Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

FE: Turystyka 2020 – i co dalej? O przyszłości rynku usług turystycznych

Turystyka
09 września 2020
Wpływ pandemii koronawirusa na gospodarkę turystyczną, możliwe scenariusze rozwoju sytuacji w tym sektorze oraz rola samorządów w zarządzaniu turystyką – to zaledwie część zagadnień, o których dyskutowali uczestnicy Forum Ekonomicznego w Karpaczu podczas panelu „Turystyka 2020 i co dalej? Scenariusze rozwoju sytuacji w gospodarce turystycznej”.

W debacie, która odbyła się w Małopolskiej Strefie Spotkań udział wzięli: Tomasz Urynowicz – Wicemarszałek Województwa Małopolskiego, Grzegorz Biedroń – prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej, Piotr Laskowski – prezes Krakowskiej Izby Turystyki oraz Radosław Włoszek – prezes AirPort Kraków. Panel poprowadził Adam Mikołajczyk, prezes zarządu Fundacji Best Place – Europejski Instytut Marketingu Miejsc, międzynarodowy ekspert marketingu terytorialnego, osoba zaangażowana w opracowywanie dokumentu strategicznego „Strategia Rozwoju Turystyki dla Województwa Małopolskiego do 2030r.

Punktem wyjścia dla dyskusji o przyszłości sektora turystycznego było podsumowanie jego aktualnej kondycji. Jak podkreślono, branża turystyczna stała się jednym z najbardziej poszkodowanych przez pandemię sektorów gospodarki, a przedsiębiorcy turystyczni znaleźli się w głębokiej zapaści finansowej. O działaniach, jakie w tej trudnej sytuacji podjęło Województwo Małopolskie, mówił wicemarszałek Tomasz Urynowicz.

Niespodziewane okoliczności związane z pandemią wymagały nietypowych rozwiązań i szybkich mechanizmów wsparcia. Samorząd Województwa Małopolskiego w ekspresowym tempie uruchomił Małopolską Tarczę Antykryzysową, z której skorzystali w znacznej mierze przedsiębiorcy działający w turystyce

– zaznaczył wicemarszałek Tomasz Urynowicz. – W ramach pakietu przedsiębiorczości Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej przedsiębiorcy mogli składać wnioski o bezzwrotną dotację na utrzymanie zatrudnienia w firmach - tzw. bon rekompensacyjny, a w ramach pakietu płynności finansowej - ubiegać się o unijne pożyczki na atrakcyjnych warunkach. Wsparcie w postaci bonów trafi także do osób samozatrudnionych – wyliczył.

Tomasz Urynowicz podkreślił jednocześnie, że podejmowane przez samorząd województwa działania wspierające branżę to nie tylko bezpośrednia pomoc finansowa.

- Samorząd województwa i Małopolska Organizacja Turystyczna podjęły także dodatkowe działania na rzecz wsparcia turystyki i zapewnienia bezpieczeństwa gościom odwiedzającym region. Wspieramy organizację wycieczek dla dzieci i młodzieży, promujemy bezpieczne miejsca, zachęcamy do wypoczynku w regionie nie tylko w czasie wakacji. Prowadzimy również kampanię promocyjną „Małopolska. Poznajmy się”, której celem jest pokazanie regionu jako idealnego miejsca do wypoczynku w duchu „slow”, czyli niespiesznego, uważnego podróżowania. Kampania zachęca do odkrywania wielu niesamowitych miejsc, o których nie każdy słyszał i udowadnia, że moda na Małopolskę trwa przez cały rok – dodał.

Marszałek zaznaczył też, że samorząd od dawna podejmuje działania, by wydłużyć pobyt turystów, którzy odwiedzają nasz region.

- Zależy nam, by turysta odwiedzający Kraków został u nas dłużej i odwiedził przy okazji jeszcze inne miejsca w Małopolsce. Dziś Kraków ma spore problemy, jeśli chodzi o turystów, ale w mniejszych miejscowościach można mówić o prawdziwych żniwach - dodał wicemarszałek.

Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej zwrócił uwagę, że sam Kraków odczuwa dziś spadek liczby turystów, ale wybudowane ścieżki rowerowe, mniej znane miejscowości czy Beskidy są obecnie mocno eksploatowane przez turystów. Wspomniał także o tym, że w ostatnich latach sezon w Krakowie trwał w zasadzie cały rok, a teraz hotelarze i cała krakowska branża turystyczna musiała się zderzyć z nową rzeczywistością, po bitych rokrocznie rekordach związanych z liczbą odwiedzających stolicę regionu.

Piotr Laskowski – prezes Krakowskiej Izby Turystyki powiedział, że kwota, która trafiła do naszej gospodarki od turysty zagranicznego to 71 mld zł. - Dziś realia są zupełnie inne, to upadek z wysokiego konia. Dzięki turystom zagranicznym Kraków uważany był za miasto nowoczesne, rozwojowe, to dobrze rokowało na jeszcze silniejszy rozwój gospodarczy. Dziś niestety zderzamy się z ich brakiem - podkreślił.

Prezes Radosław Włoszek zaznaczył, że odbudowanie zaufania do turystyki to wspólne wyzwanie m.in. instytucji i samorządów. - To dotyczy nie tylko przestrzeni małopolskiej, ale także europejskiej - powiedział. Wspomniał także o wielu problemach w branży związanych z wyjątkowymi okolicznościami: wojnami, wybuchami wulkanów, czy zamachami, zaznaczając jednocześnie, że po każdym takim upadku branża zawsze się podnosiła. - Liczę, że tym razem również turystyka się odrodzi - dodał.

Wspomniał również o tym, że w zeszłym roku krakowskie lotnisko odwiedziło ponad 8 mln pasażerów. - Krakowskie lotnisko to 5 tysięcy wyspecjalizowanych miejsc pracy. I mimo, że ten rok jest ogromnym ciosem dla całej branży lotniczej, wierzę, że jak odbudujemy zaufanie, odbudujemy potęgę małopolskiej turystyki - powiedział. Zaznaczył przy tym, że bezpieczeństwo turysty jest najważniejsze, dlatego na lotnisku wprowadzono liczne środki bezpieczeństwa, tak by ograniczyć obawy podróżnych, a tym samym sprawić, by turyści czuli się bezpiecznie.

Tomasz Urynowicz podkreślił, że Małopolska chciałaby proponować ofertę ukierunkowaną na turystykę przyjazną środowisku i zdrowiu, zmierzającą do propagowania ekologicznego podejścia do życia typu slow-tourism, ze szczególnym uwzględnieniem oferty pobytowej w zakresie agro, eko, eno – turystyki. Dodał, że Małopolska będzie chciała także rozwinąć infrastrukturę związaną z nieco tańszym, a równie pożądanym przez turystów wypoczynkiem - jak chociażby pola namiotowe.

Na rynku usług turystycznych widoczne jest coraz większe zainteresowanie walorami przyrodniczymi i możliwościami aktywnego wypoczynku, dlatego planowane działania koncentrować się będą na rozwijaniu oferty wykorzystującej potencjały miejsc o najcenniejszych walorach przyrodniczych, szczególnie związanej z rozwojem zintegrowanej sieci tras rowerowych, turystyki pieszej górskiej, narciarstwa, oraz turystyki wodnej i geotermii

– wyjaśnił wicemarszałek Tomasz Urynowicz. Po czym dodał: - Mówimy tu o rozwijaniu tematycznych tras turystycznych, centrów pobytowych i promocji produktów, infrastruktury do obsługi gości, systemów wspomagających zarządzanie, sprzedaż i promocję oferty turystycznej. Chcemy rozwijać też infrastrukturę związaną z powstawaniem pól namiotowych, w tym obszarze jest u nas luka. W dalszym ciągu chcemy też rozwijać miejsca przyjazne rowerzystom, budować całą infrastrukturę rowerową. Już dziś wiemy, że ścieżka VeloDunajec bije rekordy, to jedna z najpiękniejszych i najpopularniejszych tras – wyjaśnił wicemarszałek.

Uczestnicy debaty zwrócili także uwagę, że w dobie pandemii koronawirusa podejście turystów do wyjazdów wypoczynkowych uległo zauważalnym zmianom. O atrakcyjności konkretnych obiektów turystycznych w dużej mierze decydują podejmowane w nich środki bezpieczeństwa. Jak podkreślił wicemarszałek Tomasz Urynowicz, przedstawiciele branży turystycznej z Małopolski wychodzą naprzeciw i tego rodzaju oczekiwaniom.

- Małopolska jest liderem w skali kraju pod względem liczby obiektów noclegowych, które uzyskały certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej „Obiekt bezpieczny higienicznie”. Pochwalić się nim może już ponad 300 miejsc. Turyści wypoczywający w regionie mogą czuć się pewni, że branża staje na wysokości zadania i wdraża szczególne środki bezpieczeństwa w związku z epidemią COVID-19 – dodał wicemarszałek.

Galeria zdjęć