Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Każde dziecko jest wyjątkowe

Edukacja
24 listopada 2021
W środę, 24 listopada w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie odbyła się konferencja naukowa „ Każde dziecko jest wyjątkowe i ważne - w trosce o jakość życia dzieci i młodzieży”. W wydarzeniu uczestniczyli między innymi: Marta Malec-Lech z zarządu województwa, Jan Tadeusz Duda przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego, Mikołaj Pawlak rzecznik praw dziecka, Rafał Kosowski – przewodniczący Komisji Edukacji, Kultury Fizycznej Sportu i Turystyki oraz Łukasz Cieślik dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Celem konferencji „Każde dziecko jest wyjątkowe i ważne – w trosce o jakość życia dzieci i młodzieży” była próba odpowiedzi na następujące, ważne pytania:  W jaki sposób rozwijać mocne strony dziecka? Które obszary życia dzieci i młodzieży są problematyczne i wymagają interwencji i wsparcia dorosłych? Czy polska szkoła jest środowiskiem przyjaznym? Jaka jest rola dorosłych: rodziców i nauczycieli w procesie rozwoju, wychowania i nauczania?

Uczestnicy wydarzenia rozmawiali także o aktualnej kondycji szkoły. Zaprezentowali mocne strony nauczania oraz obszary do poprawy i zmiany.

Takie spotkania, konferencje czy warsztaty pokazują między innymi jak istotne i ważne role w życiu młodych osób pełnią rodzice, opiekunowie i nauczyciele, jak wielką rolę odgrywają w wychowaniu i rozwoju, a także stanowią wzór i autorytet dla dzieci i młodzieży

- powiedziała Marta Malec-Lech z zarządu województwa.

Podczas konferencji zostały zaprezentowane wnioski i rekomendacje z „Ogólnopolskiej diagnozy jakości życia dzieci i młodzieży”. Raport został przygotowany na zlecenie Mikołaja Pawlaka  - rzecznika praw dziecka.

Raport, to największe ogólnopolskie naukowe badanie w tym obszarze od 2003 roku. Do udziału w nim zostało zaproszonych 5800 uczniów z całej Polski, na trzech poziomach edukacyjnych - przedstawiciele klas II i VI szkół podstawowych oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych. 

Do badań wykorzystano kwestionariusz KIDSCREEN, jednolite narzędzie opracowane w ramach programów badawczych Komisji Europejskiej. W ocenie Rady Ekspertów przy Rzeczniku Praw Dziecka raport jest jednym z istotniejszych dokumentów w kontekście zagrożenia zmianą trybu nauki związanego z sytuacją pandemiczną.

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM / ACH