Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Kolejny krok w stronę uchwalenia Programu ochrony powietrza

Samorząd
03 września 2020
Po ogłoszonej 31 sierpnia przerwie w obradach, przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego prof. Jan Tadeusz Duda wznowił we środę 2 września XXIV zdalną Sesję Sejmiku Województwa Małopolskiego. Pierwszy i szczególnie wyczekiwany przez wielu mieszkańców punkt posiedzenia był poświęcony Programowi ochrony powietrza dla województwa małopolskiego – I czytanie.

W kilkugodzinnej dyskusji na temat Programu ochrony powietrza wzięło udział wielu radnych, samorządowców, ekspertów. Dominowały głosy o potrzebie wprowadzania proponowanych zmian, dziejowej konieczności, obowiązku modernizowania kraju, ale zdarzały się też uwagi krytyczne. Wielokrotnie podczas sesji akcentowano, że obowiązki wynikające z wdrażania programu nie mogą się odbić na zawartości portfela i jakości życia ludzi, którzy są w gorszej sytuacji finansowej.

Chciałem bardzo serdecznie podziękować panu marszałkowi Tomaszowi Urynowiczowi oraz wszystkim pracownikom, którzy brali udział w tym długim maratonie dochodzenia do I czytania Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego. Dziękuję również wszystkim tym, którzy byli uczestnikami tego procesu spoza naszego urzędu. Nie tylko tym, którzy zgadzali się na różne rozwiązania. Również tym, którzy proponowali rozwiązania niekoniecznie zgodne z zapisami programu. Każda opinia jest cenna. Każda opinia jest ważna

- powiedział marszałek Witold Kozłowski.

Chcę złożyć już w tej chwili w imieniu Zarządu Województwa deklarację, że wszystkie te uwagi, które zostały zgłoszone w toku dzisiejszej debaty, zarząd bardzo dokładnie przeanalizuje. Te propozycje, które są propozycjami racjonalnymi, będziemy się starać, aby one również zostały ujęte w programie, który za miesiąc, jeżeli nie będzie jakiejś przeszkody, będzie przedstawiony sejmikowi już pod obrady i głosowanie. Jeszcze raz wszystkim bardzo dziękuję w imieniu zarządu za udział w debacie nad Programem ochrony powietrza

- podsumował debatę nad Programem ochrony powietrza marszałek Witold Kozłowski.

Ambitne i wielopłaszczyznowe założenia Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego, stanowiącego wraz z rządowymi programami ochrony powietrza układ naczyń połączonych, nakreślał podczas środowej zdalnej sesji wicemarszałek Tomasz Urynowicz.

Po półrocznych przygotowaniach prezentujemy Państwu dokument pn. „Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego” ze świadomością wagi i odpowiedzialności za zawartą politykę, prezentowaną w tym dokumencie

-  mówił wicemarszałek Tomasz Urynowicz.

Wicemarszałek Tomasz Urynowicz nawiązał na wstępie do wystąpienia wicepremier i minister rozwoju Jadwigi Emilewicz, która zabierała głos w poniedziałek, podczas pierwszej części sesji. Wicepremier zwracała wtedy uwagę na dużą rolę wypracowywanych do tej pory w Krakowie i Małopolsce rozwiązań, wyznaczających ogólnopolskie standardy ochrony powietrza.

Wicemarszałek przekazał też radnym, uczestnikom oraz widzom transmitowanej w internecie sesji treść pisma z Ministerstwa Rozwoju skierowanego do marszałka Witolda Kozłowskiego. I w tym dokumencie zaznaczono, że podjęte w Krakowie i Małopolsce działania przynoszą pozytywne efekty nie tylko w postaci lokalnej poprawy jakości powietrza, ale oddziałują również na inne regiony w kraju: „Obecnie już w 13 województwach w Polsce przyjęte zostały uchwały antysmogowe tworzone na bazie wzorcowych uchwał zainicjowanych w Krakowie i Małopolsce. Jako Ministerstwo Rozwoju pozytywnie oceniamy również główne kierunki działań przygotowywanego Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego. Ważnym elementem tego Programu jest szerokie włączenie gmin w realizację programu Czyste Powietrze oraz wsparcie osób dotkniętych ubóstwem energetycznym przy wykorzystaniu programu Stop Smog” – podkreślono.

W korespondencji z Ministerstwa Rozwoju wspomniano m.in., że istotne jest nadanie priorytetów w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii, zwłaszcza w przypadku budynków użyteczności publicznej. A także zaplanowanie inwentaryzacji źródeł ogrzewania budynków przy wykorzystaniu przygotowywanej na szczeblu krajowym Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.

Program ochrony powietrza nie jest wynalazkiem Województwa Małopolskiego. Jest wymaganiem formalno-prawnym, które musi być przyjęte przez samorządy regionalne. Jest związany przede wszystkim z wdrażaniem polityk unijnych, ale co najważniejsze, jest też dokumentem, który określa najważniejsze kierunki, w charakterze wektorowym, wskazując zamierzenia. Nie odnosi się do szczegółowych rozwiązań

- mówił wicemarszałek Tomasz Urynowicz.

W tym naszym projekcie, który różni się od projektów poprzednich, bo przecież co trzy lata taki program ochrony powietrza jest przygotowywany, wzbudza prawdopodobnie tyle samo kontrowersji, ale dlaczego ten jest szczególny? Otóż, jego ramy zapisane są bezpośrednio w ustawie o ochronie środowiska. Sposób przygotowania, generalne granice i horyzonty wskazywane w programie, są związane przede wszystkim z nowelizacją ustawy o ochronie środowiska

- zaznaczył wicemarszałek Urynowicz.

Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska, co podkreślił w swoim wystąpieniu wicemarszałek, celem Programu jest poprawa jakości powietrza w jak najkrótszym czasie. A zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE, wydanym ze względu na przekroczenia norm jakości powietrza w Polsce, działania te muszą być adekwatne do poziomu zanieczyszczeń i mają jak najszybciej doprowadzić do osiągnięcia poziomów dopuszczalnych. Zgodnie z nowelizacją ustawy Prawo ochrony środowiska, województwa mają zatem czas do 30 września 2020 r. na przyjęcie nowych programów ochrony powietrza.

Wyzwania przed którymi stoimy i jakość powietrza w województwie małopolskim wymaga odważnych działań

- mówił wicemarszałek Tomasz Urynowicz.

W latach 2013-2018 na obszarze Małopolski zlikwidowano 43,6 tys. kotłów i pieców wykorzystujących paliwa stałe. Ponad połowa to paleniska zlikwidowane w samym Krakowie (22,5 tys.).  Poprawa jakości powietrza w Krakowie i Małopolsce szczególnie widoczna jest w okresie grzewczym od października do marca. Średnie stężenie pyłu PM10 pomiędzy sezonem zimowym 2014-2015, a ostatnim sezonem 2019-2020, spadło w Małopolsce o 30%, natomiast w Krakowie aż o 45%.

To jest jeden z efektów i sukcesów konsekwentnej polityki środowiskowej, zwłaszcza tego najbardziej odważnego i powielanego już przez inne samorządy regionalne kierunku, jakim było wdrażanie uchwały antysmogowej

- zaznaczył Tomasz Urynowicz.

Do ideału jednak nadal daleko. Ilość szkodliwych substancji w dalszym ciągu przekracza dopuszczalne poziomy we wszystkich strefach ochrony powietrza. W ocenie Generalnego Inspektora Ochrony Środowiska za rok 2018 i 2019 przekroczone zostały poziomy dopuszczalne i docelowe pyłu PM10, PM2.5, benzo(a)pirenu, a w Krakowie dodatkowo dwutlenku azotu.

Działanie 1. proponowane w tej sytuacji w Programie ochrony powietrza, jako zadania dla wszystkich instytucji publicznych, to przede wszystkim zapewnienie finansowania od 1 stycznia 2022 roku wyłącznie dla instalacji zasilanych biomasą (z wyłączeniem projektów w trakcie realizacji), a także - finansowanie od 1 stycznia 2023 roku wyłącznie dla instalacji zasilanych biomasą o emisji cząstek stałych do 20 mg/m³. Dodatkowo należy zapewnić preferencje w postaci wyższego dofinansowania dla pomp ciepła, paneli fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych, instalacji grzewczych podłączanych do ciepłowni geotermalnych oraz kotłów na biomasę o emisji pyłu do 20 mg/m³.

Jaki jest cel tych działań. Przede wszystkim pełne wdrożenie tzw. uchwał antysmogowych dla Małopolski i Krakowa. Po drugie - poprawa efektywności energetycznej budynków, abyśmy tej energii nie wyrzucali w powietrze po prostu. A także zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii

- mówił wicemarszałek Tomasz Urynowicz

Rządowy Program Czyste Powietrze, jako najważniejsze, główne źródło finansowania w najbliższej perspektywie działań środowiskowych, zapewniający preferencyjne dofinansowanie do odnawialnych źródeł energii, wskazuje też, że udzielane dofinansowanie musi być zgodne z zapisami Programu ochrony powietrza dla danego województwa. - Program rządowy jest zatem dostosowany do wymagań zaproponowanych w Programie ochrony powietrza – zaznaczył wicemarszałek.

Program ochrony powietrza określa między innymi zadania dla gmin:

Po pierwsze utworzenie i utrzymanie punktu obsługi rządowego Programu Czyste Powietrze. Całkowita wartość tego programu to 103 miliardy złotych. Małopolska mogłaby rozdysponować około 7 miliardów złotych na działania termomodernizacyjne, w tym wymianę pieców

- mówił wicemarszałek Tomasz Urynowicz.

Kolejnym wymogiem jest zatrudnienie ekodoradcy. Wicemarszałek przypomniał, że ekodoradcy są finansowani w ramach programu LIFE, który pozyskało Województwo Małopolskie. - Kolejny program LIFE, ten klimatyczny, pozwala też na zatrudnienie ekodoradcy w powiatach – dodał.

Korzyści są namacalne. Te gminy, w których zatrudniony jest ekodoradca, dotychczas wymieniły znacznie więcej kotłów niż pozostałe. W latach 2016-2019 gminy w programie LIFE (55 gmin) wymieniły aż 32 289 kotłów, podczas gdy pozostałe (127) wymieniły 16 165 starych wysokoemisyjnych urządzeń.

Program ochrony powietrza zakłada także, że gmina przeprowadzi co najmniej raz w roku akcję informacyjną dotyczącą wymagań uchwały antysmogowej oraz dostępnych ze środków publicznych form dofinasowania do wymiany kotłów. Przewiduje także inwentaryzację źródeł ciepła i instalacji odnawialnych źródeł energii do końca czerwca 2022 roku (co najmniej 90%). Co także jest związane z planowanymi działaniami rządu w ramach Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.

Program przewiduje prowadzenie kontroli interwencyjnych i systemowych w zakresie przestrzegania przepisów ochrony powietrza. Wzorem jest tu Ekointerwencja, czyli innowacyjne rozwiązanie wdrażane rok temu w Małopolsce. – Łatwy, prosty, intuicyjny system, dzięki któremu każdy z nas może zgłosić szkodę środowiskową za pomocą smartfonu. Chcemy, aby ten schemat kontroli interwencyjnych i systemowych stał się pewną normą. Już dzisiaj jest to wymóg formalnoprawny wynikający z ustawy o ochronie środowiska, ale ten przepis ma, niestety, ten problem, że ciężko go wdrożyć, chociaż jest obowiązkiem. Jest obowiązkiem samorządów gminnych, aby te kontrole prowadzić – dodał wicemarszałek.

Od marca 2020 r. zgłoszono 2178 próśb o interwencję. Aż na 699 z nich nie było reakcji ze strony właściwego organu (głównie gminy). – To wymaga poprawienia – zauważył wicemarszałek.

Program zakłada przeprowadzenie przez straż gminną lub międzygminną, upoważnionych pracowników lub we współpracy z policją, kontroli planowych w zakresie przestrzegania przepisów ochrony powietrza. Liczba kontrolowanych budynków jest uzależniona w programie od liczby mieszkańców danej gminy. – Nie jest więc wyzwaniem nad miarę. Jest wyzwaniem adekwatnym do realnej wielkości danej gminy – ocenił wicemarszałek.

Gminy powinny przygotować wewnętrzną procedurę przeprowadzenia kontroli palenisk pod kątem przestrzegania uchwały antysmogowej i zakazu spalania odpadów do 30 września 2021 roku.

Jednym z kluczowych założeń programu jest też wsparcie mieszkańców gminy dotkniętych ubóstwem energetycznym. – Temu służy rządowy program Stop Smog. Aby tak się stało, musi zostać jednak przeprowadzona inwentaryzacja programu. Musimy mieć informacje z gmin, jaka część mieszkańców może być objęta tego rodzaju pomocą – zaznaczył wicemarszałek Tomasz Urynowicz.

Rekomendowane dla gmin jest m.in. przeznaczenie od 2021 roku co najmniej 1% dochodów własnych na działania związane z ochroną powietrza.  A także wykorzystanie energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł energii w budynkach użyteczności publicznej (docelowo 100%).

W programie zapisano także m.in. proponowane zadania dla powiatów. Jak zamieszczenie do 31 października 2020 roku na oficjalnej stronie powiatu informacji o aktualnej jakości powietrza, a także odnośników do aplikacji Ekointerwencja i Programu Czyste Powietrze. Ponadto: zatrudnienie do 30 czerwca 2021 roku i utrzymanie stanowiska ekodoradcy ds. klimatu, a także prowadzenie akcji informacyjnych o wymaganiach uchwał antysmogowych w ramach wydawania pozwoleń na budowę i przyjmowania zgłoszeń budynków. Rekomendowane jest też przeznaczenie od 2021 roku w ramach budżetu powiatu co najmniej 0,5% dochodów własnych na działania związane z ochroną powietrza.

Istotnym elementem są również działania na rzecz ograniczenia emisji z transportu. Celem jest m.in. osiągnięcie poziomu dopuszczalnego dwutlenku azotu w Krakowie. Wyeliminowanie z ruchu pojazdów niespełniających przepisów w zakresie emisji spalin. A także promowanie zrównoważonych form transportu: komunikacji publicznej, rowerów, ruchu pieszego.

Program ochrony powietrza zakłada także ograniczenie szkodliwej emisji, której źródłem jest przemysł. Mają temu służyć m.in. regularne kontrole działalności gospodarczej: planowe i interwencyjne. Istotny jest powszechny dostęp do informacji - przekazywanie informacji o awariach przemysłowych skutkujących emisją zanieczyszczeń,  informowanie o wydanych decyzjach, pozwoleniach na emisję zanieczyszczeń dla zakładów zlokalizowanych na terenie danej gminy. Proponowane jest również utworzenie platformy gromadzącej dane o emisjach przemysłowych z dostępem publicznym.

Wszystkie te działania mają konkretny powód i cel. Według naukowych szacunków zanieczyszczenie powietrza odpowiada za: 43% zgonów z powodu chorób układu oddechowego, 29% zgonów z powodu raka płuc, 25% zgonów z powodu chorób układu krążenia, 24% zgonów z powodu udarów mózgu...

Jak wspomniał wicemarszałek Tomasz Urynowicz, wyniki analiz przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Harvarda wskazały, iż nawet niewielki wzrost narażenia na zanieczyszczenie powietrza prowadzi do znaczącego zwiększenia ryzyka śmierci w wyniku choroby COVID-19.

Z analizy Małopolskiego Obserwatorium Rozwoju Regionalnego wynika, że choroby będące następstwem zanieczyszczenia powietrza powodują, że Małopolanie tracą ponad 2 miliony dni pracy rocznie. Zaś średni koszt utraconych dni pracy powiązany z pensją brutto wynosi 400 mln złotych rocznie.

Zła jakość powietrza może też zniechęcać turystów do odwiedzin regionu zimą. Przedstawiciele branży turystycznej obawiają się, że bez rozwiązania problemu złej jakości powietrza mogą tracić coraz więcej klientów, gdyż świadomość i oczekiwania w tym aspekcie są coraz wyższe. Szacuje się, że koszty zewnętrzne wynikające z obecnego poziomu emisji zanieczyszczeń mogą sięgać 6,7 mld zł w skali województwa. Natomiast oszczędności wynikające z wdrożenia Programu – redukcji emisji mogą wynieść 1,6 mld zł rocznie.

Wicemarszałek Urynowicz wskazał też m.in. na ważną rolę sektora odnawialnych źródeł energii, w obecnej i przyszłej strukturze rynku pracy. Tak przewiduje krajowa prognoza zawodów, o szczególnym znaczeniu dla rozwoju państwa, wykonywana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W województwie małopolskim prognoza zawiera wykaz 74 istotnych zawodów. Wśród nich wskazuje się np. zapotrzebowanie na techników urządzeń i systemów energetyki odnawialnej.

Z kolei Europejski Zielony Ład, a szczególnie tzw. „fala renowacji” budynków publicznych i prywatnych jest jednym z głównych założeń europejskiego planu dekarbonizacji gospodarki i osiągnięcia neutralności klimatycznej. Budownictwo odpowiada bowiem za 36% ogólnej emisji gazów cieplarnianych w Europie oraz 40% zużycia energii. Szacuje się, że na każdy zainwestowany 1 mln euro w renowacje budynków w krajach członkowskich UE utworzonych zostanie od 13 do 28 miejsc pracy (średnio 18 miejsc pracy). W przypadku Polski - niektóre z analiz wskazują, że liczba ta może sięgać nawet 42 nowych miejsc pracy.

Porządek obrad XXIV zdalnej Sesji Sejmiku Województwa Małopolskiego był bardzo bogaty. Radni zdecydowali również m.in. o udzieleniu pomocy finansowej dla jednostek samorządu terytorialnego na usuwanie skutków nawalnych deszczy. Sejmik Województwa Małopolskiego podjął uchwałę o przekazaniu w 2020 roku na ten cel pomocy finansowej w wysokości 650 tys. zł. Środki trafią do: Gminy Stary Sącz – 300 tys. zł, Gminy Limanowa – 200 tys. zł i Gminy Dobczyce – 150 tys. zł.

Sejmik podjął także uchwałę o udzieleniu pomocy finansowej w wysokości 500 tys. zł dla Województwa Podkarpackiego na usuwanie skutków obfitych opadów deszczu i powodzi. Ostatnia dekada czerwca na obszarach Polski południowo-wschodniej przyniosła gwałtowne burze i towarzyszące im straty.

Potężne nawałnice, które przeszły nad województwem podkarpackim, sprawiły, że małe potoczki zamieniły się w ogromne rwące rzeki, ze stoków spłynęła na domostwa błotna lawina, a rzeki nagle wystąpiły z koryt, uniemożliwiając zaplanowanie zorganizowanej akcji ratunkowej. Odbudowanie domostw, zabudowań gospodarczych, zakładów, budynków użyteczności publicznej, infrastruktury drogowej – zajmie długie miesiące i pochłonie miliony złotych. Przekazane środki zostaną wykorzystane na usunięcie szkód powstałych w infrastrukturze wojewódzkiej

- podkreślił marszałek Witold Kozłowski.

Przegłosowano również uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej jednostkom samorządu terytorialnego z obszaru woj. małopolskiego w ramach zadania „Kooperacje przeciw COVID”, realizowanego w projekcie „KOOPERACJE 3D – model wielosektorowej współpracy na rzecz wsparcia osób i rodzin”. Zadanie umożliwia udzielenie pomocy finansowej na pokrycie kosztów związanych z doposażeniem stanowisk pracy w ośrodkach pomocy społecznej i powiatowych centrach pomocy rodzinie oraz podmiotach z nimi współpracujących w środki ochrony osobistej oraz sprzęt i wyposażenie niezbędne do walki z epidemią. A także dofinansowanie premii, nagród i dodatków do wynagrodzeń dla pracowników placówek całodobowych prowadzonych przez powiaty - bocheński, oświęcimski, nowotarski, tatrzański i gorlicki - biorące udział we wdrożeniu modelu „KOOPERACJE 3D”. Pieniądze, w łącznej wysokości ponad 2,1 mln zł, trafią do 151 lokalnych samorządów.

Niniejszą uchwałą Sejmik Województwa Małopolskiego udziela pomocy finansowej na realizację zadania pn. „Kooperacje przeciw COVID” jednostkom samorządu terytorialnego, tj. wszystkim gminom i powiatom, które wyraziły gotowość do realizacji zadania i złożyły w terminie poprawnie wypełniony wniosek. Udzielenie pomocy pozwoli na poprawę bezpieczeństwa pracowników ośrodków pomocy społecznej i powiatowych centrów pomocy rodzinie oraz podmiotów z nimi współpracujących, a w konsekwencji również osób korzystających z ich usług oraz poprawę warunków pracy pracowników podmiotów całodobowych

- powiedział wicemarszałek Łukasz Smółka.

Radni podjęli również m.in. uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej w wysokości 50 tys. zł na rzecz Gminy Nowe Brzesko. Inwestorem zadania jest Gmina Nowe Brzesko.

Wartość całego zadania wynosi 160 tys. zł i planowana jest do sfinansowania w 2020 r. przy udziale samorządów: Województwa Małopolskiego, Powiatu Proszowickiego, Powiatu Bocheńskiego, Gminy Nowe Brzesko oraz Gminy Drwinia. Zadanie obejmuje budowę oraz rozbudowę tymczasowej przeprawy mostowej na rzece Wiśle wraz z dojazdami w miejscowościach Sierosławice i Świniary wraz ze sfinansowaniem noclegów, wyżywienia, zabezpieczenia medycznego i sanitarnego, wypłacania diet dla pododdziału Wojska Polskiego, który będzie budował, nadzorował wykorzystanie i rozmontowywał tymczasową przeprawę mostową

- poinformował wicemarszałek Łukasz Smółka.

Sejmik WM przyjął uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej na rzecz Powiatu Tarnowskiego. Jest to dotacja celowa, w wysokości jednego miliona złotych, na wsparcie wkładu własnego do kosztownego remontu ważnej komunikacyjnie dla tysięcy mieszkańców przeprawy, mostu na rzece Dunajec w miejscowości Ostrów.

Podjęto również uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej, na zapewnienie gotowości bojowej, jednostkom Ochotniczych Straży Pożarnych z terenu Małopolski. Województwo Małopolskie przekazuje ok. 2 mln zł dla 53 gmin, z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu oraz remontu samochodów strażackich.

Łącznie dofinansujemy 53 ochotnicze straże pożarne z terenu województwa małopolskiego. Bardzo proszę Wysoki Sejmik o podjęcie stosownej uchwały

- mówił wicemarszałek Łukasz Smółka.

Przyjęto także uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla 10 gmin z terenu Małopolski, na realizację w 2020 roku projektu pn. „Małopolska Olimpiada Frekwencji”. W sumie pół miliona złotych, dotacje po ok. 50 tys. zł, otrzymają gminy: Laskowa, Trzciana, Sułoszowa, Wielka Wieś, Żegocina, Polanka Wielka, Zielonki, Zabierzów, Wiśniowa i Iwkowa. Województwo Małopolskie doceniło w ten sposób wysoką frekwencję w ww. gminach w drugiej turze wyborów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W ramach projektu „Małopolska Olimpiada Frekwencji” sfinansowane zostaną jednodniowe wycieczki po Małopolsce dla uczniów szkół podstawowych. To także jeden z elementów pomocy w odbudowie rynku turystyki szkolnej, a tym samym wsparcie zarówno dla małopolskich organizatorów turystyki, przewodników, przewoźników oraz licznych instytucji kultury i nauki. Oczywiście, kluczowe przy realizacji tego rodzaju projektu są względy bezpieczeństwa.

Bierzemy to bardzo poważnie pod uwagę. Jeżeli sytuacja będzie niesprzyjająca, wycieczki będą realizowane wtedy, kiedy będzie to całkowicie bezpieczne dla dzieci i młodzieży

- podkreślił marszałek Witold Kozłowski.

Sejmik przegłosował również uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej z budżetu Województwa Małopolskiego gminom z terenu Małopolski, na realizację projektu pn. „Odkrywam Małopolskę”. Jest to projekt pilotażowy. Celem jest organizacja regionalnych wycieczek dydaktycznych, z elementami krajoznawstwa i rekreacji, dla uczniów małopolskich szkół podstawowych. Na realizację projektu, ważnego także dla ożywienia regionalnego sektora turystyki w tak trudnym przecież dla branży okresie, przeznaczono 2,5 mln zł. Środki trafią do 96 gmin, które wyraziły chęć udziału w projekcie.

Umożliwi to młodym Małopolanom poznanie własnego regionu, środowiska przyrodniczego, małopolskich tradycji, zabytków kultury i historii oraz wzbogacenia wiedzy o Małopolsce, a tym samym utrwalenie potrzeby aktywnego spędzania wolnego czasu. Będzie ponadto stanowić ważny element wsparcia odbudowy rynku turystyki szkolnej poprzez stymulację popytu na turystykę zorganizowaną dla dzieci i młodzieży

- zaznaczył wicemarszałek Tomasz Urynowicz.

Podczas XXIV zdalnej Sesji Sejmiku Województwa Małopolskiego przedstawione zostało również m.in. sprawozdanie z działalności Zarządu Województwa Małopolskiego (od 10 czerwca do 18 sierpnia 2020 r.). Sesję zwieńczyło przyjęcie apelu w sprawie usprawnienia systemu zagospodarowania odpadów komunalnych.

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM