Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Trasa 38: Wokół Jeziora Czorsztyńskiego

Niedzica, Falsztyn (4 km) Frydman (8 km) Dębno (12 km) Maniowy (17 km) Mizerna (20 km) Kluszkowce (21 km) Czorsztyn (28 km) Niedzica (40 km)

40 km, 5,5 h, trudność - średnia

Profil wysokościowy trasy:

OPIS:

To dość trudna, ale jedna z piękniejszych wycieczek zaproponowanych w Atlasie. Wspaniałe panoramy na Jezioro Czorsztyńskie (1), Pieniny i Gorce urozmaicone wybitnymi zabytkami na pewno dostarczą wspaniałych wrażeń. Ruszamy z parkingu przy XIV-wiecznym zamku w Niedzicy (2), udając się główną drogą na zachód. Mijamy Falsztyn i po dojeździe do Frydmana odbijamy z głównej drogi w prawo, do centrum wsi, nad którą górują białe mury gotyckiego kościoła (3). Jedziemy przez centrum wsi do głównej drogi, skręcamy w prawo i za mostem ponownie w prawo do Dębna, gdzie obowiązkowo trzeba się zatrzymać przy pięknym drewnianym kościółku (4), wpisanym na listę UNESCO. Wyjeżdżamy na drogę 969, skręcamy w prawo i jedziemy ok. 4 km do skrętu w lewo na Maniowy. Jedziemy pod górę wzdłuż ogrodzenia cmentarza, na którym stoi warta obejrzenia drewniana kaplica (5). Na skrzyżowaniu w centrum wsi skręcamy w lewo, a następnie za Urzędem Gminy w prawo. Jedziemy prosto do Mizernej, przy kapliczce skręcamy w lewo, a po 400 m za kościołem w prawo. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i jadąc obok szkoły docieramy do drogi 969. Skręcamy w prawo, a następnie po 300 m w lewo i jedziemy w stronę J. Czorsztyńskiego. Za łukiem drogi skręcamy w prawo i wjeżdżamy do Osady Turystycznej Czorsztyn (6). Jedziemy przez centrum Osady, za ostatnimi zabudowaniami skręcamy w lewo i wracamy na drogę 969. Skręcamy w prawo, a następnie zgodnie z kierunkowskazem na Czorsztyn ponownie w prawo. Po niespełna 2,5 km wjeżdżamy do Czorsztyna, przy kaplicy skręcamy w prawo i zjeżdżamy 2,5 km pod malownicze ruiny zamku Czorsztyn (7). Wracamy tą samą drogą (przy kaplicy jedziemy prosto) i na skrzyżowaniu kierujemy się w prawo do Niedzicy. Ostatni fragment trasy to zjazd serpentynami nad brzeg J. Sromowskiego, a następnie ostry podjazd pod zamek w Nidzicy (po prawej stronie widoczna zapora elektrowni).

ATRAKCJE NA TRASIE:

• Jezioro Czorsztyńskie (1) – sztuczny zbiornik powstały w 1997 r. przez przegrodzenie Dunajca ziemno-betonową tamą. Malowniczo wkomponowany w otaczający pieniński krajobraz akwen, pełni rolę retencyjną, energetyczną oraz rekreacyjną. Obok zapory pawilon wystawienniczy.
  • Zamek Dunajec w Niedzicy (2) – zbudowany w 1310 r. jako umocnienie północnej granicy królestwa węgierskiego. Składa się z gotyckiego zamku górnego i rozbudowanego w XV i XVI w. w stylu renesansowym zamku dolnego. Obiekt udostępniony do zwiedzania. W pobliżu zamku drewniany spichlerz z XIX w.,w którym mieści się Muzeum Regionalne Kultury Spisza.
  • Kościół we Frydmanie (3) – najstarszy kościół na polskim Podtatrzu. Powstał w XIV w. Bryła świątyni w stylu gotyckim. Na ścianach prezbiterium niewielkie okno i rzeźba główki w stylu romańskim, pochodzące z wcześniejszej świątyni. Wnętrze z XVIII w. w stylu rokoka spiskiego. Interesująca kaplica MB Karmelitańskiej z XVIII w.
  • Drewniany kościół w Dębnie (4) – przykład drewnianej, gotyckiej architektury sakralnej typu podhalańskiego. Obiekt wpisany na Listę UNESCO. Wewnątrz na ścianach i stropach cenne malowidła oraz polichromia patronowa z XV i XVI w. W ołtarzu głównym tryptyk z XVI w, w bocznym lewym szafka z gotyckimi rzeźbami z pocz. XV w. Ponadto warto zwrócić uwagę na drewniane, malowane tabernakulum i monstrancję wieżyczkową z XV w.

Kościół w Dębnie

• Modrzewiowa kaplica cmentarna w Maniowach (5) – przeniesiona w latach 1987-88 wraz z cmentarzem z dna budowanego zbiornika czorsztyńskiego. Zbudowana w 1722 r. w konstrukcji zrębowej i nakryta jednolitym dachem gontowym, znajdowała się na wiejskim cmentarzu nad Dunajcem.
  • Osada Turystyczna Czorsztyn (6) – nietypowy skansen powstały w latach 90-tych XX w., kiedy to z terenów przeznaczonych pod budowę zapory wodnej na Dunajcu przeniesiono wybrane obiekty budownictwa ludowego i uzdrowiskowego.
  • Ruiny zamku w Czorsztynie (7) – warownia strzegąca w średniowieczu granicy polsko-węgierskiej. Do dziś przetrwała baszta Baranowskiego z XVII w. Wewnątrz urządzono ekspozycję muzealną.