Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Wyzwania dla specjalistów z branży lotniczej

Transport
15 września 2022
Liderzy branży lotniczej zebrali się na najważniejszym na świecie wydarzeniu, poświęconym jakości obsługi pasażerów w portach lotniczych. Wystartował również program akredytacji w zakresie poprawy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Lotnisko w Balicach jest gospodarzem corocznego spotkania Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych. Uroczystą galę przeprowadzono w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Wyjątkowe spotkanie umożliwi otwarty dialog na najważniejsze, aktualne kwestie związane z transportem lotniczym oraz bezpieczeństwem. Do Krakowa przyjechało ponad 500 gości ściśle związanych z lotnictwem, z całego świata. W tym gronie jest 46 specjalistów w dziedzinach bezpieczeństwa, obsługi klienta, komunikacji, innowacji, zarządzania, a także dyrektorzy lotnisk i przedstawiciele branży hotelarskiej.

Zaproszonych gości przywitał Steven Van Belleghem, światowy lider opinii i autor międzynarodowych bestsellerów w dziedzinie Customer Experience. Delegatów powitali Felipe de Oliveira Luis, dyrektor generalny ACI World, Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport, Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej i Witold Kozłowski, marszałek Małopolski.

W imieniu samorządu województwa serdecznie witam na uroczystej gali 4. edycji ogólnoświatowej konferencji ACI Costumer Experience Global Summit, której gospodarzem jest nasze międzynarodowe lotnisko Kraków Airport. Bardzo cieszę się z Państwa obecności oraz z możliwości spotkania w formie stacjonarnej, co do niedawna jeszcze było niemożliwe z powodu pandemii koronawirusa, co bardzo mocno odczuła również branża lotnicza i szerzej sektor usług biznesowych i turystycznych.

Małopolska jest silnym ośrodkiem gospodarczym, otwartym na inwestycje i tworzącym przyjazny klimat dla przedsiębiorców. Możemy pochwalić się dużą liczbą wyższych uczelni, w tym najstarszą polską uczelnią, jedną z najstarszych na świecie – Uniwersytetem Jagiellońskim – oraz bardzo dobrze wykształconą kadrą pracowniczą i zarządzającą. Wszystkie te atuty sprawiają, że jesteśmy jednym z najszybciej rozwijających się polskich regionów, zarówno pod względem przedsiębiorczości, jak i innowacyjności

- poinformował gości gospodarz regionu.

Wyzwania jakie w ostatnich latach zostały narzucone branży turystycznej, w tym lotniczej, a także transformacje w kwestii bezpieczeństwa i funkcjonowania portów lotniczych, otwierają drzwi do niezwykle potrzebnej debaty. Nowa rzeczywistość wymaga innowacyjnego działania opartego na wiedzy oraz doświadczeniu. Airport Council International w swojej idei przyczynia się do bezpieczeństwa, ochrony i zrównoważonego rozwoju portów lotniczych z całego świata. Jako organizacja zrzeszająca prawie dwa tysiące lotnisk w 185 krajach, wychodzi nowym wyzwaniom naprzeciw.

Rozmawiano o doświadczenia lotnisk w zakresie podjętych działań w związku z wystąpieniem pandemii oraz oczekiwań pasażerów i aspekcie społecznym, realizowanych rozwiązań. Omówiono istotę, rolę i wnioski związane z Airport Customer Experience Accreditation, możliwości lotnisk w zakresie maksymalizacji i sprostania oczekiwaniom klientów, świadczonych przez porty usług handlowych

W centrach biznesu, zarówno polskich, jak i zagranicznych firm na terenie Krakowa – stolicy naszego regionu – pracuje obecnie blisko 100 tys. osób, z czego 40 procent, to informatycy. Ponadto w Krakowie działa 16 dużych firm, zatrudniających powyżej 1000 osób. Są to przede wszystkim międzynarodowe korporacje z sektora usług finansowych, oprogramowania oraz technologii informatycznych. Wśród nich są tacy potentaci jak m.in.: HSBC, Shell, UBS, IBM, Capgemini, Motorola czy ABB. To wszystko ma swoje odzwierciedlenie w rankingach. W roku 2021 magazyn Forbes uznał Kraków za najbardziej przyjazne biznesowi miasto w Polsce, a w rankingu fDi's European Cities and Regions of the Future 2022/23 nasza stolica zajęła 1. miejsce w tej kategorii, wśród miast europejskich

- przypomniał marszałek Witold Kozłowski.

Czwartek jest ostatnim dniem wydarzenia. Zwieńczy je wizyta w Balicach, połączona z zapoznaniem się ze wszystkimi działaniami i wprowadzonymi dotychczas rozwiązaniami dla możliwie jak najwyższego komfortu oraz satysfakcji klientów. Innym aspektem będzie okazja do spojrzenia na lotnisko z perspektywy pracownika i poznania portu lotniczego zakulisowo.

Komfort i bezpieczeństwo pasażerów to kluczowe priorytety portów lotniczych. Ostatnie lata zmusiły całą branżę lotniczą do przedefiniowania podejścia do bezpieczeństwa pasażerów. ACI Customer Experience Global Summit jest również okazją do promocji Krakowa i Małopolski na arenie międzynarodowej. Przede wszystkim jednak,  to promocja Polski – silnej marki, która łączy w sobie potencjał biznesowy i turystyczny.

W sposób szczególny chciałbym zwrócić Państwa uwagę na miejsce w którym jesteśmy. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zajmuje znaczące miejsce w krajobrazie kulturowym Małopolski, miejsce to ma wymiar symboliczny. Dawne Rakowickie Błonia to jedno z najstarszych europejskich lotnisk, powstałe w 1912 roku, wielokrotnie rozbudowywane, funkcjonujące do 1963 roku. Obecnie w historycznym krajobrazie tworzonego Lotniczego Parku Kulturowego zwiedzający Muzeum spotykają się ze współczesną techniką lotniczą, z historią awiacji i poznają zgromadzone tu statki powietrzne. Z lotu ptaka gmach główny, w którym się znajdujemy przypomina formą wirujące śmigło

- wyjaśnił marszałek Witold Kozłowski.

 *Kraków Airport jest jedynym lotniskiem regionalnym w Polsce, które przed pandemią koronawirusa obsługiwało 8 milionów pasażerów. Lotnisko jest członkiem Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI) oraz Związku Regionalnych Portów Lotniczych. Działania Kraków Airport są dostrzegane na świecie – potwierdza to m.in. nagroda ASQ Awards 2016 przyznana przez Airport Council International w 2017 r. za doskonalenie jakości obsługi klienta oraz nominacja UBM do nagrody World Routes Marketing Awards w 2017 roku.

Kraków Airport jako pierwszy port lotniczy w Polsce podpisał deklarację „Aviation Industry Charter for COVID-19”, zainicjowaną i przygotowaną przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Głównym celem deklaracji jest stosowanie i promowanie nowych zasad bezpieczeństwa przeciwko rozprzestrzenianiu się COVID-19 przez operatorów lotniczych oraz zarządzających lotniskami.

Kraków Airport traktuje społeczną odpowiedzialność biznesu jako nieodłączny element strategicznego zarządzania i jest pierwszym regionalnym portem lotniczym w Polsce cyklicznie publikującym raporty zrównoważonego rozwoju w oparciu o międzynarodowy standard raportowania niefinansowego Global Reporting Initiative.

Krakowskie lotnisko planuje zainwestować około miliarda złotych w rozwój infrastruktury. Podstawą dalszej modernizacji pozostaje budowa nowej drogi startowej, która jest kluczowym elementem infrastruktury portu lotniczego. Rozwój lotniska oznacza powstanie ponad 10 tysięcy nowych bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy oraz rozwój gospodarki Małopolski i Krakowa.

Galeria zdjęć