Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Nowy kolejowy rozkład jazdy w Małopolsce

Transport
09 grudnia 2022
W nowym rozkładzie jazdy pociągów 2022/23 Województwo Małopolskie zorganizuje największą pracę eksploatacyjną w historii. Nigdy wcześniej, na zlecenie Województwa Małopolskiego, nie był realizowany tak duży zakres przewozów – ponad 8 milionów pociągokilometrów. Co warte podkreślenia 60% przewozów realizowanych będzie komfortowym, nowoczesnym taborem zakupionym przez Samorząd Województwa Małopolskiego.

Pomimo rosnących kosztów, w szczególności elektrycznej energii trakcyjnej, Samorząd Województwa Małopolskiego, jako jeden z głównych priorytetów przyjął rozwój publicznego transportu zbiorowego.

Pierwszy raz w historii Województwo Małopolskie uruchamia tak wiele nowych połączeń. Dzięki modernizacji linii i oddaniu do użytku nowych przystanków swobodniej będą mogli się przemieszczać mieszkańcy m.in. Krakowa, Tarnowa, Nowego Sącza, Wolbromia, Miechowa, Olkusza czy Wadowic. Połączenia te skomunikują części naszego regionu, które dotychczas miały ograniczone lub utrudnione możliwości korzystania z kolei. Natomiast w sezonie zimowym wprowadzamy pociągi do Zakopanego, Krynicy Zdroju oraz z Muszyny do Popradu

- mówi marszałek Witold Kozłowski.

Województwo Małopolskie kolejny rok z rzędu zwiększa pracę eksploatacyjną w transporcie kolejowym. W rocznym rozkładzie jazdy 2022/2023, który wchodzi w życie już 11 grudnia, będzie to ponad 8 mln pociągokilometrów.

Wprowadzenie nowej oferty przewozowej nie byłoby możliwe bez szeregu inwestycji zrealizowanych przez zarządcę infrastruktury kolejowej – Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zakupów taboru dokonywanych w ostatnich latach przez Województwo i bardzo dobrej współpracy Organizatora z Operatorami kolejowymi tj. Spółkami: Koleje Małopolskie Sp. z o.o., Polregio S.A. i Koleje Śląskie Sp. z o.o.

Najbardziej zauważalna zmiana pojawi się na linii SKA1, gdzie do Wieliczki po kilku latach przerwy pociągi w godzinach szczytu znów będą kursować co 30 minut. Będzie to możliwe dzięki dobiegającej końca przebudowie stacji Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów oraz szlaku łączącego te stacje

- dodaje wicemarszałek Łukasz Smółka.

Dodatkowe kursy pojawią się także na linii SKA3. Zaplanowany będzie nowy pociąg z Tarnowa do Krakowa wyjeżdżający o godzinie 16.53. Poprawi się również dojazd i powrót z zakładów pracy zlokalizowanych w rejonie stacji Kraków Nowa Huta. Uruchomione zostaną dwie popołudniowe pary pociągów dostosowane godzinowo do zmian w zakładach pracy. Część kursów pojedzie w relacji bezpośredniej do Tarnowa, część będzie miała zapewnione skomunikowania w Krakowie Głównym.

Lepsze skomunikowanie z Krakowem otrzyma także Sucha Beskidzka dzięki dwóm nowym połączeniom: z przesiadką w stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona o godzinie 5.03 oraz bezpośrednim o godzinie 8:38. Jedna para pociągów w godzinach popołudniowych przybędzie między Tarnowem a Dębicą. Pojawi się ponadto dodatkowe połączenie z Olkusza do Wolbromia dowożące do pracy na godzinę 7.00.

Na okres sezonu zimowego powrócą pociągi na trasy do Zakopanego i Krynicy-Zdroju. Pojawią się również sezonowe kursy z Muszyny do Popradu oraz przyspieszona „Luxtorpeda” z Krakowa do Zakopanego. Należy jednak zaznaczyć, że oferta na linii Zakopiańskiej będzie zależna od pojemności tymczasowego dworca w Zakopanem.

Nowy rozkład jazdy to nie tylko więcej połączeń kolejowych. To także dodatkowe przystanki kolejowe poprawiające dostępność transportu kolejowego. Od 11 grudnia podróżni będą mogli korzystać z aż czterech nowych przystanków osobowych. Dwa z nich powstały na terenie Gminy Skawina, w Rzozowie i Woli Radziszowskiej. Dodatkowy przystanek zostanie otwarty również w Zatorze w bliskim sąsiedztwie parku rozrywki. Nowe perony powstają nie tylko w aglomeracji krakowskiej. Również mieszkańcy Wolbromia skorzystają z dodatkowego przystanku, który zlokalizowany jest bliżej centrum miasta.

To nie koniec usprawniania dostępności kolei w Małopolsce. Realizowany przez Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe Program Przystankowy przewiduje oddanie w przyszłym roku do użytku dwóch nowych przystanków w Nowym Sączu: na wysokości osiedli Gorzków i Dąbrówka. Zarządca Infrastruktury ogłosił też przetarg na budowę peronów w Krakowie na wysokości Osiedla Piastów. Zlokalizowane one będą zarówno przy torach linii do Miechowa, jak i Nowej Huty.

Rozkład jazdy 2022/2023 przyniesie zakończenie głównych prac w węźle krakowskim. W przyszłym roku sfinalizowane zostaną prace na linii średnicowej w Krakowie. Zakończą się również uciążliwe zamknięcia między Trzebinią a Chrzanowem. Na koniec 2023 roku planowane jest ponadto zakończenie pracy między Suchą Beskidzką a Zakopanem oraz otwarcie nowej łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej, która skróci znacząco podróż z Krakowa do Wadowic i Bielska-Białej.

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM/ŁP