W lipcu 2019 roku weszła w życie ustawa o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Pieniądze są przeznaczone na dofinansowanie zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych przez dopłatę do ceny usługi. Od czasu powołania FRPA w 2022 roku Województwo Małopolskiej uruchomi najwięcej linii użyteczności publicznej.
Linie planowane do uruchomienia w 2022 roku to: Bukowina Tatrzańska – Zakopane – Chochołów, Olkusz - Sułoszowa – Kraków, Nowy Sącz – Ochotnica - Nowy Targ, Mszana Dolna – Wiśniowa – Myślenice, Półrzeczki – Dobra – Wieliczka, Tarnów – Zakliczyn – Nowy Sącz, Olkusz – Paczółtowice – Krzeszowice, Olkusz – Krzeszowice, Olkusz – Trzyciąż – Kraków, Kraków – Myślenice, Spytkowice – Kraków, Wysowa Zdrój – Tarnów, Bukowno – Kraków, Andrychów – Spytkowice, Czernichów – Kraków, Krościenko n/D – Zakopane, Książnice – Kraków, Myślenice – Wieliczka, Limanowa – Bochnia, Szczurowa – Bochnia, Tarnów – Bochnia, Dobczyce – Wieliczka, Łapanów – Wieliczka, Brzesko – Radłów, Podłęże – Proszowice, Zator – Trzebinia.
2021 był to kolejny rok kursowania linii użyteczności publicznej, nasza propozycja spotyka się ze sporym zainteresowaniem mieszkańców, zwłaszcza z mniejszych miejscowości, którzy zyskali dostęp do nowej usługi w ramach publicznego transportu zbiorowego. Należy również wspomnieć, że linie użyteczności publicznej kursowały nieprzerwanie, zaspokajając potrzeby transportowe mieszkańców Małopolski, w związku z zawieszeniami kursowania linii komunikacyjnych obsługiwanych przez przewoźników komercyjnych spowodowanymi epidemią koronawirusa
- mówi marszałek Witold Kozłowski.
Przypomnijmy, że w 2021 roku Województwo Małopolskie zawarło umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie drogowym na liniach komunikacyjnych: Bukowina Tatrzańska – Chochołów, Wrząsowice – Wieliczka, Olkusz – Trzyciąż – Kraków, Olkusz – Krzeszowice, Olkusz – Paczółtowice – Krzeszowice, Olkusz – Sułoszowa – Kraków, Nowy Sącz – Nowy Targ, Mszana Dolna – Myślenice, Tarnów – Nowy Sącz, Spytkowice – Kraków, Półrzeczki – Wieliczka, Myślenice – Wieliczka, Koszyce – Brzesko, Limanowa – Bochnia, Szczurowa – Bochnia i Kraków – Myślenice.
Warto również podkreślić, że w roku 2021 linie Wrząsowice – Wieliczka, Olkusz – Krzeszowice, Myślenice – Wieliczka, Koszyce – Brzesko, Limanowa – Bochnia, Szczurowa – Bochnia i Półrzeczki – Wieliczka pełniły funkcję dowozową do transportu kolejowego i pasażerowie mogli kontynuować podróż pociągiem. W roku przyszłym planujemy rozwijać te działania i będziemy uruchamiać kolejne linie dowozowe do stacji kolejowych, a będą to linie: Dobczyce – Wieliczka, Łapanów – Wieliczka, Brzesko – Radłów, Podłęże – Proszowice i Zator – Trzebinia
- dodaje wicemarszałek Łukasz Smółka.