Unia Europejska ogłosiła rok 2021 Rokiem Kolei, aby promować kolej, jako zrównoważony środek transportu. Wpisuje się to, więc w założenia Europejskiego Zielonego Ładu.
Małopolska od lat konsekwentnie inwestuje w transport kolejowy. Cieszy fakt, że te milionowe nakłady przynoszą pożądane efekty. Z roku na rok rośnie liczba mieszkańców i turystów, którzy zamiast samochodu wybierają szybkie i ekonomiczne pociągi kursujące po regionie
– mówi Witold Kozłowski Marszałek Małopolski.
Małopolska zakupiła w tej perspektywie łącznie 22 pociągi z Funduszy Europejskich. 13 nowych, wartych ponad 300 mln zł składów już wozi mieszkańców Małopolski. 9 kolejnych wkrótce wyruszy na swoje trasy. Ponadto w Krakowie powstaje zaplecze kolejowe dla pociągów Kolei Małopolskich i Polregio w Krakowie. Z Funduszy Europejskich przeznaczono środki na rozwój tzw. węzłów komunikacyjnych łączących transporty: kolejowy, samochodowy, autobusowy i rowerowy. Takie węzły powstały między innymi w Nowym Targu, Kłaju, Bieczu czy Chełmku.
Kolej jest sześć razy bardziej energooszczędna niż transport drogowy, emituje także dziewięć razy mniej, CO2 niż towarowy transport drogowy i pasażerski transport lotniczy. Dlatego chcemy koleją zainteresować nie tylko podróżnych, ale też przedsiębiorców i przekonać ich, że nadszedł czas na zmianę nawyków, na bardziej ekologiczne.
– podkreśla wicemarszałek Łukasz Smółka.
Jak Małopolska wykorzystuje środki z Funduszy Europejskich na rozwój kolei?
W dziesięcioodcinkowym cyklu audycji radiowych zaprezentujemy przykłady inwestycji kolejowych współfinansowanych ze środków europejskich realizowanych „na” i „przy” małopolskich torach.
Zapraszamy!
„Kolej naMałopolskę” w Radiu Kraków
Emisja:
Premiera - piątek, godz. 07.10
Po każdej premierowej emisji: konkurs z nagrodami.
Powtórka - piątek, godz. 17.40