Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Trasa 33: Nad Jeziorem Rożnowskim

Gródek nad Dunajcem, Przydonica (13 km) Podole-Górowa (16 km) Rożnów (25 km) Łaziska (28 km) Rożnów (30 km) Bartkowa-Posadowa (36,5 km) Gródek nad Dunajcem (37 km)

37 km, 4 h, trudność - średnia

Profil wysokościowy trasy:

OPIS:

Znaczna część trasy proponowanej wycieczki będzie z widokiem na Jezioro Rożnowskie z otaczających go wzniesień. Jesteśmy wprawdzie na pogórzu, ale czekają nas prawdziwie górskie podjazdy i zjazdy. Miejscem startu jest centrum Gródka nad Dunajcem, urokliwej letniskowej miejscowości, położonej nad Jez. Rożnowskim. Sprzed budynku urzędu gminy udajemy się główną drogą na południe wzdłuż jeziora. Na wysokości lokalu Quantum za żółtym szlakiem rowerowym odbijamy boczną uliczką w lewo. Za chwilę skręcamy w prawo, potem w lewo i na rozjeździe ponownie w lewo. Stromym podjazdem wspinamy się na widokowy grzbiet, gdzie za czerwonymi szlakami skręcamy w prawo. Po 3,5 km, na szczycie Kobylnicy Zach. skręcamy w lewo, i od południa objeżdżamy Kobylnicę z wieżą telekomunikacyjną na szczycie. Główną drogą ponownie za czerwonym szlakiem opadamy w lewo. Najpierw w Przydonicy (1), a następnie w Podolu-Górowej (2) (po skręcie w lewo), mijamy drewniane kościoły. 900 m za kościołem skręcamy w prawo pod górę. Biegnie tu żółty szlak rowerowy, którym najpierw stromo wspinamy się na Majdan (512 m n.p.m.), a następnie leśną drogą zjeżdżamy do Radajowic. Na drodze głównej kierujemy się w lewo do Rożnowa, mijając kolejno ruiny zamku Tarnowskich (3), dwór Stadnickich (4), a na górce w Rożnowie drewniany kościół (5). Spod kościoła skręcamy w prawo i koło ruin zamku Gryfitów (6) zjeżdżamy do zapory na Dunajcu w Rożnowie (7). Wracamy do skrzyżowania przy kościele i udajemy się na wprost w kierunku Bartkowej. Na łuku opuszczamy ruchliwą drogę, odbijając za niebieskim szlakiem w boczną uliczkę. Szerokim łukiem objeżdżamy dolinkę i widokowym zjazdem opadamy nad jezioro. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo, i drogą 975 dojeżdżamy do Gródka, gdzie kończymy wycieczkę.

ATRAKCJE NA TRASIE:

• Drewniany kościół w Przydonicy (1) – cenny zabytek sakralnego budownictwa drewnianego wzniesiony w 1527 r. Pod koniec XVI w. wykonano przepiękną renesansową polichromię, zachowaną do czasów współczesnych. Cenne jest również wyposażenie wnętrza z XV i XVI w.
  • Drewniany kościół w Podolu (2) – zbudowany w I poł. XVI w. Południowe ściany nawy zdobi renesansowa polichromia, odkryta w 1959 r. Na deskach parapetu zachowały się także fragmenty starszej gotyckiej polichromii patronowej.
  • Bastion i mury obronne w Rożnowie (3) – część niedokończonego nowożytnego zamku bastionowego, który zamierzał wybudować Jan Tarnowski w 1568 r. Budowa ta nigdy nie została ukończona, a w XVIII w. uległa zniszczeniu.
  • Dwór Stadnickich w Rożnowie (4) – klasycystyczny dwór z XIX z obszernym gankiem i kolumnami. Obiekt jest własnością prywatną.
  • Drewniany kościół w Rożnowie (5) – powstał w 1661 r. Nadano mu wezwanie św. Wojciecha, gdyż wg legendy, w tym miejscu święty zatrzymał się na odpoczynek. Świątynia była wielokrotnie odnawiana, m.in. przeszła gruntowny remont w 1904 r. Na suficie chóru zachowały się renesansowe malowidła. W jednym z ołtarzy bocznych znajduje się łaskami słynący obraz Matki Bożej Bolesnej.

Ruiny zamku w Rożnowie

• Zapora wodna na Dunajcu w Rożnowie (7) – wybudowana przez Niemców na początku lat 40. XX w. Zapora jest budowlą betonową, ma 550 m długości, 33 m wysokości, a jej szerokość w koronie wynosi 9 m. W środek zapory wbudowano czteroturbinową elektrownię szczytowo-pompową. Powyżej tego obiektu powstał zbiornik o długości 18-20 km i szerokości ok. 1 km, zwany Jeziorem Rożnowskim. Na jego brzegach znajdują się liczne ośrodki wypoczynkowe i kolonijne oraz prywatne domki letniskowe.