Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Rewolucja na małopolskich torach

Transport
06 października 2016
31 pociągów więcej, aż o 13,5 mln zł większe dofinansowanie, uruchomienie trzeciej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Tarnowa oraz przejęcie przez Koleje Małopolskie obsługi linii Tarnów – Nowy Sącz – Krynica – to najważniejsze punkty nowej oferty kolejowej. Rozkład jazdy 2016/17 zacznie obowiązywać od 11 grudnia. – To będzie rewolucja na małopolskich torach – mówi marszałek Małopolski Jacek Krupa.

Więcej połączeń i pracy eksploatacyjnej

Pasażerowie kolei mogą się cieszyć - nowa oferta na lata 2016/2017 przynosi wiele dobrych wiadomości. – Nakłady na kolej zwiększamy o 13,5 mln złotych – do ponad 114 mln, a pracę eksploatacyjną, która będzie świadczona w Małopolsce przez 3 operatorów, zwiększamy o niemal 15%. To największy w historii wzrost w tym obszarze – podkreśla marszałek Jacek Krupa. – Na małopolskie tory wyjedzie aż 31 pociągów więcej, a w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej uruchomimy linię SKA3 Kraków – Tarnów, na której 30 pociągów będą obsługiwać Koleje Małopolskie. Także na trasie Tarnów-Nowy Sącz – Krynica będą jeździć pociągi wojewódzkiej spółki – dodaje.

W nowym rozkładzie jazdy powróci połączenie Sucha Beskidzka – Żywiec, które będzie obsługiwane przez 4 pociągi w weekendy (w tym jeden w relacji bezpośredniej Kraków-Żywiec). O 3 zostanie zwiększona liczba pociągów obsługująca linię Kraków Główny – Oświęcim przez Krzeszowice, a z 8 do 12 wzrośnie liczba kursów pomiędzy Krakowem a Kielcami przez Miechów. O dwa pociągi więcej pojedzie także na trasie Kielce – Katowice przez Wolbrom, Olkusz i Sławków. Z powodu remontów i spowodowanych tym ciągłych zmian w organizacji ruchu, a tym samym bardzo małego zainteresowania pasażerów zostanie zawieszone w tym roku połączenie Kraków – Oświęcim przez Skawinę i Spytkowice.

Więcej Kolei Małopolskich       

Wojewódzka spółka będzie wozić pasażerów na dwóch nowych trasach – SKA3 z Krakowa do Tarnowa (30 pociągów) i z Tarnowa przez Nowy Sącz do Krynicy (10 pociągów). W sumie Koleje Małopolskie uruchomią o 40 pociągów więcej niż do tej pory. Nie zmienia się liczba pociągów małopolskiego przewoźnika na trasie SKA1: Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny – Kraków Lotnisko (80 pociągów) oraz SKA2: Kraków Główny – Miechów/Sędziszów (30 pociągów). Dotychczas funkcjonujące połączenia w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej cieszą się ogromną popularnością wśród pasażerów, którzy w dojazdach do pracy czy wyprawach turystycznych coraz chętniej wybierają usługi niezawodnego małopolskiego przewoźnika kolejowego.

W rozkładzie jazdy znajdzie się łącznie 150 pociągów uruchamianych przez Koleje Małopolskie i 152 Przewozów Regionalnych. Ponadto na trasie Oświęcim-Katowice nadal będzie jeździć 15 pociągów Kolei Śląskich. Na małopolskie tory w rozkładzie 2016/2017 wyjedzie w sumie aż 317 składów – o 31 więcej niż obecnie.

Więcej pieniędzy i stabilność

W przyszłym rozkładzie jazdy dotacja z budżetu województwa na przewozy kolejowe pierwszy raz przekroczy 100 mln zł i będzie wynosiła 105 mln – o blisko 11 mln więcej niż dzisiaj. Dodatkowo 9,2 mln zł z Funduszu Kolejowego zostanie przeznaczone na modernizację taboru Przewozów Regionalnych do obsługi połączeń na terenie województwa małopolskiego, co łącznie daje kwotę wsparcia przekraczającą 114 mln zł. Województwo zawrze z Kolejami Małopolskimi umowę na obsługę linii na 15 lat, co oznacza jeszcze większą stabilność małopolskiego przewoźnika w świadczeniu usług mieszkańcom regionu. Także umowa z małopolskim oddziałem Przewozów Regionalnych zostanie podpisana na dłuższy niż dotychczas okres – 3 lat.

To nie koniec ambitnych planów kolejowych zarządu województwa: nowoczesne, szybkie i wygodne pociągi Kolei Małopolskich konsekwentnie będą przejmować obsługę kolejnych linii w naszym regionie. Jeszcze w tym roku w barwach Małopolski na torach pojawią się pierwsze z 13 Impulsów, które kosztowały przeszło 300 mln zł. W przyszłym roku zarząd województwa planuje ogłosić przetarg na kolejne kilkanaście nowych składów.

 

Galeria zdjęć