W dyskusji oprócz przedstawicieli 16 województw wzięli udział również: Krzysztof Jan Klęczar, Wojewoda Małopolski, Anna Mlost, Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego oraz dr Radomir Matczak.
Reforma ustrojowa samorządów województw
W ramach Przewodnictwa w Konwencie Marszałków, Województwo Małopolskie zainicjowało dyskusję nad reformą ustrojową samorządów województw. U jej podstaw leży przekonanie, że po 27 latach funkcjonowania regionów, w obliczu dynamicznych, często skokowo dokonujących się zmian w skali globalnej, Europy i Polski, należy podjąć dyskusję nad nową rolą polskich województw. Regiony - jako część mechanizmu zarządzania państwem, powinny skuteczniej podejmować wyzwania związane z globalną rywalizacją gospodarczą, postępem technologicznym, zmianami klimatycznymi i transformacją energetyczną, a także takimi kryzysami cywilizacyjnymi, jak pandemia Covid- 19 czy konflikt zbrojny za wschodnią granicą Unii Europejskiej.
Pracy na rzecz reformy ustrojowej samorządów województw mogłyby towarzyszyć wprowadzaniu usprawnień kluczowych krajowych dokumentów strategicznych (Średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju i Krajowej Strategii Rozwoju Regionu) oraz przygotowaniom do nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Podczas posiedzenia Konwentu rozmowa dotyczyła potrzeby nowego sformułowania relacji i zasad współdziałania rządu i samorządu regionalnego, a także samorządu regionalnego z kluczowymi partnerami w województwie. Zaproponowano również formułę i ogólny harmonogram prac nad kompleksową zmianą ustawy o samorządzie województw. Równocześnie do akceptacji Konwentu przedłożone zostało stanowisko w tej sprawie, którego projekt zostanie przekazany, po przepracowaniu jego treści w ramach Zespołu Eksperckiego ds. Europejskiej i Krajowej Polityki Strukturalnej.
Wzmocnienie roli miast
Na poziomie krajowym trwają prace nad aktualizacją dokumentów strategicznych Średniookresową Strategią Rozwoju Kraju i Krajową Strategią Rozwoju Regionalnego – w toku tych prac widoczna jest tendencja wzmacniania roli miast w kreowaniu polityki bez odpowiedniego uwypuklenia roli regionów. Takie podejście pokazuje jak ważne jest ponowne określenie koordynacyjnej roli polityki
Reforma ustrojowa samorządu województwa
Konwent Marszałków przyjął wniosek w sprawie zainicjowania prac nad reformą ustrojową samorządu województwa do Związku Województw. Oznacza to opracowanie kierunkowego zakresu i harmonogramu prac, powołanie zespołu ekspertów oraz przygotowanie wstępnych założeń projektu ustawy.
Konwent Marszałków, mając świadomość wyzwań i ryzyk, które niesie ze sobą ten proces, w postulowanej reformie upatruje szansy na zbudowanie nowych ram prowadzenia polityki rozwoju w Polsce – zdecentralizowanej i opartej na zasadzie subsydiarności, a przez to skoordynowanej, odpowiedzialnej i skutecznej
27 lat Ustawy o Samorządzie Województwa
Obowiązującą ustawa o samorządzie województwa obowiązuje od 5 czerwca 1998 roku. Od tego czasu była nowelizowana 60 razy. Stanowi rolę i zakres zadań samorządu regionalnego, a która przy tak ogromnych zmianach , które nastąpiły w sytuacji społeczno-gospodarczej, środowiskowej, technologicznej czy geopolitycznej bardziej ogranicza niż pozwala działać na rzecz rozwoju województwa.