transportu
dla obszaru III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego. Wbtym
zagadnienia dotyczące: poprawy połączeń wb dalekobieżnym kole-
jowym transporcie osobowym; rozwój zrównoważonego transportu
wb aglomeracjach; wzmacnianie punktów węzłowych korytarza jako
regionalnych obszarów dynamicznego rozwoju; rozwój społeczno-
-gospodarczy miast ibobszarów metropolitalnych; wzmocnienie ob-
szarów metropolitalnych oraz ich lepsze połączenie.
Co się udało osiągnąć?
Prace wb ramach projektu skupiły się na badaniach potencjału dla
transportu kolejowego zb wykorzystaniem zmodernizowanej infra-
struktury oraz na zidentyfikowaniu rozwiązań dla kluczowych od-
cinków transgranicznych wb ścisłej współpracy zb interesariuszami.
Wbtym: badania ibanaliza popytu na transport kolejowy wbkontekście
uruchomienia systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej; wzmocnienie
roli Krakowskiego Węzła Kolejowego wbobsłudze miasta; koncepcja
obsługi komunikacyjnej Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego
wbkontekście wprowadzenia zintegrowanej taryfy biletowej czy dzia-
łania na rzecz optymalizacji zagospodarowania przestrzennego Kra-
kowa ibgmin ościennych pod kątem zmniejszenia pracy przewozowej
oraz lepszego wykorzystania istniejących korytarzy transportu zbio-
rowego, wbszczególności kolejowych, wbdojazdach do Krakowa.
Jak skorzystać z efektów?
Materiały zb opracowań koncepcyjnych dla przystanków osobowych
SKA. Posłużyły do sformułowania zadań inwestycyjnych i stanowią
również podstawę dla opracowania dokumentacji projektowej. Ma-
teriały badawcze, analizy ibopracowania mogą być wykorzystywane
wb pracach zb zakresu modelowania ib prognozowania ruchu pasażer-
skiego. Na stronie internetowej
www.viaregiaplus.eumożna znaleźć
więcej informacji.
Co dalej?
Obecnie wb fazie realizacji znajduje się przystanek Kraków Sanktu-
arium. Wb roku 2017 uruchomione zostaną prace projektowe ab na-
stępnie realizacyjne dla przystanku Kraków Prądnik Czerwony (pla-
nowany termin ukończenia inwestycji – rok 2019). Na bazie koncepcji
opracowanych wbramach projektu Via Regia Plus realizowane będą
przez PKP PLK S.A. przystanki Kraków Bronowice oraz Kraków Złocień
(planowany termin realizacji – rok 2018).
Partner wiodący:
Miasto Wrocław
Partner z Małopolski:
Urząd Miasta Krakowa
Budżet projektu dla Małopolski:
135 836 EUR