Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Nowoczesny tunel na zakopiance otwarty

Transport
12 listopada 2022
Jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Małopolsce już otwarta – tunel na zakopiance w rejonie Skomielnej Białej. Teraz kierowcy mogą korzystać z dwujezdniowego podziemnego przejazdu o długości przekraczającej nieco ponad 2 kilometry, który kosztował ponad 1 mld złotych. Początkowo inwestycja miała zostać oddana do użytku pod koniec 2021 roku, ale podczas prac natrafiono na kłopoty geologiczne i trzeba było zabezpieczyć spore osuwisko. W sobotę dokonano uroczystego otwarcia tunelu, któremu nadano imię Marii i Lecha Kaczyńskich. W Skomielnej Białej pojawił się m.in. prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, a samorząd Małopolski reprezentował wicemarszałek Łukasz Smółka.

To znakomita wiadomość nie tylko dla mieszkańców Małopolski, ale i turystów z całej Polski, którzy dojeżdżając pod Tatry korzystają z zakopianki. Od soboty udostępniono dla ruchu tunel łączący Lubień ze Skomielną Białą. Do tej pory od Krakowa w stronę Zakopanego kierowcy jechali dwupasmówką aż do Lubnia a potem musieli do Skomielnej Białej korzystać z wąskiej i niebezpiecznej starej zakopianki. Teraz dwupasmówka od Lubnia potem  Skomielnej Białej do Rabki została połączona dwujezdniowym w każdym kierunku tunelem o długości ponad 2 km. To znacznie usprawni ruch i spowoduje, że korków w tej części zakopianki już nie będzie. Nowa inwestycja nosi imię Marii i Lecha Kaczyńskich – tak zdecydowała Rada Gminy Jordanów. Z tej okazji na otwarciu inwestycji pojawił się prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński

- Otwierana jest dzisiaj bardzo ważna inwestycja, to krok ku budowie ważnej drogi, potrzebnej dla Małopolski, ale potrzebnej także dla całej Polski. Mam nadzieję, że przyjdzie taki czas – choć wiem, że jest to trudne – że dotrze ona także w tej czy innej formie do Zakopanego. Jednocześnie mamy do czynienia z uroczystością nadania temu tunelowi imienia Marii i Lecha Kaczyńskich, a estakadzie, która znajduje się niedaleko stąd imienia generała Stanisława Maczka. W takiej sytuacji zawsze można postawić pytanie, a dziś w Polsce jest tak, że takie pytanie często jest stawiane – dlaczego? Dlaczego ta wielka inwestycja, najdłuższy tunel w Polsce ma nosić imię pary prezydenckiej. Otóż poza przyczyną mającą charakter miejscowy, można powiedzieć incydentalny odnoszący się do życiorysu mojej śp. bratowej – wychowała się ona w Rabce; są także inne przyczyny. Te odnoszące się do roli historycznej pary prezydenckiej. Do tego co uczynili, bardzo często działając we dwoje – dla Polski, dla polskiej demokracji, dla polskiej wolności, polskiej suwerenności – mówił podczas uroczystości prezes PiS Jarosław Kaczyński.

Dla Małopolski to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych ostatnich – tym bardziej więc cieszy władze samorządowe, że tunel udało się oddać do użytku. To nowoczesny obiekt nawet jak na standardy europejskie, również, jeśli chodzi o bezpieczeństwo kierowców. Prace trwały kilka lat i oprócz wydrążenia korytarzy konieczny był montaż niezbędnej infrastruktury.

Ważny dzień dla Małopolski! Warto było czekać na ten dzień, który dla mnie osobiście jest bardzo ważny - imieninowy. Z przymrużeniem oka mogę powiedzieć, że to wymarzony prezent! Bardzo dziękuję Panu Ministrowi Andrzejowi Adamczykowi, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowy i Autostrad oraz wszystkim zaangażowanym w proces powstawania tej inwestycji. Teraz pozostaje życzyć kierowcom - tradycyjnie – szerokości

– podkreślał Witold Kozłowski Marszałek Małopolski.

Początkowo inwestycja miała zostać zakończona pod koniec 2021 roku, ale podczas prac napotkano na kłopoty geologiczne. Przy południowym wylocie tuneli pojawiło się spore osuwisko, które trzeba było specjalnie zabezpieczyć. Do tego wykonawca zmagał się z pandemią oraz ciężką sytuacją na rynku pracy. Mimo tego udało się ostatecznie inwestycje doprowadzić do szczęśliwego końca

- Na pewno to najdłużej wyczekiwana inwestycja. Nie będziemy tutaj rozstrzygać konkursu na to, które projekty są najważniejsze. Istotnym jest to, że realizujemy te, które również w przypadku zakopianki –nie udawało się zrealizować przez pokolenia. Tunel traktujemy jako część odcinka zakopianki między Rabką a Myślenicami, który nie tylko utrudniał nam życie podczas jazdy, ale był także miejscem wielu wypadków, w tym śmiertelnych i dlatego ten odcinek jest szczególnie ważny. Obok tej inwestycji toczą się inne, bo kiedy już od dzisiaj pojedziemy tunelem w Naprawie i pojedziemy bezpiecznie do Rabki rozpoczną się pytania, a kiedy w końcu bezpiecznie dostaniemy się z Rdzawki do Nowego Targu? Uprzedzam, że Rdzawka - Nowy Targ to również odcinek cieszący się złą sławą, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo w ruchu drogowym, złą sławą jeżeli chodzi o nieprzewidywalny czas przejazdu – szczególnie weekendowy. Tutaj jedną jezdnią, jeżeli to będzie możliwe, chcielibyśmy jechać już w przyszłym roku. A już na pewno ukończoną drogą w 2024 roku – mówił podczas otwarcia tunelu Andrzej Adamczyk Minister Infrastruktury.

Władze samorządowe Małopolski podkreślają, że tunel poprawi m.in. bezpieczeństwo na zakopiance. Droga przez wiele lat owiana była złą sławą ze względu na liczne, często śmiertelne wypadki na tej arterii komunikacyjnej. Ale skróci też czas dojazdu na trasie Kraków – Zakopane.

Otwieramy dzisiaj najdłuższy tunel w Małopolsce, który ma ponad dwa kilometry. To bardzo ważna inwestycja dla Małopolski. Nie ma wątpliwości, że szczególnie mocno docenimy to rozwiązanie w okresie wakacyjnym czy w okresie ferii, kiedy wielu turystów oraz mieszkańców Podhala i Małopolski korzysta z tej drogi. Istotne jest to, że korki, które tutaj powstawały znikną, dzięki czemu bezpośredni czas dojazdu do Zakopanego znacznie się skróci. Inżynierowie, operatorzy sprzętu czy nadzór pokazał, że w Polsce można realizować takie projekty. Niedawno byłem we Włoszech, miałem okazję zobaczyć tam kilka tunelów – absolutnie nie mamy się czego wstydzić. Nasze inwestycje drogowe realizowane przez polskich inżynierów, przez polskich operatorów sprzętu są na bardzo wysokim poziomie. I kiedy porównujemy tunele w Alpach czy we Włoszech do tego tunelu stwierdzenie jest bardzo proste – tunel im. Lecha i Marii Kaczyńskich jest na światowym poziomie, co więcej jest to najnowocześniejszy tunel, jeżeli chodzi o realizację tego typu projektów w naszym kraju

- mówił Łukasz Smółka wicemarszałek Małopolski. 

Obecnie trwają zaawansowane prace nad kolejnym odcinkiem zakopianki od Rabki do Nowego Targu. Tutaj ostateczne zakończenie inwestycji planowane jest na rok 2024 – a pierwsza nitka nowej drogi powinna być dostępna dla kierowców już w przyszłym roku.

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM / PB