Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Nowe pociągi dla Kolei Małopolskich

Transport
13 października 2020
Produkcja pierwszego pociągu Elf 2 dla województwa małopolskiego została zakończona. Rozpoczęły się badania homologacyjne nowego pojazdu. Cztery elektryczne składy wyjadą na tory już w drugiej połowie przyszłego roku. Zakupiony tabor będzie woził pasażerów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) na terenie Małopolski.

W październiku 2019 roku podpisaliśmy z firmą PESA Bydgoszcz umowę na dostawę czterech sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych, w wersji czteroczłonowej do obsługi linii kolejowych na terenie Małopolski. Wartość kontraktu, obejmująca również pięcioletnią kompleksową usługę serwisowo-utrzymaniowo-naprawczą, gwarancję i szkolenia dla pracowników, wyniosła ponad 109 mln zł

- mówi marszałek Witold Kozłowski.

Pociągi produkowane przez PESĘ będą jeździły z prędkością do 160 km/h. Każdy z czterech nowoczesnych, ekonomicznych i komfortowych pojazdów posiada 200 miejsc siedzących, a dodatkowo wyposażony jest m.in. w klimatyzację, WiFi, miejsce na rowery oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami (winda, rampa oraz pętla indukcyjna dla osób z dysfunkcją słuchu) i rodzin z dziećmi (przewijak dla niemowląt, bezstopniowe przejścia międzyczłonowe). W każdym pociągu będą zainstalowane systemy służące do monitoringu, informacji pasażerskiej, zliczania pasażerów i pomiaru punktualności. Projekt pn. Zakup taboru kolejowego: nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych na potrzeby rozwoju kolei małopolskich (POIiŚ 2014-2020) jest realizowany dzięki unijnemu dofinansowaniu w wysokości 32,6 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Jak każda inwestycja realizowana przez województwo, również zakup taboru kolejowego jest odpowiedzią Zarządu Województwa Małopolskiego na potrzeby mieszkańców regionu. Dlatego podczas wyboru foteli pasażerskich do pojazdów Elf 2, o opinię zapytaliśmy młodych ekspertów w tej dziedzinie, uczniów Technikum Komunikacyjnego nr 25 w Krakowie oraz wszystkich mieszkańców Małopolski

- przypomniał wicemarszałek Łukasz Smółka.

Pociągi będą jeździć na liniach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej:

SKA 1: Kraków Lotnisko/ Airport – Kraków Główny – Wieliczka Rynek – Kopalnia;

SKA2: Sędziszów – Kraków Główny – Skawina;

SKA3: Trzebinia – Kraków Główny – Tarnów.

W trakcie realizacji jest również kolejny kontrakt, zawarty przez województwo z Newagiem, o wartości ponad 245 mln zł. Przedmiotem zamówienia jest dostawa dziewięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przedsięwzięcie jest dofinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020

– dodaje marszałek Witold Kozłowski.

Kwestia zakupu przez Małopolskę taboru kolejowego była poruszana podczas Forum Ekonomicznego 2020 w Karpaczu, w ramach panelu Kolej na gospodarkę – nowe połączenia impulsem do rozwoju regionów, gdzie rozmawiano o możliwościach rozwoju województw związanych z inwestycjami w infrastrukturę.

Dysponujemy taborem najwyższej jakości, posiadającym europejski standard, z którego jesteśmy dumni. Nie poprzestajemy na tym, co mamy, bo wciąż prowadzimy liczne inwestycje i wzbogacamy ofertę przewozową o nowe pociągi. Budujemy także nowoczesne zaplecze kolejowe dla pociągów Kolei Małopolskich i Polregio

- zaznaczył wicemarszałek Łukasz Smółka.

Jak podkreślono podczas rozmowy panelowej w Karpaczu, działania związane z rozwojem kolei to najbardziej wyczekiwane inwestycje infrastrukturalne w Polsce. Prelegenci podkreślili także ogromne znaczenie wdrażanego przez rząd polski programu Kolej +, który z pewnością zmieni na lepsze oblicze infrastruktury kolejowej w naszym kraju.

Galeria zdjęć