Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Jaka jest przyszłość lotnisk regionalnych? Posiedzenie komisji COTER Europejskiego Komitetu Regionów

Małopolska w Unii Europejskiej
26 lutego 2021
Między innymi temu zagadnieniu poświęcone było dzisiejsze (26.02.21) posiedzenie komisji COTER Europejskiego Komitetu Regionów. Marszałek Małopolski Witold Kozłowski poparł opinię Komitetu Regionów z inicjatywy własnej, której sprawozdawcą jest Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl pt. „przyszłość regionalnych portów lotniczych — wyzwania i możliwości”.

Jako gospodarze regionów zdajemy sobie sprawę, jak ważną rolę w rozwoju gospodarczym odgrywają lotniska regionalne. Małopolskie Lotnisko Kraków – Balice jest jedynym lotniskiem regionalnym w Polsce, które przed pandemią COVID-19 obsługiwało 8 milionów pasażerów rocznie. W roku 2020 ilość pasażerów spadła o 69%

– powiedział marszałek Witold Kozłowski.

Marszałek Kozłowski przytoczył także wyniki badania, przeprowadzonego na zlecenie Kraków-Airport, w 2019 r. wśród mieszkańców Małopolski oraz województw ościennych. Jak z niego wynika, 94% respondentów z Małopolski przypisało krakowskiemu lotnisku istotne znaczenie dla regionu. Podobnie postrzegają znaczenie Lotniska w Krakowie-Balicach dla województwa małopolskiego respondenci z pozostałych badanych województw sąsiadujących (mieszkańcy obszaru oddziaływania lotniska tzw. „catchment area”). Wśród czynników związanych z rozwojem lotniska i wpływających na gospodarkę regionu wymieniono :
• turystykę (54,5% respondentów)
• infrastrukturę związaną z transportem (24,9%)
• rozwój biznesu i handlu (20,2%)
• oddziaływanie na rynek pracy (14,8%)

Dlatego tak ważne jest, aby Komitet Regionów, dzięki opinii dotyczącej przyszłości regionalnych portów lotniczych, zwrócił uwagę Komisji Europejskiej na dramatyczną sytuację regionalnych portów lotniczych w całej Europie

– podkreślił marszałek Witold Kozłowski.

Kończąc swoje wystąpienie, Marszałek Małopolski podkreślił, że niezwykle ważne jest uelastycznienie zasad udzielania pomocy publicznej regionalnym portom lotniczym:

Jestem zdania, że w okresie obowiązywania ograniczeń w podróżowaniu, spowodowanych pandemią, lotniska powinny mieć możliwość uzyskania rekompensaty z tytułu ponoszonych kosztów stałych

- podsumował marszałek Witold Kozłowski.

Ze strony Komisji Europejskiej w dyskusji wzięli udział przedstawiciele działu ds. polityki lotniczej z DG MOVE a także Olivier Jankovec, - dyrektor generalny Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych w Europie (ACI EUROPE).
Opinia przyszłość regionalnych portów lotniczych — wyzwania i możliwości zostanie teraz poddana konsultacjom, a jej głosowanie przewidziane jest na sesji plenarnej KR z końcem czerwca br.

Podczas posiedzenia przyjęto także priorytety prac komisji COTER na rok 2021, a mianowicie:

• Polityka spójności
• Współpraca transgraniczna i Europejska współpraca terytorialna, w tym strategie makroregionalne
• Transport
• Wieloletnie Ramy Finansowe
• Agenda terytorialna, w tym polityka miejska

W drugiej części spotkania, członkowie komisji COTER debatowali na temat strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności oraz opinii „Doświadczenia i wnioski zebrane przez miasta i regiony podczas kryzysu związanego z COVID-19”. Obrady zakończyła dyskusja na temat działań w zakresie wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu i zaangażowania komisji COTER w pracy grupy roboczej KR „Zielony Ład w Terenie”.

Galeria zdjęć