Idea Olimpiady doskonale wpisuje się w politykę edukacyjną prowadzoną konsekwentnie od lat przez Województwo Małopolskie. Koresponduje zwłaszcza z przeprowadzoną diagnozą edukacji i wskazanymi prognozami rozwojowymi, określonymi w Strategii Rozwoju Województwa „Małopolska 2030”
– powiedziała Marta Malec-Lech z zarządu województwa.
Organizatorami Olimpiady jest Główny Urząd Statystyczny oraz Polskie Towarzystwo Statystyczne. Wydarzenie objęte zostało patronatem honorowym Posłanek i Posłów do Parlamentu Europejskiego i Marszałków Województw, Kuratorów Oświaty, Rektora Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Pana prof. Dr hab. Macieja Żukowskiego, co świadczy o randze konkursu. W tym roku Komitet Główny Olimpiady Statystycznej opublikował listę 102 uczniów z całej Polski, którzy uzyskali najlepsze wyniki na poziomie szkolnym i okręgowym, a dziś w dwóch etapach testu on-line oraz pracy pisemnej zmagali się na najwyższym poziomie konkursu.
Głównym celem Olimpiady Statystycznej jest upowszechnienie wiedzy i rozwijanie umiejętności z zakresu statystyki w obszarze analiz społeczno-gospodarczych, oraz stymulowanie aktywności w dziedzinie kompetencji interpersonalnych młodzieży. To Olimpiada o zasięgu ogólnopolskim, obejmuje dziedzinę nauk ekonomicznych w następujących dyscyplinach: ekonomia, administracja oraz handel.
Udział uczniów w inicjatywach edukacyjnych takich jak olimpiady i konkursy jest bardzo ważny, gdyż niezależnie od wyboru przyszłego zawodu czy danej dyscypliny, kształtują one w nich postawę konkurencyjności opartej na wiedzy. Wzmacniają także potrzebę stałego rozwoju intelektualnego nie tylko w ramach formalnej edukacji, ale także przez całe życie
– dodaje Marta Malec-Lech w zarządu województwa.
Program Olimpiady jest skorelowany z podstawą programową przedmiotów realizowanych w szkołach ponadpodstawowych (zarówno ogólnokształcących, jak i zawodowych), a w szczególności: matematyki, geografii, ekonomii, podstawy przedsiębiorczości, podstaw statystyki, wiedzy o społeczeństwie, finansów i bankowości oraz analizy ekonomicznej.